توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49120
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۷
آخوندی رفتنی شد؟
راه وزير پرحاشيه پيش پاي وزير ارتباطات/ چه انتظاری از این دولت می‌توان داشت؟
عباس آخوندي وزير پرحاشيه دولت، كه تصدي دو وزارتخانه عريض و طويل راه و شهرسازي در اختيار اوست، روز گذشته دست به قلم شده و...
راه وزير پرحاشيه پيش پاي وزير ارتباطات/ چه انتظاری از این دولت می‌توان داشت؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز؛ عباس آخوندي وزير پرحاشيه دولت، كه تصدي دو وزارتخانه عريض و طويل راه و شهرسازي در اختيار اوست، روز گذشته دست به قلم شده و بهانه آسيب شناسي از حودث اخير، همانند، اسحاق جهانگيري انگشت اتهام را به سمت منتقدين دولت برده و آنها را مسبب ناآرامي‌هاي اخير معرفي كرده است!

وزير راه و شهرسازي و مبدع « مسكن اجتماعي» كه از اين پروژه جز روي كاغذ، هنوز بهره‌اي نصيب ملت نشده است، گويي از فرط بيكاري در وزارتخانه متبوع، دلواپس آسيب ديدگان كسب و كار در فضاي مجازي شده و از اينكه برخلاف وعده رئيس جمهور در نشست حقوق شهروندي، دست وزير ارتباطات به روي دكمه فيلتر رفته است، ابراز نگراني كرده و سپس در نتيجه گيري محيرالعقول، همه اتفاقات اخير را ساخته و پرداخته جريان منتقد دولت دانسته كه دولت هم در مسير و خواست آنها ( فيلترينگ) حركت كرده است.

بر پایه گزارش جوان، وي در پايان ابراز اميدواري كرده است كه شبكه اجتماعي مورد نظر ايشان هرچه زودتر به حالت گذشته بازگردد. كاش ايشان كمي هم براي طرح‌هايي كه سال‌ها در وزارتخانه‌اش خاك مي‌خورد، دلمشغولي داشت. درخواست رفع فيلتر شبكه‌هاي مجازي در حالي است كه به اعتراف دوست و دشمن، اغتشاشات اخير در بستر همين شبكه اجتماعي شكل گرفت و با تصميم دستگاه‌هاي مسئول در دولت فيلتر شد. موضوعي كه بعيد است جناب وزير راه در جريان كم و كيف آن نباشند.

*در انتساب اعتراضات مردم به منتقدین دولت کم‌کاری کردیم!
همچنین، سرمقاله دیروز روزنامه اعتماد را عباس آخوندی، وزیر و راه شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم نوشته بود. در ابتدای این نوشتار همسو با سیاق این روزهای طیف موسوم به اصلاح طلب ابتدا اعتراض به گرانی را حق مردم دانسته اما در ادامه به طرح توطئه در مورد اعتراض ها پرداخته و آن را سیاسی جلوه داده است!

پس از آن وزیر راه و شهرسازی مطابق رویکرد دولت تدبیر و امید از آغاز تاکنون مقصر تمامی مشکلات فعلی را نه عدم کارآمدی دولت مستقر بلکه دولت های قبل عنوان کرده است.

آخوندی در این یادداشت تصریح کرده است: «خوانشِ ضعف عملكرد اقتصادي دولت به عنوان ريشه و زمينه‌ساز بنيادينِ شكل‌گيري حوادث تبليغ شد... كساني كه اولين حادثه، يعني ناآرامي مشهد را به وجود آورده‌ بودند، از ياد رفتند. اين اولين انحراف بود.»

بر پایه گزارش کیهان، البته منظور آخوندی از این موضوع که از یاد رفتند این نیست که اعتراض‌های آنان به گرانی و سیاست‌های اقتصادی دولت فراموش شد بلکه منظور او این است که در انتساب آن به یک جناح سیاسی کم کاری کردیم! چنان‌که در ادامه بر این موضوع تاکید دارد.

چه انتظاری از این دولت می‌توان داشت؟ دولتی که وزیر آن معتقد است که عملکرد اقتصادی دولت خوب بوده و آنچه مشکل دارد «خوانش ضعیف آن است» یعنی آنچه توسط دولت انجام شده به خوبی به مردم منتقل نشده یا آنچنان که باید این کار صورت نگرفته است!

آخوندی فراموش کرده که رئیس‌جمهور گفته بود ملاک آمار و ارقام و اخبار نیست بلکه ملاک «جیب مردم» است. با چنین ملاکی دیگر نیاز به ارائه خوانش نیست چون هر کسی خود بهتر از جیبش خبر دارد. البته منکر این نیستیم که متاسفانه به سبب عملکرد رسانه ها در همه جای جهان نوعی مصرف‌گرایی مفرط تبلیغ می‌شود و به این واسطه انسان همیشه در حال قیاس خود با طبقه بالاتر است و همین باعث بسیاری از مسایل می‌شود اما این نکته‌ایست که دولتمردان تکنوکرات تدبیر و امید به آن اعتقادی نداشتند.

*زمزمه‌های تغییر راه در پاستور
آقای «عباس آخوندی» که در هفته‌های اخیر پس از زلزله کرمانشاه، کمتر در رسانه‌ها دیده شده و انتقادهای بسیاری از حضور بسیار کم‌رنگش در جریان کمک به زلزله زدگان منتشر شده بود، با انتشار این یادداشت دوباره خبر ساز شد.

به گزارش صبح نو، یادداشتی که برخی می‌گویند پس‌لرزه زلزله‌های کرمانشاه است و وزارتخانه را تکان خواهد داد. زلزله‌ها و پس‌لرزه‌های کرمانشاه، تمامی ندارد. هنوز مدت زیادی از خبر ثبت بیش از 1600 پس‌لرزه در استان کرمانشاه و شهرهای آن نگذشته است که دستگاه‌های لرزه‌نگار، شامگاه دیروز زلزله شدید دیگری را هم در شهر «سرپل ذهاب» ثبت کردند. زلزله‌ای که دوباره مردم وحشت‌زده این شهر را مثل هربار، راهی خیابان‌ها و فضاهای باز کرد؛ اما حدود 12 ساعت پیش از این، وقتی هنوز آفتاب شانزدهم دی ماه 96 بالا نیامده بود، یادداشت بلندی از وزیر راه و شهرسازی منتشر شد که در نگاه نخست شاید کمی عجیب به نظر می‌رسید. اتفاقی که البته با بررسی‌های بیشتر، می‌توان پشت پرده آن را در تغییرات محتمل ساختمان پاستور جست‌و‌جو کرد.

یادداشت سیاسی وزیر راه
آخوندی در این یادداشت که با تیتر «بازخوانی حادثه‌های اخیر و مساله امنیت ایران» منتشر شده است به بررسی آشوب‌های اخیر پرداخته است.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این یادداشت که در دو بخش در کانال شخصی تلگرامش منتشر شده، نوشته است: «‌بر اساس آنچه تا کنون انتشار یافته، ناآرامی‌های اخیر با تجمعی در مشهد با عنوان نه به گرانی و توسط مال‌باختگان دو رشته فساد سازمان‌یافته‌ شامل پروژه پدیده شاندیز و موسسه‌های اعتباری ثبت‌ شده در مشهد و در هنگام حضور معاون اول رییس‌جمهور در استان خراسان رضوی آغاز شد و باز بر اساس شواهد موجود، آن تجمع با فراخوان و هماهنگی یک گروه سیاسی آشکار و نشان‌دار و معترض به دولت در آن شهر شکل گرفت.»

این وزیر دولت دوازدهم، سپس با انتقاد از عملکرد دولت در این ماجراها، نوشته است: «‌در این‌جا چند نقد به عملکرد دولتِ ما وارد است. یکم، آقای جهانگیری در روز جمعه 8 دی‌ماه اعلام کردند آنان‌که این حرکت را به‌راه انداخته‌اند لزوماً قدرت کنترل آن را ندارند. این نکته بسیار دقیقی بود.

لیکن، در ادامه، تدبیرهای اتخاذیِ دولت بر‌اساس همین خوانش ادامه نیافت. کسانی که نخستین حادثه، یعنی ناآرامی مشهد را به‌وجود آورده‌بودند از یاد رفتند. این اولین انحراف بود. دوم آقای رییس‌جمهور اعلام نمودند، اعتراض حق مردم است، آن هم صرفاً به مسائل اقتصادی نیست بلکه دامنه گسترده‌تری از مساله‌های سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شود.

این سخن نیز در وجه کلیِ خود بسیار درست است. لیکن باز دو نقد بر آن وجود دارد...» آخوندی که این روزها سایه سومین استیضاح در دوره وزارت چهارسال و نیمه‌اش را هم بالای سر خود می‌بیند، با این یادداشت، عملاً به زمزمه‌های خداحافظی‌اش از وزارت راه رنگ دیگری بخشید. زمزمه‌هایی که با کلیدواژه استیضاح، از بهارستان آغاز شد و حالا با یادداشت سیاسی آقای وزیر، ادامه یافته است.

زلزله‌ای که کلید استیضاح را زد
آخرین روز آبان ماه امسال بود که رسانه‌ها از قول عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، از کلید خوردن دوباره استیضاح آخوندی در مجلس خبر دادند.

آقای «احمد علیرضا بیگی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی است. او که نامش در جریان استیضاح دوم آخوندی پس از فاجعه مرگبار قطار تبریز- مشهد هم بیشتر شنیده می‌شد و یکی از پیگیرترین نمایندگان برای رأی به عدم صلاحیت آخوندی بود، 30 آبان ماه امسال به خبرگزاری «تسنیم» گفت: «‌با توجه به اینکه مسوولیت احداث ساختمان بیمارستان‌هایی که اخیراً افتتاح شده، نظیر اسلام‌آباد غرب که در زلزله کرمانشاه آسیب دیده، به‌عهده وزارتخانه راه و شهرسازی است، بنابراین تصمیم گرفتیم که آقای آخوندی به‌نحوی پاسخگوی مردم و نمایندگان باشد.»

وی افزود: «اعضای کمیسیون شوراها براساس گزارش قرائت‌شده در جلسه اخیر این کمیسیون درباره اقدامات کار‌گروه ویژه کمیسیون که به منطقه اعزام شده بودند، به این نتیجه رسیدیم که این موضوع در قالب سؤال یا استیضاح از وزیر راه و شهرسازی پیگیری شود و وی پاسخگوی مشکلات مردم با تخریب ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه باشد.»

عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره زمان کلید خوردن استیضاح آخوندی هم گفت: «مقرر شد تا پس از ارائه گزارش کمیسیون‌های عمران و بهداشت مجلس درباره مناطق زلزله‌زده غرب کشور، استیضاح وزیر راه و شهرسازی کلید بخورد.»
علیرضابیگی تأکید کرد: نمایندگان‌استیضاح‌کننده آخوندی خواهان پاسخگویی وی در قبال مشکلات ایجادشده برای مردم در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هستند و هیچ‌گونه اغراض سیاسی دنبال نمی‌شود.

خداحافظی سیاسی
استیضاح آخوندی البته در پیچ و خم بررسی لایحه بودجه به تعویق افتاد؛ اما شایعه‌های خروج او از کابینه را قوت بخشید. آن هم در شرایطی که آخوندی در جریان زلزله کرمانشاه، آماج شدیدترین نقدها برای عدم پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری در جریان کمک به زلزله‌زدگان و رسیدگی به اوضاع آنان به‌عنوان سکاندار وزارتخانه راه و شهرسازی قرار داشت. نقدهایی که البته حالا با یادداشت سیاسی آخوندی همراه شده است.

کسی چه می‌داند؟ شاید حتی این یادداشت سیاسی آخوندی، فرش قرمزی برای حضور او در موقعیتی دیگر و البته متفاوت از تصدی وزارت راه و شهرسازی باشد. نکته‌ای که گذشت زمان، صحت آن را مشخص خواهد کرد.
Share/Save/Bookmark