توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 50635
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۵
مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی: انگلیس در قبال حادثه سالزبری شتابزده عمل کرد
مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی: انگلیس در قبال حادثه سالزبری شتابزده عمل کرد
مقام ارشد سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد، از نظر وی اقدامات اولیه مقام‌های انگلیس در قبال حادثه مسموم شدن سرگئی اسکریپال مامور اطلاعاتی سابق روسیه و دخترش در سالزبری این کشور شتابزده بوده چرا که در عرض ۲۴ ساعت نمی‌توان نوع ماده شیمیایی مورد استفاده در حادثه و سرمنشأ آن را مشخص کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در تاریخ چهار مارس بیهوش روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند و مقام‌ها از سوءقصد به آنها با ماده شیمیایی خبر دادند و لندن مسکو را به دست داشتن در این سوءقصد متهم کرد.

خوزه بوستانی، مدیرکل اول سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفت: کسی نمی‌تواند در عرض ۲۴ ساعت تصمیم بگیرد که چه نوع سمی مورد استفاده قرار گرفته و از کجا آمده است.

او که یک دیپلمات برزیلی است این سوال را مطرح کرد که چرا لندن همان اول کار به سراغ سازمان منع تسلیحات شیمیایی نرفته و چرا خود این سازمان فورا کاری انجام نداده است.

بوستانی اظهار داشت: چرا آنها فورا بعد از این حادثه با سازمان منع تسلیحات شیمیایی تماس نگرفتند؟ چرا خود این سازمان داوطلب نشد که وارد عمل شود وقتی نقش این سازمان این است که فورا به محل رفته و قربانی‌ها را آنالیز کند؟

او خاطرنشان کرد، سازمان منع تسلیحات شیمیایی همه قابلیت‌های لازم و کارشناسان سطح عالی از کشورهای مختلف را در اختیار دارد.

بوستانی گفت که هنوز پرسش‌های فراوانی پیرامون این اتفاق و این ماده سمی وجود دارد. به عنوان مثال چرا کسی توانسته استفاده از این ماده سمی را تنها به روی دو نفر محدود و کنترل کند؟ اگر این ماده همانطور که مقام‌های انگلیسی اعلام کرده‌اند از نوع "نوویچوک" بوده باشد این ماده جوری نیست که به هنگام استفاده به روی بسیاری از مردم پیرامون شما تاثیر نگذارد. سوال‌های خیلی زیادی هست که هنوز جواب داده نشده‌اند.

خوزه بوستانی در فاصله سال‌های ۱۹۹۷-۲۰۰۲ رهبری سازمان منع تسلیحات شیمیایی را برعهده داشت و در حال حاضر مدیرکل اول این سازمان است.
Share/Save/Bookmark