توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 72177
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۲
برخورد با سارقان در کرمانشاه وارد مرحله تازه ای شد/ پابند الکترونیک برپای سارقان حرفه ای
پدیده سرقت از جمله آزاردهنده ترین پدیده ها و ناهنجاری های اجتماعی به شمار می رود که می تواند امنیت روانی یک جامعه را مختل و ناامنی و ترس را به جان شهروندان آن بیندازد.
برخورد با سارقان در کرمانشاه وارد مرحله تازه ای شد/ پابند الکترونیک برپای سارقان حرفه ای
معضلات اجتماعی همواره جزو موضوعاتی بوده است که جوامع مختلف را تهدید و ترس، دلهره، احساس ناامنی و وحشت آفرینی را به شهروندان آن ها منتقل کرده است.

موضوعاتی مانند سرقت، نزاع های فردی و دسته جمعی، قتل، اعتیاد، مواد مخدر، حضور خرده فروشان و معتادان متجاهر در سطح شهر و حتی سوانح رانندگی جزو ناهنجاری های اجتماعی محسوب می شوند که عدم برخورد و یا تلاش نکردن برای رفع و کاهش آن ها همگی بر ناامنی در جامعه می افزاید.

در میان آسیب های اجتماعی مطرح شده که هر کدام می توانند مسائل و مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشند، پدیده سرقت یکی از موضوعاتی است که به نظر می رسد بیش از دیگر آسیب ها بر روح و روان افراد جامعه تاثیر می گذارد.

تصور کنیم منزلی مسکونی در یکی از محلات شهر مورد سرقت و دستبرد قرار گیرد، بی تردید این موضوع تا مدت ها در ذهن همه اهالی آن محله باقی می ماند و تا مدت ها یا جرئت خالی گذاشتن منزل خود را نخواهند داشت و یا در صورت اجبار، با ترس و ذهنی مشوش این کار را انجام می دهند.

برخورد با پدیده سرقت و افراد سارق یکی از مطالبات همیشگی شهروندان خصوصا در کلانشهرها و شهرهای بزرگ بوده است و بی تردید توقعی که مردم از متولیان امر به خصوص پلیس و دستگاه قضائی دارند دستگیری سارقان در سریعترین زمان ممکن و صدور احکام بازدارنده برای این دسته از مجرمان است.

بسیاری از شهروندان کرمانشاهی نیز در ملاقات های عمومی با فرماندهان انتظامی و مسئولان قضائی استان بارها از این موضوع گلایه مند بوده و خواستار برخورد قاطع تر با سارقان و مجرمانی بودند که شاید در ساعتی از شبانه روز، حاصل سال ها زحمت و دسترنج آن ها را به یغما می بردند.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در حالی شعار “پلیس هوشمند ؛ شهروند قانونمدار” را برای هفته فراجا انتخاب کرد که پلیس کرمانشاه از سال گذشته عملا در این وادی قدم گذاشت و توانسته تا به حال ۸ کلانتری از جمع ۱۷ کلانتری شهر کرمانشاه را مجهز به وسایل الکترونیکی نوین کرده و به اصلاح آن ها را هوشمند کند.

*هوشمندسازی که به گفته فرمانده انتظامی استان تاثیر بسزایی در افزایش کشف جرم، دستگیری مجرمان و حتی پیشگیری از وقوع جرائم خواهد داشت و به ارتقاء امنیت کمک شایانی می کند، اقدامی که قرار است ادامه پیدا کرده و تا پایان سال جاری ۸۰ درصد کلانتری های مرکز استان هوشمندسازی شوند.

اما یکی از اقداماتی که شاید شهروندان کرمانشاهی خیلی وقت است منتظر آن هستند، نصب پابندهای الکترونیکی بر پای سارقان بود که سرانجام با پیگیری های سردار حاجیان این امر محقق شد.

طبق آنچه که فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار طلوع کرمانشاه اعلام کرد، تاکنون پابندهای الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق که مرتکب ۴ فقره سرقت شده اند، نصب شده است و قرار است این تعداد تا پایان سال به ۳۰۰ نفر برسد.

سردار مهدی حاجیان ادامه می دهد: پس از نصب پابند الکترونیکی، این افراد هر لحظه و هر جایی تحت رصد و کنترل پلیس قرار خواهند داشت و عملا فرصتی برای ارتکاب سرقت پیدا نخواهند کرد.

وی نصب پابندهای الکترونیکی را اقدامی مهم برای کنترل مجرمان و سارقان حرفه ای برشمرد و گفت: بی تردید این حرکت باعث کاهش محسوس تر سرقت ها و ارتقاء امنیت خواهد شد.

سردار حاجیان در عین حال به برخی اقدامات صورت گرفته در استان نظیر اجرای طرح امنیت محله محور و هر کلانتری یک شهر اشاره کرد و گفت: نتیجه چنین اقداماتی رشد ۱۲ درصدی دستگیری سارقین مسلح، کاهش ۳۴ درصدی قاپ‌زنی و موبایل قاپی، ۵۵ درصدی کاهش سرقت مغازه‌ها، ۲۲ درصدی سرقت احشام و ۷ درصدی سرقت اتومبیل‌ها شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال جاری مجموعا هشت هزار و ۵۲۶ فقره سرقت مهم و جزیی در استان کرمانشاه کشف شده است، گفت: این تعداد سرقت معادل کشف ۵۳ درصدی سرقت‌هاست که نسبت به سال گذشته که ۴۴ درصد کل سرقت‌ها کشف شده بود، ۹ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از دستگیری چهار هزار و ۲۱ سارق در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: دستگیری‌ها تقریبا با آمار شش ماهه اول سال قبل برابری می‌کند
Share/Save/Bookmark