توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59825
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۲
قیمت کاغذ دوباره ورق خورد
امسال نمایشگاه کتاب تهران در حالی آغاز به کار کرد که ناشران دل خوشی از نحوه و مقدار توزیع کاغذ یارانه‌ای و گرانی بازار آزاد برای انتشار کتاب ندارند چراکه پیش از سال نو بازار کاغذ با فراز و نشیب بسیاری روبه‌رو بود و با آغاز سال جدید هم این نابسامانی‌ها با افزایش چندباره قیمت هر بند کاغذ ادامه یافت؛ معضلی که مقام معظم رهبری نیز طی بازدیدی که از نمایشگاه کتاب داشتند نسبت به آن اظهار نگرانی کردند و خواستار رفع مشکلات شدند.
قیمت کاغذ دوباره ورق خورد
به گزارش خط نیوز: روز گذشته خبری در‌خصوص افزایش دوباره قیمت کاغذ منتشر شد؛ کالایی ضروری که سال گذشته بیش از نیاز داخلی و با ارز دولتی توسط کسانی وارد شد که هیچ سابقه‌ای در این خصوص نداشتند. حالا هم معلوم نیست این کاغذ‌های یارانه‌ای سر از کجا درآورده‌اند که در بازار آزاد هم نیستند.
روند صعودی قیمت کاغذ به سال گذشته برمی‌گردد که دولت برای ادامه فعالیت صنعت چاپ و نشر کشور وعده واردات کاغذ با ارز دولتی را به ناشران و رسانه‌های مکتوب داد. بر این اساس کاغذ جزو کالا‌های اساسی قرار گرفت و کسانی نیز برای واردات این کالا مشخص شدند. ارز دولتی به آن‌ها اختصاص داده شد و قرار شد بیش از نیاز داخلی کاغذ وارد کشور کنند و چیزی حدود ۲۰۰ هزار تن کاغذ نیز از طریق کمرگ وارد کشور شد. با این حال باز هم روند افزایشی قیمت کاغذ متوقف نشد و هنوز که هنوز است بعد از گذشت بیش از هشت ماه این کالای اساسی با افزایش قیمت مواجه می‌شود.
در این خصوص نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «کل نیاز رسانه‌های مکتوب و ناشران کتاب به کاغذ ۱۲۰ هزار تن کاغذ در سال برآورد می‌شود.» محمود آموزگار اضافه می‌کند: «با این حال ۲۰۰ هزار تن کاغذ سال گذشته با ارز دولتی وارد کشور شد تا به اوضاع آشفته‌بازار این محصول خاتمه دهد.»، اما این مقدار هم گویا ناکافی بود چراکه همچنان ناشران از کمبود کاغذ گلایه می‌کنند. این مسئول که خود نیز با مشکل نبود کاغذ مواجه است، ادامه می‌دهد: «متأسفانه سهم ناشران و رسانه‌های مکتوب از تمام کاغذی که به کشور وارد شد تنها ۱۵ هزار تن شد.» بنابراین به گفته این مدیر نشر انتظار می‌رفت کاغذ وارداتی که توسط وزارت ارشاد از طریق ثبت نام به دست ناشران نرسیده است در بازار آزاد عرضه شود، اما بازار آزاد هم سهمی از این کاغذ یارانه‌ای نبرد، بنابراین معلوم نیست مابقی ۱۸۵ هزار تن کاغذ وارد شده به کشور سر از کدام انبار درآورده است؛ کاغذی که گفته می‌شود توسط دو برادر که قبلاً هیچ سابقه‌ای هم در حوزه واردات کاغذ نداشته‌اند وارد شده است؛ کسانی که عنوان سلطان کاغذ را به خود اختصاص می‌دهند و اخبار ضد و نقیضی درباره دستگیری و فرار آن‌ها از کشور تاکنون منتشر شده است. آموزگار ضمن انتقاد از عملی نشدن وعده دولت در خصوص عدم تخصیص کاغذ کافی به ناشران بیان می‌کند: «به نظر می‌رسد باز هم دست سودجویان پشت پرده بازار کاغذ باشد.»

روند صعودی قیمت کاغذ ادامه دارد
امسال در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم موضوعی که بیشترین حجم انتقادات ناشران را به خود اختصاص می‌دهد، همین موضوع افزایش قیمت کاغذ است. مقام معظم رهبری هم طی بازدیدی که از نمایشگاه کتاب داشتند، خواستار این شدند که وزیر فرهنگ و ارشاد به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمک یکدیگر مسئله کاغذ را حل کنند. حالا مسئولان به رغم تمام مشکلاتی که طی هفته‌های اخیر در بازار آزاد کاغذ ایجاد شده و هنوز هم مشخص نیست کاغذ‌های وارداتی سر از کجا درآورده‌اند، با اعلام این موضوع که از این پس به جای واردات کاغذ با ارز دولتی از ارز نیمایی استفاده می‌شود، باری دیگر نمک روی زخم شاغلان حوزه چاپ و نشر کشور پاشیده‌اند چراکه به دنبال اعلام این خبر باز هم بازار کاغذ با شوکی جدید برای افزایش قیمت روبه رو شد، بنابراین کاغذی که تا پیش از این مشمول ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شد کف چاپخانه‌ها با قیمت ۵ هزار و ۲۵۰ هزار تومان خریداری و در بازار آزاد نیز ۱۳ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد، حالا با ارز نیمایی کیلویی ۱۳ هزارو ۱۵۰ تومان به فروش می‌رسد.
این به این معناست که قیمت کاغذ در بازار آزاد قطعاً افزایشی چندبرابری را تجربه خواهد کرد. نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این خصوص بیان می‌کند: «احتمالاً این تصمیم دولت برای واردات کاغذ با ارز نیمایی در راستای سودجویی گروه خاصی است.»
آموزگار با اشاره به اینکه واردات کاغذ با ارز نیمایی تصمیم شایسته‌ای برای حوزه فرهنگی کشور نیست، اضافه می‌کند: «بر این اساس واردکننده‌ها به راحتی می‌توانند کاغذ را عرضه نکنند تا قیمت‌ها افزایش یابد.» گفتنی است به ارزی ارز نیمایی می‌گویند که صادرکنندگان دلارهای‌شان را برحسب توافقی که با واردکنندگان دارند با قیمتی بین دلار آزاد و دلار دولتی می‌فروشند.

نحوه واردات کاغذ درمان فوری می‌طلبد
سال ۹۷ قیمت هر بند کاغذ بیش از ۴۰۰ درصد رشد را ثبت کرده است. با اینکه قرار بود با ورود وزارت ارشاد به بحث واردات کاغذ معضل افزایش روزافزون قیمت کاغذ برطرف شود، اما ناشران و مدیران رسانه‌های مکتوب از افزایش قیمت در سال ۹۸ هم در امان نماندند، به طوری که طی چند روز اخیر قیمت کاغذ با رشد دوباره قیمت روبه‌رو شده و از بندی ۴۵۰ هزار تومان به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است.
گفتنی است در زمان عهده‌دار شدن وزارت ارشاد برای واردات کاغذ قیمت هر بند از این کالا بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ هزار تومان بود و حالا به جای بهتر شدن شرایط به این وضع رسیده است، البته در این بین برخی مسئولان نیز افزایش قیمت کاغذ را به گردن تمدید تحریم‌ها می‌اندازند. این نیز در حالی است که تحریم، افزایش قیمت جهانی و هزینه‌های حمل و نقل به گفته کارشناسان حداکثر می‌تواند کاغذ را ۵۰ درصد گران‌تر کند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد رفع مشکل واردات و عرضه کاغذ در بازار نیازمند درمان فوری است چراکه اگر متولیان این صنعت را به حال خود بگذارند و فکر چاره‌ای برای آن نکنند دیر یا زود با تعطیلی شمار بسیاری از رسانه‌های مکتوب و انتشارات‌ها روبه‌رو خواهیم بود. در کنار این مسائل ضروری است هرچه سریع‌تر ۱۸۰ هزار تن کاغذی که تاکنون گم شده نیز پیدا شود و دست محتکرکنندگان هم رو شود؛ کاغذی که عرضه آن تضمین‌کننده ادامه فعالیت ناشران و رسانه‌های بسیاری خواهد بود.
منبع: روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark