توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43893
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۴
زورخانه‌ها تعطیل می‌شوند؛
ورزش زورخانه‎ای همدان در مسیر ناکجاآباد/زنگ‌هایی که دیگرصداندارند
همدان- همدان درگذشته به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کشور شناخته می‌شد اما این رشته امروز با بی مهری روبروست و زورخانه‌ها در مسیر تعطیلی قرار گرفته‌اند.
ورزش زورخانه‎ای همدان در مسیر ناکجاآباد/زنگ‌هایی که دیگرصداندارند
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: همدان به‌عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان و ایران در گذشته یکی از قطب‌های اصلی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کشور بوده و پهلوانان بلندآوازه‌ای در این رشته در همدان فعالیت می‌کردند که همچنان نام و آوازه این پهلوانان زنده است اما متأسفانه امروز این ورزش مورد بی‌مهری قرارگرفته است.

امروز در دورانی که ورزش ما در بسیاری از رشته‌ها به سمت بی‌اخلاقی و حاشیه‌ها حرکت می‌کند لزوم احیا ورزش پهلوانی بیشتر دیده می‌شود تا دوباره با احیای ورزش پهلوانی بتوانیم اخلاق را در ورزش زنده کنیم.


متأسفانه بی‌اخلاقی به بسیاری از رشته‌های ورزشی ورود پیداکرده است اما مرام ورزش پهلوانی اخلاق و اخلاق‌مداری است و درهای زورخانه کوتاه ساخته می‌شود تا ورزشکاران هرچه قدر قامت بزرگ‌تری داشته باشند بیشتر تواضع کنند و همیشه با صلوات وارد و خارج از زورخانه می‌شوند.

در همین زمینه دبیر هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ورزش زورخانه ای در استان همدان ضمن اشاره به ورزشکاران سازمان‌یافته در این رشته اظهار داشت: اکثر فعالان در این رشته افراد سن بالا هستند که ماهی یا هفته‌ای یک‌بار به زورخانه می‌آیند.

فعالیت ۱۵۰۰ ورزشکار استان همدان در رشته پهلوانی و زورخانه‌ای

لطف‌الله خاکساری آمار غیررسمی فعالان این رشته را بیش از هزار و ۵۰۰ ورزشکار در استان همدان عنوان کرد و گفت: اگر بیمه ورزشی را در نظر بگیریم حدود ۴۰۰ نفر ورزشکار سازمان‌یافته در این رشته داریم.

خاکساری با بیان اینکه ۲۰ داور حرفه‌ای در این رشته فعالیت می‌کنند و مرشدهای خوبی در زورخانه‌های همدان فعالیت دارند، گفت: مرشدان استان همدان در زورخانه‌ها از شعرهای عرفانی و حماسی استفاده می‌کنند.

خاکساری با اشاره به جایگاه هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای همدان در کشور گفت: ورزش همدان از ۱۵ سال گذشته به این‌طرف همیشه در کشور مطرح بوده و در رتبه‌های اول تا پنجم کشور جابه‌جا می‌شود و ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای همدان رکن ورزش قهرمانی کشور است.

وی بابیان اینکه باید به این رشته توجه بیشتری صورت گیرد، بیان کرد: مظلوم‌ترین هیئت‌ ورزشی استان، هیئت ورزشی پهلوانی و زورخانه‌ای است چون درآمدزایی ندارد.

وی گفت: سایر هیئت‌های ورزشی یک سالن ورزشی در اختیاردارند و از طریق آن کسب درآمد می‌کنند اما هیئت ما هیچ‌گونه درآمدی ندارد و در اعزام‌ها دچار مشکل می‌شویم.


دبیر هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان همدان عنوان کرد: انتظار داریم از مسئولان دستگاه ورزش همدان، استاندار و سایر مسئولان رده‌بالای استان نیم‌نگاهی به این رشته ملی و مذهبی ایرانی داشته باشند.

همدان نیازمند یک زورخانه مدرن در شأن نام خود است

خاکساری بابیان اینکه هیئت ورزشی استان ازلحاظ منابع مالی مشکلاتی دارد و بااینکه ورزشکارهای خوبی به کشور و جهان معرفی کرده است از آن به‌خوبی حمایت نمی‌شود، گفت: همدان نیازمند یک زورخانه مدرن در شأن نام خود است که باید مسئولان برای ساخت این زورخانه پای‌کار بیایند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش بیان کرد: با مدیر تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش در این زمینه گفتگو کرده‌ایم تا به‌طور رایگان زورخانه‌ها و مربیان خود را در اختیار مدارس قرار دهیم.

زورخانه‌ها درآمدی ندارند

مدیر زورخانه «شاه مردان» همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قدمت و پیشینه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در همدان اظهار داشت: اولین پهلوان همدان به قرن هفتم و زمانی که پوریای ولی در این ورزش فعالیت می‌کرد مربوط می‌شود.

تقی صباغ با بیان اینکه همدانی‌ها پهلوانی به نام پهلوان «پیله همدانی» داشتند که قدرت و تخصص بسیاری در این رشته داشت، گفت: البته قبل از این زمان نیز همدان پهلوانانی داشته اما تاریخی که فعلاً مکتوب است در زمان مغول‌ها ما پهلوان پیله همدانی را داشته‌ایم.


تقی صباغ افزود: پهلوان علی میرزای همدانی از پهلوانان زمان قاجار و اولین پهلوان بوده که زمان خود به مسابقات برون‌مرزی در عشق‌آباد شوروی سابق رفت و کشتی گرفت و افتخارآفرینی کرد.

وی گفت: همچنین پهلوانانی نظیر نادر چپق ساز، صادق پالان‌دوز، علی‌اکبر صندوق‌ساز، احمد کوه‌کش، سیداحمد بطائی، پهلوان گودرزی، پهلوان قیاسی، پهلوان سید میرزا آقا سجادی، محمدقاسم بکتاش تویسرکانی و عزت‌الله بیات ازجمله پهلوانان نامدار همدانی بوده‌اند.

صباغ با اشاره به زورخانه‌های قدیمی و تاریخی همدان گفت: همدان زورخانه‌های زیادی داشته به‌طوری‌که در هر محله و منطقه یک زورخانه وجود داشته است.

وی ادامه داد: در این زمیننه می‌توان از زورخانه‌های قلعه سبزی که متصدی آن پهلوان علی میرزای همدان بوده و پس از وی سلمان سیاه این زورخانه را اداره می‌کرد و سایر زورخانه‌های همدان در کاروان‌سرای صمدیه، کاروان‌سرای رنگ رزا، در راستای قبله و زورخانه‌های شخصی که در خانه امام‌جمعه واقع چهارراه کبابیان بوده نام برد.

مدیر زورخانه شاه مردان بابیان اینکه زورخانه‌ها درآمدی ندارند، بیان کرد: موضوعی به‌عنوان شهریه ثبت نام در زورخانه وجود ندارد و ورزشکاران ملزم به پرداخت پول نیستند و کسانی که توانایی مالی دارند به نام سر دم مبلغی می‌گذارند اما اجباری نیست و خیلی از مواقع از جیب هم باید هزینه کنیم.

وی یادآور شد: به‌عنوان نمونه اگر تنها مبلغ قرارداد یک بازیکن لیگ برتری، یک سال در ورزش پهلوانی هزینه شود شاهد رشد و احیای دوباره این ورزش در سطح گسترده خواهیم بود.
Share/Save/Bookmark