توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 60642
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۳
ناکارآمدترین فرد تنظیم بازار گزینه تصدی معاونت بازرگانی رییس جمهور
«خودزنی» دولت با انتصابی از جنس تحقیر ملت!
رییس جمهور برای سمت معاونت بازرگانی که با دور زدن مجلس قصد دارد آنرا ایجاد کند یونس سینکی ناکارآمدترین فرد تنظیم بازار را قرار است انتخاب کند که کارشناسان این کار را غیرقانونی و البته بی‌نتیجه می‌دانند.
«خودزنی» دولت با انتصابی از جنس تحقیر ملت!
به گزارش خط نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، تفکیک بازرگانی از صنعت و معدن و ایجاد وزارتخانه مستقل برای این حوزه موضوعی است که چند وقتی می‌شود در مجلس در حال بررسی است و البته مخالفان زیادی هم دارد.

رییس جمهور که همواره از عدم اختیار کافی دم می‌زند، اما به بررسی مجلس اکتفا نکرده و حالا که از تفکیک این وزارتخانه ناامید شده است ظاهرا با ایجاد معاونت بازرگانی قصد دارد مجلس را دور بزند.

بیشتر از این موضوع آنچه موجب واکنش‌های شدیدی بین کارشناسان شده مربوط به گزینه پیشنهادی برای این سمت است؛ حسن یونس سینکی همان فردی است که دولت برای این پست زیر سر دارد.

سینکی که سابقه معاون اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت را در سابقه خود دارد همان مغز متفکر و طراح طرح تحقیرآمیز سبد کالا بود که موجب نارضایتی مردم و خدشه‌دار شدن کرامت شهروندان ایرانی و اخبار این موضوع به سرعت دستمایه رسانه‌های معاند شد.

معاون پُرحاشیه‌ای که رفتارش حتی وزیر صمت را مجبور به عذرخواهی از ملت کرد؛ آقای تنظیم بازار که در جواب خبرنگارها برای اقداماتش در این حوزه گفته بود: «اینقدر چرت و پرت نگویید».

سینکی سال گذشته بعد از اوج گیری بحران اقتصادی بدون اطلاع وزیر، دفتر کارش را ترک و در واقع بازار کشور را رها کرد و استعفا داد؛ حالا واقعا جای سوال است که این فرد شایستگی حضور دوباره در تشکیلات دولت در شرایط جنگ اقتصادی را دارد؟

رئیس جمهور نمی تواند چنین تشکیلاتی را ایجاد کند

یک منبع آگاه هم در این باره به خبرنگار مرصاد گفت: سینکی فردی بازنشسته است و به کارگیری مجدد بازنشسته ها خلاف قانون است.

وی افزود: همچنین اینکه این کار در حوزه کاری رئیس جهور نیست بلکه وزیر صنعت، معدن و تجارت می تواند در حوزه بازرگانی برای خود قائم مقام انتخاب کند.

این منبع آگاه افزود: رئیس جمهور نمی تواند حوزه بازرگانی را منفک کند و تشکیلاتی با این عنوان ایجاد کند زیرا این مغایر قانون بوده و قانون این حوزه را ادغام کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از وزارت صنایع نمی تواند زیر نظر ریاست جمهوری باشد، گفت: البته بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور می تواند به عنوان رئیس شورای عالی اداری معاونت ایجاد کند اما برای ایجاد تشکیلات نیازمند مصوبه مجلس است.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نمی تواند چنین تشکیلاتی را ایجاد کند زیرا اگر می توانست تاکنون انجام می داد بلکه تنها برای فرافکنی و با این بهانه که علت این گرانی ها نداشتن چنین تشکیلاتی است این سخنان را ایراد کرده است.

ایجاد معاونت بازرگانی کاری اضافه و بیهوده است

سید جواد حسینی کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در گفتگویی با بیان اینکه ایجاد معاونت بازرگانی در دولت گره‌گشای مشکلات فعلی کشور نیست، اظهار داشت: دولت باید اختیارات را تفویض کند به‌ طوری ‌که اختیارات از وزارت جهاد به وزارت صمت و یا بالعکس تفویض شود.

وی ادامه داد: ایجاد معاونت نمی‌تواند اثربخش باشد به در زمان فعلی که دو سال از عمر دولت باقی‌مانده است و تا این معاونت بتواند سازوکار ایجاد کند دوران دولت تمام می‌شود و تنها یک کار اضافه و بیهوده دیگر انجام ‌شده است.

عضو هیات ‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: این کار غیر کارشناسی است و ‌بار مالی اضافی را برای دولت ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در زمینه‌ کالاهای اساسی نیازمند مدیریت و تصمیم‌گیری صحیح هستیم تا ایجاد یک معاونت جدید شود که قطعاً چاره‌ای کار نیز نخواهد بود.

سید جواد حسینی کیا در خصوص گمانه‌زنی برای مدیریت این سازمان نیز گفت: در این زمینه فعلاً صحبت کردن زود است چون ایجاد چنین سازمانی هنوز قطعی نشده است اما در صورت ایجاد باید در انتخاب آن از افرادی نخبه و کسانی بهره گرفته شود که در سال‌های اخیر کارنامه‌ای روشن و قابل قبولی داشتند.

حالا باید دید دولت همچنان به دور زدن قانون‌گذاران ادامه می‌دهد یا با صرف نظر از این کار و جلوگیری از تکرار تحقیر ملت از این گزینه صرف‌نظر می‌کند.
Share/Save/Bookmark