توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66466
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
دردسرهای معلم‌های عصر کرونا در پیچ و خم آموزش
دو سالی می‌شود که سر و کله ویروس کرونا پیدا شده و این مهمان ناخوانده با آمدنش سبک زندگی خیلی از انسان‌ها را تغییر داده و آنها را وادار به زندگی کردن در شرایط خاصی که چندان خوشایند هم نیست، کرده است.
دردسرهای معلم‌های عصر کرونا در پیچ و خم آموزش
یکی از اثرات مهم شیوع این بیماری بوجود آمدن شیوه جدیدی از آموزش در دستگاه تعلیم و تربیت بود. از اواخر سال 1398 که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، آموزش و پرورش هم مانند خیلی از بخش‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلم‌ها آموزش‌های حضوری را متوقف و به آموزش‌های مجازی روی آورد.

کلاس‌های درس پر سروصدا و شلوغ تعطیل شدند و دانش‌آموزان و معلم‌ها خانه‌نشین شده و گوشی و تبلت به دست شدند و آموزش غیرحضوری جایگزین کلاس‌های درس حضوری شد.

هرچند تا پیش از کرونا آموزش مجازی جایی در نظام آموزشی ما نداشت و این شیوه آموزش برای دانش‌آموزان و معلم‌ها غریبه بود، اما خیلی زود آموزش مجازی خودش را به معلم‌ها و دانش‌آموزان معرفی کرد.

در ابتدا آموزش مجازی چالش‌های زیادی داشت و هرکدام از مدارس سامانه جداگانه‌ای برای خود راه اندازی کرده بودند، اما خیلی سریع شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد) برای دانش‌آموزان راه اندازی و آموزش‌ها به این فضا منتقل شد.

با وجود اینکه معلم‌های عصر کرونا با چالش‌های زیادی برای آموزش دانش‌آموزان مواجه اند، اما عده ای از آنها اعتقاد دارند آموزش مجازی پس از کرونا با بهبود زیرساخت‌های آن باید تداوم داشته باشد و عده‌ای دیگر هم دل خوشی از آموزش مجازی ندارند و منتظرند که کرونا هرچه زودتر کاسه کوزه‎‌اش را جمع کند تا از شر این نوع از آموزش خلاص شوند.

خانم یزدانی معلم زیست شناسی مدارس کرمانشاه در گفت وگو با ایسنا از ضعف اینترنت و قطع و وصل شدن مداوم شبکه شاد به عنوان یکی از چالش‌های ادامه دار معلم ها در دوران کرونا یاد کرد و افزود: به دلیل ضعیف بودن و یا قطع و وصل شدن اینترنت امکان برگزاری کلاس های آنلاین در شبکه شاد عملا مهیا نیست، یا صدا قطع می شود و یا عده ای از دانش آموزان تصویر را ندارند و همین مسئله اغلب کلاس درس را به حاشیه می کشاند.

یزدانی با بیان اینکه هم اکنون به واسطه احتمال بالای شیوع بیماری کرونا امکان حضوری شدن کامل کلاس های درس به سبک دوران قبل از کرونا مهیا نیست، گفت: در شرایط کنونی که هنوز درگیر بیماری کرونا هستیم و احتمال شیوع موج های جدید بیماری دور از انتظار نیست، به نظرم کلاس های درس حضوری باید در حد رفع اشکال برپا شوند و بیشتر آموزش‌ها مجازی باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ نوع آموزشی جای آموزش حضوری را نمی گیرد، گفت: اگرچه آموزش مجازی نتوانسته به اندازه آموزش حضوری در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد، اما این شیوه آموزش بهترین شیوه‌ای بود که می شد در روزگار کرونا برای تعطیل نشدن فرآیند آموزش دانش‌آموزان پیاده کرد و در حد قابل قبولی هم توانسته درفرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان موثر واقع شود.

وی تاکید کرد: آموزش مجازی توانسته خدمات زیادی را به آموزش و پرورش در دوران کرونا ارائه دهد، لذا در دوران پسا کرونا نیز برای بالا بردن سطح یادگیری دانش‌آموزان باید در کنار آموزش حضوری تداوم داشته باشد.

وی که موافق تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی است، ادامه داد: به نظرم کلاس های مجازی دست دبیر را برای تدریس باز می گذارد و او می تواند با بارگزاری عکس، فیلم و... مطالب درسی را بهتر به دانش‌آموزان تفهیم کند، لذا در دوران پسا کرونا هم باید تداوم داشته باشند.

خانم بابایی معلم ریاضی مدارس کرمانشاه هم در گفت و گو با ایسنا، از افت کیفیت آموزش‌ها به عنوان یکی از چالش‌های آموزش غیرحضوری یاد کرد و افزود: این نوع از آموزش‌ها باعث شده تا معلم ارتباط چهره به چهره‌ای با دانش‌آموز نداشته باشند که این مسئله روی کیفیت یادگیری آنها به ویژه در دروس تخصصی تاثیر زیادی داشته است.

وی که اصلا موافق آموزش مجازی برای درسی مثل ریاضی نیست، ادامه داد: دانش‌آموزی که سرکلاس حضور دارد، مطالب درسی را با تمرکز بیشتری می آموزد و احیانا اگر سوالی هم داشته باشد همان‌جا آن سوال خود را مطرح و پاسخ خود را دریافت می‌کند، اما در کلاس درس آنلاین قانع کردن دانش آموزان در خصوص مباحث ریاضی کار سختی است.

بابایی ادامه می‌دهد: آموزش حضوری خصوصا برای درس ریاضی یک ضرورت است چون من معلم ریاضی که می‌خواهم زاویه‌ها و یا یکی از فرمول‌ها را به دانش‌آموزان درس بدهم در آموزش حضوری می‌توانم ظرف چند دقیقه این آموزش را بدهم، در حالی که در آموزش مجازی گاهی ساعت‌ها درگیر آموزش یک فرمول ساده می‌شوم و در این بین کافی است دانش‌آموزی یک سوال گمراه‌کننده بپرسد تا همه دانش‌آموزان گیج شوند و کنترل کلاس از دست من معلم خارج شود.

این معلم ریاضی تاکید کرد: تداوم آموزش مجازی برای دروسی مثل ریاضی که تخصصی هستند می‌تواند افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان را در پی داشته باشد.

خانم سیروس معلم شیمی دبیرستان‌های کرمانشاه نیز در گفت وگو با ایسنا گفت: برای درسی مثل شیمی که یک درس تخصصی است فقط آموزش حضوری خوب جواب می دهد، چون باید سرکلاس درس تمرین های زیادی حل شود تا اشکالات دانش‌آموزان رفع شود.

سیروس در ادامه اشاره ای هم به بازگشایی اختیاری مدارس داشت و با بیان اینکه این نوع از بازگشایی دردسرهای جدیدی برای معلم‌ها در پی داشته، گفت: با این وضعیت نمی توان کلاس های درس را اداره کرد.در بعضی از کلاس ها دو یا سه نفر دانش‌آموز بیشتر سرکلاس درس حاضر نیست که با این وضعیت نمی‌توان تدریس کرد و بازخورد مناسب را گرفت و اگر بگویم آموزش مجازی از شیوه کنونی بهتر جواب می داد، بیراه نیست.

این معلم درس ریاضی ادامه داد: در شرایط کنونی معلم‌ها ناچارند نیمی از ساعات روز را در کلاس درس حضوری حاضر شده و به تدریس بپردازند و در نیمه دیگر روز در پی محتواسازی برای دانش‌آموزان در فضای مجازی باشند که این وضعیت کاروزندگی را از معلم‌ها گرفته و آنها را گرفتار کرده است.

وی ادامه داد: امکان برگزاری آنلاین کلاس‌های درس هم فراهم نیست، چون آموزش آنلاین به تجهیزاتی مثل دوربین و پایه نگهدارنده احتیاج دارد که این امکانات در مدارس وجود ندارد.

خانم رشیدی معلم درس تربیت بدنی مدارس کرمانشاه نیز آموزش حضوری را برای درس تربیت بدنی ترجیح می دهد و می گوید: آموزش حضوری برای دروسی مثل تربیت‌بدنی که با سلامت دانش‌آموزان ارتباط مستقیم دارد، یک ضرورت است.

وی ادامه داد: اگرچه درسی مثل تربیت بدنی مطالب درسی سنگینی درحد دروسی مثل ریاضی و فیزیک ندارد، اما از آنجایی که سلامت دانش‌آموزان جزو اولویت‌های آموزش و پرورش است، این درس از اهمیت زیادی برای حفظ سلامتی و نشاط دانش‌آموزان برخوردار است.

رشیدی با اشاره به دغدغه های معلم‌های تربیت بدنی برای تولید محتوا در فضای مجازی، تاکید کرد: در فضای مجازی برای دانش‌آموزان با هزار دردسر یک فیلم آموزشی ارسال می‌کنم و وقتی از آنها سوال می‌کنم "کسی ابهامی ندارد؟" هیچ کس هیچ سوالی نمی‌پرسد، اما مطمئنم درصد خیلی کمی از دانش‌آموزان واقعا همان نرمش‌ها و تمرین‌ها را در فضای خانه انجام می دهند.

رشیدی ادامه داد: در همین چند وقته که از بازگشایی حضوری مدارس می‌گذرد خیلی از دانش‌آموزان سرکلاس درس از کمردرد می نالند و اینها یعنی دانش‌آموزان تحرک اصولی ندارند که این موضوع می تواند سلامت دانش آموزان را به خطر بیاندازد.

خانم وحید معلم درس آمادگی دفاعی مدارس کرمانشاه که جزو دروس عمومی است، نیز در گفت وگو با ایسنا افت تحصیلی شدید دانش اموزان در دوران پسا کرونا را گریز ناپذیر عنوان کرد و افزود: هم اکنون که اموزش‌ها حضوری شده می‌بینیم که خیلی از دانش‌آموزان مفاهیم ساده درسی مثل آمادگی دفاعی را هم گاها اشتباه دریافت کرده‌اند.

وحید با اشاره به دردسرهای معلم ها برای امتحان گرفتن از دانش‌آموزان در عصر کرونا، گفت: زمانی که در فضای مجازی از دانش‌آموزان امتحان می گرفتم، دانش آموزان نمرات بالاتری می گرفتند که احتمالا برخی تقلب می کردند، چون تعداد زیادی از پاسخ‌ها مشابه بود.

این معلم دبیرستان های کرمانشاه ادامه داد: در همین چند وقتی که از حضوری شدن آموزش‌ها می‌گذرد نمرات امتحانات کلاسی دانش‌آموزان در مقایسه با امتحانات فضای مجازی افت معناداری داشته‌اند.
Share/Save/Bookmark