توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67988
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۴
در حاشیه ازدحام زوار در روزهای گذشته؛
اشتباه ناخواسته اما عجیب درباره اربعین/ فرعی که نباید اصل را تحت تأثیر قرار دهد
عده ای در این ایام به گونه ای در فضای مجازی و رسانه ها از نقطه ضعف ها سخن گفتند و آن را بیش از اندازه بزرگ کردند که بعضاً اصل حرکت و این حماسه بزرگ را فدا کردند!
اشتباه ناخواسته اما عجیب درباره اربعین/ فرعی که نباید اصل را تحت تأثیر قرار دهد
دو سه روز گذشته شاهد افزایش تعداد زائرین اربعین حسینی در لب مرزها بودیم. پس از آنکه به دلیل مسائل و محدودیت های مربوط به کرونا مدتی بود که تعداد زائر کمتری از ایران به سمت کربلای معلی و زیارت اربعین می رفت، اما امسال، دیگر، مردم طاقت نیاورده اند و با عشق و شور مثال زدنی خود، یک بار دیگر به جهانیان نشان داده اند که راهپیمایی عظیم اربعین نه تنها قرار نیست کمرنگ شود، بلکه انتظار این است که هر سال، شور و حرارت آن بیشتر از قبل باشد.

چند سال قبل، مقام معظم رهبری در دیدار با موکب داران عراقی فرمودند: «راهپیمایی اربعین حادثه‌ی بی‌نظیری است؛ ما نه ‌فقط در دوران خودمان در دنیا، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماعی را هر سال، و هر سال گرم‌تر از سال قبل اتفاق بیفتد».

از طرفی، اقدامات مثبت دولت و تسهیلاتی که در این ایام برای زائرین اربعین قرار داده شد نیز سهم ویژه ای در زیاد شدن تعداد زائرین داشته است. البته این به معنی نادیده گرفتن ضعف ها در برخی امور و تمهیدات مربوط به این حماسه عظیم نیست. برخی از این ضعف ها متوجه مسئولین در داخل کشور و برخی هم متوجه مسئولین عراقی است.

با همه اینها ضمن تشکر از اقدامات مثبت دولت در این ایام و رد برخی رفتارهای غیر منصفانه توسط عده ای در داخل کشور که اساساً چشم بر همه چیز می بندند، انتظار می رود که در سال های آینده، برنامه ریزی و زیرساخت های مربوط به این اجتماع عظیم، بهتر از گذشته باشد.

اما از اینها که بگذریم، عده ای در این ایام به گونه ای در فضای مجازی و رسانه ها از نقطه ضعف ها سخن گفتند و آن را بیش از اندازه بزرگ کردند که بعضاً اصل حرکت و این حماسه بزرگ را فدا کردند!

این افراد خواسته یا ناخواسته عملاً به گونه ای سخن گفتند که موجب رعب و وحشت مردم شدند و شاید برخی را از پیوستن به این راهپیمایی عظیم منصرف هم کردند.

مقام معظم رهبری این حماسه را از مصادیق قوت دنیای اسلام دانسته و فرمودند: «یکی از مصادیق قوت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛ وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة. راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه‌ی مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قله و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه‌ی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند».

در هر صورت، پیوندی که میان مردم از کشورهای مختلف و همچنین میان عرب، فارس، ترک، کرد و ... برقرار می شود تا صدای اسلام و امام حسین علیه السلام را به طور اعجاب انگیز به همه جهان برساند، نباید تحت تأثیر برخی مسائل فرعی قرار بگیرد. نمی توان منکر شد که برخی اتفاقات ناگوار، مربوط به نقطه ضعف هاست اما برخی اتفاقات هم چه بخواهیم و چه نخواهیم در یک گردهمایی چند میلیونی غیر طبیعی نیست.

باید توجه داشت که صحنه های زیبای ایثار، مشارکت جمعی و اتحاد مسلمانان آن هم به این وسعت و از همه مهمتر پیام و صدای این اجتماع بی نظیر انسانی نباید با برخی رفتارها و اظهار نظرهای نسنجیده کمرنگ شود.
Share/Save/Bookmark