توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 60137
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۲
عقب ماندگی آموزش و قوانین از شیوع مواد مخدر
اعتياد و مصرف مواد مخدر به بلا و تهديدي براي جامعه تبديل شده و گسترش دامنه مصرف مواد مخدر به حدي است که حتي قشر متفکر و تحصيل کرده را نيز به سمت خود کشانده است.
عقب ماندگی آموزش و قوانین از شیوع مواد مخدر
اعتياد و مصرف مواد مخدر به بلا و تهديدي براي جامعه تبديل شده و گسترش دامنه مصرف مواد مخدر به حدي است که حتي قشر متفکر و تحصيل کرده را نيز به سمت خود کشانده است. مواد مخـدر آنچنان آرام و بـي صـدا بـر جسـم و روان مصرف کننده مستولي مي‌شود که هيچ معتادي آغاز اعتياد خود را به ياد نمي آورد.
مصرف موادمخدر سبب تباهي ميليون‌ها مغز فعال مي شود که سرمايه‌هاي آينده جامعه بشري به شمار مي روند. يکي از علل پديده اعتياد و اينکه چرا جوانان و نوجوانان ما به اعتياد گرايش پيدا كرده‌اند و ميل به مصرف اين ماده خانمان‌سوز دارند را مي‌توان بي‌اطلاعي جوانان و نوجوانان از عواقب وخيم و خطرناك اعتياد براي تفريح و خوش‌گذراني برشمرد. در حالي که اين خوشگذراني کوتاه مدت مي‌تواند زندگي فرد را به ورطه نابودي بکشاند و ديگر اثري از جواني شاداب که بتواند برمشکلات غلبه کرده و زندگي و جامعه خود را بسازد، نيست .
علي نقي زاده کوچصفهاني حقوقدان و وکيل دادگستري در اين زمينه با بيان اينکه تجارت مواد مخدر در كنار تجارت اسلحه و نفت جزء پردرآمدترين تجارت‌ها در دنيا به شمار مي‌رود در گفت‌وگو با رسالت اظهار کرد: تنوع در توليد و عرضه مواد مخدر و گرايش به سمت مواد شيميايي و صنعتي متاسفانه اين تجارت مرگبار را بيش از پيش رونق بخشيده و كشور ما به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و ترانزيتي و نيز همجواري با كشورهايي كه بالاترين رتبه توليد مواد مخدر را در دنيا دارند به شدت در معرض آسيب‌هاي جدي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر قرار دارد.

اعمال مجازات اعدام براي سوداگران مرگ
اين وکيل دادگستري تصريح کرد: متاسفانه مصرف مواد در بين جوانان و دانش آموزان اعم از دختر و پسر به شدت شيوع يافته و بيانگر اين موضوع مهم است كه آنچه روزانه با آن مواجه هستيم كاهش سن اعتياد در جامعه است.
اما قوانين در اين زمينه چگونه است و قوانين موجود تا چه ميزان از بازدارندگي لازم برخوردارند؟ اين حقوقدان در پاسخ به اين سوالات خاطرنشان کرد: با وجود تصويب قوانين سخت‌گيرانه و بازدارنده در طول دهه‌هاي اخير و اعمال مجازات اعدام براي سوداگران مرگ به‌نحوي كه درصد قابل توجهي از اعدام‌ها به توليدكنندگان مواد مخدر باز‌مي‌گردد، ليكن بنابر آمار و ارقام ارائه شده از سوي مسئولين ذيربط مصرف مواد مخدر در كشور روند رو به رشدي داشته است.
وي افزود: قريب به يك‌صد سال قانون‌گذاري و وضع مقررات شديد در حوزه مواد مخدر و نيز به روزرساني آن در طول ادوار مختلف كه اخرين آن مربوط به اصلاحات قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ٩٦ بازمي‌گردد كه ظاهرا آن طور كه بايد و شايد نتوانسته گام موثري براي مقابله و شيوع روزافزون اين بلاي خانمان‌سوز بردارد.به نحوي‌كه بنابر آمارهاي رسمي ارائه شده ضمن افزايش تعداد معتادان در سال هاي اخير سن اعتياد نيز كاهش يافته و درصد قابل ملاحظه‌اي از معتادان يا حتي متجاهرين به مصرف را دانش آموزان تشكيل مي‌دهند كه عميقاً نگران كننده و قابل تامل است.

فرهنگ‌سازي مستمر از طريق صداو سيما
نقي زاده کوچصفهاني با بيان اينکه تصويب قوانين به تنهايي راهكار مناسبي براي مبارزه با شيوع اين آفت نيست توضيح داد: بديهي است در جهت مقابله با مسببين اصلي تجارت و توزيع و عرضه موادمخدر هر چقدر قوانين و مقررات سختگيرانه‌تر باشد و با بهره‌گيري از تجارب كشورهاي پيشگام در مبارزه با موادمخدر سازو كارهاي هوشمندانه در مبادي ورودي و خروجي طراحي و پي‌ريزي شود، به نحوي‌ كه سود حاصل از اين تجارت كاهش يابد، طبيعتاً بسيار مفيد و مثمرثمر خواهد بود. اما پرواضح است آگاهي يافتن خانواده‌ها از مضرات و آسيب‌هاي روحي و رواني ناشي از مصرف مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتي ، ارتباط صحيح و روابط دوستانه خانواده با فرزندان، آموزش مناسب توسط مربيان مدارس و اطلاع رساني در خصوص اثرات مخرب مصرف مواد از طريق كارگاه‌هاي آموزشي در مدارس و نيز همكاري نزديك سازمان هاي دولتي و غيردولتي مرتبط در زمينه قربانيان مصرف مواد مخدر مهم‌ترين راهکارها براي کاهش معضل اعتياد و مصرف موادمخدر هستند. ضمن اينکه فرهنگ‌سازي مستمر و موثر از طريق صدا و سيما به عنوان تاثيرگذارترين نهاد فرهنگ‌سازي نقش انكار ناپذيري در مقابله با اين طاعون سياه خواهد داشت.
رسالت
Share/Save/Bookmark