توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63142
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۸
آمریکا با ترور المهندس حاکمیت عراق را نقض کرد
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: سردار سلیمانی هم یک استراتژیست نظامی و هم دارای فهم عمیق سیاسی بود چراکه یک نظامی اگر فهم سیاسی نداشته باشد موفق نمی‌شود.
آمریکا با ترور المهندس حاکمیت عراق را نقض کرد
به گزارش خط نيوز، «حمیدرضا آصفی»، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، درباره ویژگی‌های برجسته سردار قاسم سلیمانی گفت: سردار سلیمانی ویژگی‌های متعددی داشت. سردار سلیمانی به لحاظ نظامی، یک استراتژیست بود که در جایگاه خود، خدمات شایسته‌ای ارائه داد. در واقع نام سردار سلیمانی به واسطه اقدامات ایشان، جهانی شد. اینها نشان می‌دهد در امور نظامی، سردار یک فرد معمولی نبودند و یک استثنا بودند.

او افزود: سردار سلیمانی در مسائل سیاسی هم دارای فهم عمیق سیاسی بودند چراکه یک نظامی اگر فهم سیاسی نداشته باشد، موفق نمی‌شود. از این رو یک فرد نظامی باید دشمن شناس باشد و فهم سیاسی بالایی داشته باشد. این ویژگی‌ها در حد عالی در شهید سلیمانی وجود داشت. ویژگی‌های شخصی و فردی مثل اخلاص، اعتماد به نفس و مردمی بودن‌شان و مجموعه این ویژگی‌ها، از ایشان یک انسان ممتاز، برجسته و استثنایی ساخته بود. حال اگر حاج قاسم شهید نمی‌شد ما باید تعجب می‌کردیم و ایشان در دعاهایشان همیشه شهادت را از خدا می‌خواستند و سرنوشت چنین شخصیت‌هایی با شهادت ختم به خیر می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت سیدمحمد خاتمی درباره اقدام اشتباه دولت ترامپ تاکید کرد: کاری که آمریکا انجام داد در واقع یک حماقت استراتژیک و اشتباه بزرگ بود. ترامپ از اولین روزی که در این مسئولیت قرار گرفت، اشتباهات زیادی مرتکب شده است از جمله این اشتباهات، خروج از برجام، خروج از معاهده پاریس و جنگ تجاری با چین، خط و نشان کشیدن با روس‌ها و عقب نشینی، فضاحت در اوکراین و غیره. اگر بخواهیم اشتباهات ترامپ را نام ببریم یک سیاهه طویلی خواهد شد.

حمیدرضا آصفی تصریح کرد: ترامپ با اشتباهی که با ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی انجام داد، بزرگترین اشتباه و احمقانه‌ترین خطا را انجام داد. به عبارت دیگر باید گفت بعضی از اشتباهات را می‎توان جبران کرد مانند خروج از معاهده پاریس که یک کشور از آن خارج می‌شود و مجددا می‌تواند به آن ملحق شود یا ترامپ یک جنگ تعرفه‌ای با چین راه می‌اندازد و بعدها آن را متوقف می‌کند، یا ترامپ از برجام خارج می‌شود و بعد به غلط کردن می‌افتد، در نتیجه ممکن است به برجام بازگردد. از این رو بعضی از اشتباهات قابل بازگشت است ولی این اشتباه ترامپ، یعنی ترور سردار سلیمانی، غیرقابل برگشت است. لذا به نظرم خطایی که مرتکب شد برایش گران تمام خواهد شد و سنگین خواهد بود و پشیمانی آمریکایی‌ها را بعدها، خواهیم دید.

او در باره ادامه داشتن راه سردار سلیمانی با حضور سرداران دیگر نیز عنوان کرد: در ایران، ما یک حاج قاسم را از دست دادیم اما رهبری به سرعت، سردار قاآنی را انتخاب کردند یعنی ما بحران مسئولیت و مسئولین را نداریم، هرچند یک فرمانده ارزنده از میان ما رفته و جایش تا مدت‌ها نیز خالی خواهد بود اما مقاومت راه خود را ادامه خواهد داد. فرمانده جدید نیروی قدس همان طور که رهبری در حکم به آقای قاآنی اعلام کردند؛ راه، همان راه گذشته است و این جمله، نشان می‌دهد مقاومت تضعیف نمی‎شود بلکه تقویت می‌شود، چون تنفر نسبت به ترامپ و کاخ سفید در منطقه افزایش یافته و افکار عمومی جریحه‌دار شده است.

آصفی ادامه داد: تشییع جنازه‌ای که در عراق برگزار شد بسیار باشکوه و دیدنی بود و این‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت سردار سلیمانی فراتر از منطقه است. به گونه‌ای که مایکل مور، مستندساز آمریکایی به ترامپ کنایه می زند. در خود آمریکا شکافی به وجود آمده و حزب جمهوری خواه اگر از ترامپ حمایت می‌کند نه به این دلیل که این کار را حق می‌داند، بلکه چون ترامپ هم حزبی آنهاست و می‌خواهند از فضاحت استیضاح، او را نجات بدهند وگرنه هیچ عقل سالم و فردی که ابتدایی‌ترین مقررات بین‌المللی را می‌داند، این اقدام ترویستی را تائید نمی‌کند. علاوه بر موضوع حاج قاسم، آمریکایی‌ها، ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند. او یک فرمانده عراقی بود چون به عنوان یکی از مسئولین عراق بود، آمریکایی‌ها با ترور او، حاکمیت عراق و تمامیت عراق را نقض کردند.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: در واقع موضوع، فراتر از یک ترور ناجوانمردانه یک سردار است. موضوع این است که آمریکایی‌ها، هنجارهای بین‌المللی را به تمسخر گرفتند و اینکه ترامپ به تعبیری مانند یک فرد قلدر و لات سرکوچه رفتار می‌کند. از این رو، مقابله با این فرد به عهده جامعه بین المللی است که جلوی او بایستند. در دوره‌ای، هیتلر از این کارها می‌کرد و دنیا را به کام مرگ برد یعنی هیتلر هم شوخی شوخی، جنگ جهانی را راه انداخت. ترامپ باید تکلیف خودش را با جامعه جهانی مشخص کند. البته این اقدام باعث شد که آمریکا از عراق برود و به نوعی عراق در حال حاضر گرفتار است. اما فضا نیز برای ماندن ترامپ در عراق سخت تر خواهد شد؛ چراکه افکار عمومی و نفرت آنها بیشتر خواهد شد. این وضعیتی است که برای ترامپ به وجود آمده و به این دلیل گفتم که این اشتباه یک اشتباه بی بازگشت است و با اشتباهات دیگر ترامپ، قابل مقایسه نیست.

منبع:برنا
Share/Save/Bookmark