توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 72026
جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۷
شایسته سالاری متضمن توفیقات همه جانبه
شایسته سالاری متضمن توفیقات همه جانبه
به گزارش خط نیوز

نشست ماهانه پیشکسوتان دفاع مقدس، درمجتمع شهید علیرضا عاصمی کرمانشاه روز چهارشنبه مورخ ۲۸ شهریور برگزار شد.
دکتر جهانبخش زنگنه تبار پژوهشگر انقلاب اسلامی سخنران این نشست بود وی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و هفته وحدت ، در خصوص اخلاق و شرایط کارگزاران در ادیان الهی، سیره نبوی(ص) ائمه اطهار(علیهم السلام) و امامین انقلاب سخنرانی کرد.
وی گفت: خدای متعال همه انبیای الهی را بر اساس شایستگی و انتخاب کرد، آنها هم در اوج ایمان بودند، از استبداد و خودکامگی خودداری می‌کردند، با مردم مدارا کرده و منطق نرم داشتند، دارای اخلاق حسنه و مردم دوستی بودند، همه پیامبران الهی برای تکامل اخلاق تلاش کردند، نبی اکرم(ص) فرمودند: من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث گردیدم، خود حضرت به تعبیر قرآن، اسوه حسنه بود،خدای متعال در قرآن می‌فرماید:وَ اِنَکَ لَعَلَی خُلُقِِ عَظیم.
انبیای الهی دارای کارآمدی مدیریت و قاطعیت بودند، توانایی‌های علمی و جسمی داشتند و تهدیدها را به بهترین وجهی تبدیل به فرصت می‌کردند.
آنچه یوسف(ع)در زندان انجام داد، آنچه موسی(ع) در مقابل فرعون و ساحرانش انجام داد که ساحران به او ایمان آوردند، آنگونه که حضرت داوود با مردمان دوردست و حتی مخالفان عمل کرد و بسیاری از آنها دعوت او را پذیرفتند، آنگونه که حضرت سلیمان با قوم سبا عمل کرد و آنچنان که حضرت محمد(ص) از روش‌ ها ی متنوع از جمله بخشش، پاداش، تضمین جان و مال، بستن عهدنامه و غیره، تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و برای تثبیت دین از آنها استفاده کرد،نمونه های آن است.
وی گفت: از دیگر ویژگی انبیای الهی اقامه عدالت و امانت داری بود. رسول اکرم(ص) از کودکی به عنوان محمد امین در مکه معروف بود، بهره‌بندی از هوش فرهنگی در نشر دین از دیگر ویژگی‌های انبیای الهی است، رسول گرامی اسلام برای سپردن مسئولیت‌ها و به کارگیری کارگزاران شاخص‌های زیر را در نظر می‌گرفتند، پرهیزگاری، امانت داری، کاردانی و مهارت، عدالت خواهی، بینش و بصیرت، دارا بودن تناسب قومی و فرهنگی، تعهد به اصول دین و نظام اسلامی.
زنگنه تبار گفت: حضرت امام خمینی(ره) هم، امانت داری، خود را خادم مردم دانستن، زهد و ساده زیستی، مهر و محبت نسبت به مردم، حمایت از محرومین و مستضعفان، وجود روحیه عدل و عدالت خواهی، ارتباط راحت و ساده با مردم محروم دور از تشریفات مرسوم و زاید اداری، جلوگیری از تنگ نظری،داشتن روحیه شجاعت، مجری قانون بودن، در برابر قانون خاضع و خاشع بودن، دوری از غرور و خودپسندی را از شرایط کارگزاران می‌دا نستند.
زنگنه تبار گفت: امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ویژگی‌های کارگزاران را داشتن ایمان، تقوا، پاکدستی، پاکدامنی، شجاعت، قوی و کارآمد بودن، دلسوز بودن برای مردم، مبارزه کردن با فساد، معتقد بودن به مبانی فکری نظام اسلامی، و پرهیز از اشرافی‌گری، تجمل گرایی را از ویژگی‌های کارگزاران نظام اسلامی می‌دانند. وی در ادامه گفت: هرجا که ما توفیق نیافتیم به دلیل عدول کردن از این شاخص‌های بسیار مهم که در سیره نبوی و امامین انقلاب مورد تاکید هستند،بوده است.
اگر پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی( ع) را برای فتح خیبر فرمانده قرار داد، یا زید بن حارثه را به فرماندهی منصوب کرد، یا اولین کارگزار خود در مکه را یک جوان ۱۷ ساله قرار داد، این‌ها بهترین گزینه‌ها برای این ماموریت ها بودند،وآنچنان نتایج متحیر کننده ای هم بدست می آمد، درکشور خودمان هرجا براساس شایسته سالاری عمل شد،آنچنان که در مجموعه های تحت مدیریت فرماندهی معظم کل قوا می بینیم،توفیقات بیش ازحد انتظار است، اما متاسفانه در مواردی هم،چه در امور انتخابی و چه انتصابی، بر اساس روابط قومی قبیله‌ای، حزبی و جناحی، همزبانی و هم لباس بودن اقدام می‌شود که موجب کم توفیقی،بی عدالتی و عدم تحقق اهداف، برنامه‌های ۵ ساله توسعه اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی، سیاست‌ها ی کلی نظام،سند چشم انداز وغیره می‌گر دد. تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر قانون گرایی، بر شایسته سالاری در انتخا بات و انتصابات ورعایت قانون تفکیک قوا و پرهیز از دسته‌بندی‌های سیاسی به همین خاطر است.
زنگنه تبار در ادامه، ضمن اشاره به جنایات جدید رژیم صهیونیستی در لبنان گفت:رژیم صهیونیستی دست وپای آخر را می زندوبا این جنایات،نمی تواند از این باتلاق رهایی یابد.
وی گفت:امروز پرچم اسلام ناب محمدی(ص) در دست سلام شناس‌ترین دشمن شناس‌ترین بصیرترین امید آفرین شجاع‌ترین و پاک‌ترین رهبر دنیاست، آنچه خوبان همه دارند امام خامنه‌ای (مدظله العالی) یکجا دارد، همه باید به اوج قله ترسیمی معظم له، نابودی رژیم صهیونیستی، افول آمریکا در دنیا، پایان آمریکا در غرب آسیا و آینده روشن کشور بیندیشیم و در رساندن پرچم عزتمند به صاحب اصلی آن امام زمان(عج) بیشترین سهم را داشته باشیم، حضرت آقا فرمود ند:مابه قله نزدیکیم، توقف ممنوع.
Share/Save/Bookmark