توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71233
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۷
مردم از قیمت بازارهای میوه ناراضی هستند!گران ترین میوه های بازار کدامند؟
مردم از قیمت بازارهای میوه ناراضی هستند!گران ترین میوه های بازار کدامند؟
عدم ثبات قیمت در بازار میوه شهر کرمانشاه معضل چندین ساله ای است که علت های مشخصی دارد و مسئولان به وجود این مشکل اذعان دارند.

علی چاله چاله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به خبرنگار طلوع گفت:از طریق باغات استان نزدیک به ۴۰۰ هزار تن میوه تولید می شود اما به دلیل تنوعی که در میوه مصرفی داریم تمام نیاز استان برطرف نمی شود.

وی بیان داشت:میوه های نوبرانه و هسته دار مثل زردآلو،گیلاس،آلبالو،آلو،شلیل و هلو در بازار کشور به حد انبوه نرسیده و این میوه های نوبرانه به شکل کال چینی و نارس چیده می شود و بهمین دلیل با قیمت های بالاتر از عرف معمول به بازار عرضه می شود.وی افزود:اما با نزدیک شدن به فصل تابستان بی شک با کاهش چشمگیر محصولات هسته دار مواجه خواهیم شد.

وی ضمن بیان اینکه هر ساله با خلأ رفتن میوه های زمستانه تا آمدن میوه های بهارانه و تابستانه شاهد افزایش قیمت ها هستیم گفت:این موضوع مختص به استان کرمانشاه نیست بلکه یک موضوع کشوریست.

این مدیر کل ضمن اشاره به برخی میوه ها که کشت آن ها گلخانه ای است اظهار داشت:این میوه ها متفاوت هستند و فصل خاصی برای کشت ندارند مثل توت فرنگی که امسال نسبت به سال گذشته قیمت پایین تری دارد چون کشت آن در گلخانه کرمانشاه و استان های همجوار صورت گرفته است و محصولات گلخانه ای مثل خیار که به شکل زیر نایلونی هم کشت می شود در ثبات قیمت قرار دارند.

چاله چاله در خصوص واردات میوه گفت: این قضیه در اختیار ما نیست و کاملا تابع شرایط واردات میوه در کشور است.رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت:میوه مازاد کرمانشاه به استان های همجوار در صورت اعلام نیاز صادر می شود و محصولاتی همچون گردو،انگور،بادام،انجیر،گیلاس و میوه های که قابلیت خشکبار شدن دارند را به بازارهای هدف با محوریت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می کنیم.

وی به قیمت بالای موز اشاره کرد و ابراز داشت:بخشی از این محصول وارداتی و بخشی تولید داخل کشور است و قیمت آن کاملا وابسته به قیمت دلار است.

چاله چاله گفت:البته موز با دلار آزاد وارد کشور نمی شود و این موضوع در سطح وزارت مدیریت می شود زیرا آن ها ارز ثابت با قیمت ثابت دارند و تابع شرایط ارز نوسانی نیستند.وی با بیان اینکه،قیمت ارزی که در داخل کشور افزایش و کاهش دارد،ارز سوداگری است ادامه داد:این ارزی است که مردم از آن بعنوان سرمایه گذاری استفاده می کنند و فقط برای قاچاق موثر است.

وی اضافه کرد:ولی آنچه که در شرایط دولتی و با نظارت دولت به صورت واردات و صادرات انجام می گیرد تابع ضوابط و شرایطی است که ارز را به قیمت ثابت و همچنین از طریق بانک مرکزی کارساز در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد.

در ادامه این گفتگو عزت الله گوهرباری رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی کرمانشاه در خصوص گرانی بازار میوه گفت:ما به شکل هر دو روز یکبار نرخ میوه ها را به سازمان بازرگانی استان می رسانیم و همچنین تخلفات میوه فروشان را به آن ها اطلاع می دهیم اما خبری از پیگیری آن ها نیست.

وی در ادامه گران ترین میوه های بازار را میوه های خارجی دانست و ادامه داد:انبه و گیلاس قیمتی بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ امروز عرضه شد.همچنین قیمت امروز زرد آلو ۱۷۰،توت فرنگی کردستان ۷۰،پرتغال تامسون درجه یک ۳۰،آلوچه ۷۰ هزار تومان است.گوهرباری به میوه های ارزان بازار میوه هم اشاره کرد و اظهار داشت:خیار با کیلویی ۲۵ و هندوانه کیلویی ۱۲ هزار تومان به بازار عرضه شد.

وی ضمن اینکه کم بودن میوه در بازار را مربوط به نوبرانه بودن آن ها دانست و افزود:قیمت موز قرار بود روند کاهشی داشته باشد که این اتفاق نیفتاد زیرا قیمت آن ارتباط مستقیمی به دلار دارد و با افزایش و کاهش قیمت دلار این زرد میوه هم روند کاهش و افزایشی بخود می گیرد.
Share/Save/Bookmark