توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49527
يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
فلاحت‌پیشه در موافقت با کلیات بودجه ۹۷:
دولت نمی‌تواند ۱۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت ارز حاصل از فروش نفت را در اختیار بگیرد
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق به دولت اجازه نداد که ۱۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام را در اختیار داشته باشد.
دولت نمی‌تواند ۱۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت ارز حاصل از فروش نفت را در اختیار بگیرد
به گزارش فارس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در نشست علنی امروز یکشنبه 8 بهمن و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور گفت: کمیسیون تلفیق با هرگونه گرانی در آینده مخالفت کرد زیرا زمانی که اقتصاد در رکود است نمی‌توان گرانی را به جامعه تحمیل کرد و براساس این استدلال در این کمیسیون با رأی بالای 75 درصدی با افزایش 50 درصدی نرخ حامل‌های انرژی مخالفت شد.

وی افزود: با وجود اینکه با این تصمیم منابع درآمدی دولت کاهش خواهد یافت، بر عدم تحمیل گرانی به جامعه و افزایش نیافتن مالیات‌ها تأکید کرد و افزود: دولت ذیل یکی از تبصره‌های لایحه می خواست زمانی که بهای ماهیانه نفت افزایش می‌یابد این افزایش درآمد را برداشت و هزینه کند که بخش مذکور از لایحه حذف شد.

فلاحت‌پیشه با یادآوری اینکه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه نداد که 10 هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام را در اختیار داشته باشد، گفت: دولت در صندوق توسعه ملی اجازه برداشت 5 میلیارد و 800 میلیون دلار داشت که بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های عمرانی، اضطراری و جاریست اما کمیسیون تلفیق با برداشت از این صندوق جهت هزینه‌های جاری مخالفت کرد زیرا این منوط به اجازه رهبر معظم انقلاب بود.

وی با اشاره به اینکه در نهایت با برداشت 4 میلیارد دلار در چهارچوب یک جدول از صندوق توسعه ملی موافقت شد، ادامه داد: از آنجا که دولت با محدودیت منابع روبرو می‌باشد نیاز به برداشت از صندوق توسعه ملی برای آبیاری تحت فشار و آبرسانی روستایی و تقویت بنیه دفاعی هزینه شود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی از تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر اختصاص 65 درصد منابع ذکر شده به تقویت بنیه دفاعی کشور سخن گفت و اظهارداشت: طبق قوانین برنامه 5 ساله و سیاست‌های کلی نظام باید این پول در اختیار بخش دفاعی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق جدول 17 و عناوین متفرق یا پنهان را حذف کرد به علاوه این کمیسیون تا جایی که ممکن بود بودجه کمک به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی را که موجب اعتراضات به حقی در جامعه بود را حذف کرد.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه گزارش همه کمک‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی در بودجه باید به مجلس ارائه و مورد نظارت دیوان محاسبات کشور نیز باشد، گفت: در لایحه بودجه سال 97 برای اولین‌بار اشخاصی که حقوق ماهیانه کمتر از 2 میلیون و 300 هزار تومان دریافت می‌کنند از مالیات معاف هستند.

وی در ادامه موافقت خود با لایحه بودجه سال 97 گفت: کمیسیون تلفیق 2 برابر مبلغی که دولت برای کمک به افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته بود به آنان اختصاص داد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی از مقابله با فقر مطلق، یارانه به نیازمندان و توجه به بخش سلامت به عنوان دیگر دلایل موافقت خود با کلیات لایحه بودجه 97 سخن گفت و بیان داشت: کمیسیون به دولت اجازه داد که به اقشار نیازمند یارانه پرداخت کند البته دولت می‌تواند یارانه ثروتمندان را حذف کند.

این نماینده مجلس با یادآوری اینکه در مورد اوراق مشارکت و اسناد، دولت با کمبود منابع روبروست، خاطرنشان کرد: باید برای انتشار اوراق مشارکت سقفی گذاشته شود ولی محدودیت‌های دولت نیز مد نظر قرار گیرد.
Share/Save/Bookmark