توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71373
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۸
درباره مناظره اول/ افشاگری زاکانی از احتمال تشکیل دولت سوم روحانی/ قرارداد چین محرمانه است؟
آگاه کردن مردم از خط و ربط‌های پشت‌پرده ستاد اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از بازگشت به عقب ضروری است. برای حراست از دستاوردهای شهید مظلوم آیت‌الله رئیسی، نباید اجازه داد غرب‌گرایان دوباره فاتح پاستور شوند.
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: بالاترین رأی منفی تقریباً همه نظرسنجی‌های میدانی متعلق به حسن روحانی و اسحاق جهانگیری است. رئیس و معاون اول دولت‌های اعتدال. مردم از بازگشت به عقب و تکرار دولت روحانی نگرانند. تفکری که حالا مسعود پزشکیان در انتخابات پیش رو نمایندگی می‌کند. همه گروه‌های اصطلاحاً اصلاح‌طلب این روزها برای رأی آوردن او در تلاشند.

بدتر اما حضور عمده صاحب‌منصبان کارنامه سیاه دولت اعتدال زیر بیرق پزشکیان است. جماعتی که سیاه‌ترین دهه اقتصادی ایران را توانستند رقم بزنند. از عباس آخوندی وزیر ساختمان‌نساز راه و شهرسازی گرفته تا محمود واعظی مسؤل دفتر رئیس دولت اعتدال و محمدجواد ظریف خالق تعهدات بی‌پایان «برجام»


علیرضا زاکانی باهدف تبیین همین ماجرا پا به نخستین مناظره گذاشت. آگاه کردن مردم از خط و ربط‌های پشت‌پرده ستاد اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از بازگشت به عقب ضروری است. برای حراست از دستاوردهای شهید مظلوم آیت‌الله رئیسی، نباید اجازه داد غرب‌گرایان دوباره فاتح پاستور شوند.

مطالبه افشای قرارداد چین اما تقریباً تنها جوابی بود که پزشکیان در مقابل ارائه کرد. جایی که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات تلاش می‌کرد، قرارداد بزرگ برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت را قراردادی «فاسد» جا بزند. این در حالی است که این قرارداد با مجوز شورای اسلامی شهر و با نظارت دولت مرحوم آیت‌الله رئیسی عقد و عملیاتی شده است.

تهران دست‌کم به 10 هزار دستگاه اتوبوس برای تأمین حداقل‌های حمل‌ونقلی نیازمند است. این در حالی است که همین حالا کمتر از 2200 دستگاه در خیابان‌های شهر فعالند. شهردار تهران برای تأمین این عقب‌ماندگی‌ها، قراردادی به ارزش 28 همت برای خرید 2500 دستگاه اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی امضا کرد.

ظرفیت خطوط تولید خودروسازان ایرانی اما پاسخگوی عقب‌ماندگی‌های تاریخی زیرساخت‌های حمل‌ونقل تهران نبود. بعلاوه توان خاصی برای تولید وسائط برقی در کشور وجود نداشت. برای همین علیرضا زاکانی به سراغ چینی‌ها رفت. بسته ‌برقی‌سازی زیرساخت‌های عمومی پایتخت با حمایت‌های دولت به ارزش تقریباً 2 میلیارد دلار به امضا رسید.

قراردادی که خلاف مدعای پزشکیان اتفاقاً مطلقاً «محرمانه» نیست! بلکه به‌صورت کاملاً شفاف اعلام شده است برای خریداری 2500 دستگاه اتوبوس برقی، 27500 دستگاه تاکسی برقی، 10 هزار دستگاه ون و 150 هزار دستگاه موتور کار برقی به امضا رسیده است.

برای تأمین مالی این قرارداد نیز برای نخستین بار از روش «اقساطی» استفاده شده است. یعنی چینی‌ها موافقت کردند که تنها 20درصد از رقم کل قرارداد را بعنوان پیش‌پرداخت دریافت و مابقی را در اقساط سه‌ساله با نرخ بهره کمتر از 5درصد سالانه دریافت کنند!


این در حالی است که همین حالا نرخ مصوب بهره در شبکه بانکی کشور 23درصد و نرخ تورم طبق اعلام منابع رسمی بالای 40درصد است. بدیهی است در چنین شرایطی، خرید کالاهای ماندگار به‌صورت اقساطی، اقتصادی‌ترین کار ممکن و به صرفه و صلاح بیت‌المال است.

تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی اما غیر از آنکه می‌توانند کمبود ناوگان عمومی در کشور را جبران کنند، کاهش معناداری در انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی زیست‌محیطی بازی خواهند کرد. آن هم برای کلانشهرهایی مثل تهران که از مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی‌های مختلف محیط‌زیستی رنج می‌برند.

بخشی از مدل دور زدن تحریم‌ها در این قرارداد اما بسته به اوضاع کشور به‌صورت عمومی اعلام نشده است. یعنی جزئیات شیوه دور زدن تحریم‌ها، یا شرکت‌های واسطی که بنا است املاک شهرداری را برای طرف‌های چینی کارسازی کنند. البته که همه مبادی نظارتی و البته بخش‌های مختلف دولت و شورای اسلامی شهر در جریانند.

نخستین بسته اتوبوس‌های برقی کمتر از یک ماه دیگر به کشور خواهد رسید. علیرضا زاکانی نشان داد اتفاقاً در اوج تحریم هم می‌توان با طرف‌های بزرگ بین‌المللی کار کرد. نشان داد می‌توان جز التماس کردن از غربی‌ها، راه‌های دیگری هم برای نوسازی زیرساخت‌های ایران عزیز وجود دارد.
Share/Save/Bookmark