توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56573
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
ازدواج؛ آسيب‌هاي اجتماعي و قانوني كه هرگز اجرايي نشد
رسول خاني
ازدواج در اسلام داراي تقدس و جايگاه ويژه‌اي است تا جايي كه رسول اكرم (ص) در اين خصوص فرموده است،كسي كه همسر اختيار كند نيمي از دين خود را محفوظ داشته و بايد مراقب نيم ديگر باشد.
رسول خدا (ص) موانع غيرشرعي، اخلاقي و غيرانساني را كه مانع ازدواج جوانان شود مذموم دانسته و تأكيد فرموده‌اند كه هزينه‌هاي ازدواج را اعم از مهر و ساير موارد سبك و آسان بگيريد تا مانعي بر سر ازدواج جوانان پيدا نشود. اين در حالي است كه اكنون در كشور ما اشتغال و مسكن از مشكلات اساسي پيش‌روي جوانان براي ازدواج است كه در كنار آن مي‌توان نگراني از آينده مبهم، فقر فرهنگي و اقتصادي، مهاجرت پسران از روستاها و افزايش تمايل دختران به تحصيل و ... نيز نام برد كه در كاهش ازدواج و افزايش سن ازدواج تأثيرگذار هستند. بر اساس اظهارنظر كارشناسان در حال
حاضر در كشور حدود 13 ميليون جوان در سن ازدواج داريم كه موفق به ازدواج نشده‌اند. سن ازدواج در كشور نيز هرسال رو به افزايش است. اين سن اكنون براي دختران 27 سال و براي پسران به بالاي 29 سال رسيده است. اين امر هرچند كاركردهايي همچون فرصت بيشتر براي ارتقاي سطح علمي و شغلي در پي دارد اما موجب بروز مشكلات عديده روحي براي جوانان و ناهنجاري‌هاي اجتماعي در سطح وسيع خواهد شد. در اين خصوص رضا احمدي جوان 28 ساله
در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه تاكنون موفق به ازدواج نشده است، گفت: تحصيلات خود را در رشته برق به پايان رسانده‌ام اما اكنون با يك خودروي پرايد كه با كمك پدرم و به‌صورت اقساط تهيه‌کرده‌ام در اسنپ مشغول كار هستم. درآمدم كفاف اقساط خودرو و استهلاك آن را مي‌دهد. البته قدري هم پس‌انداز كرده بودم تا شايد براي ازدواج هزينه كنم كه متأسفانه طي چهار ماه گذشته اين پس‌انداز ارزش خود را از دست داد و اكنون با آن پول حتي نمي‌توانم به ازدواج فكر كنم.
فرهاد كبيري خود را دانشجوي رشته صنايع غذايي معرفي مي‌كند و به خبرنگار ما مي‌گويد: سال‌ها بايد درس بخوانم و پس ‌ازآن هم بايد به فكر يك شغل باشم كه اگر آن را هم بيابم، با حقوق امروزي تنها مي‌توانم مخارج اوليه زندگي فردي خود را تأمين كنم. وي افزود: چند سال بايد کارکنم تا بتوانم هزينه يک‌خانه استيجاري را تهيه كنم. مخارج ازدواج هم كه سر به فلك كشيده است، پس تصميم گرفته‌ام فكر ازدواج را از سرم دور كنم.
خانم غلامي 26 ساله نيز به خبرنگار ما مي‌گويد: در رشته ادبيات تحصيل كردم اما اكنون در مطب يك پزشك مشغول كار هستم. خرج پدر و مادر خانه‌نشينم را من مي‌دهم كه شامل کرايه‌خانه هم مي‌شود. حالا چگونه مي‌توانم فرصتي براي زندگي خود داشته باشيم و به ازدواج فكر كنم.
بنابراين گزارش، بسياري از جوانان بابيان كلماتي مانند؛ بي‌خيال آقا ازدواج يعني چه، صحبتش هم نكن، مگر ديوانه‌ام ازدواج كنم!! و ... پاسخ خبرنگارما را داده‌اند.‌ مشكل ازدواج جوانان ما هرسال حادتر مي‌شود و مربوط به امسال و سال گذشته نيست. 13 سال پيش قانون تسهيل ازدواج جوانان در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد تا شايد باري از مشكلات ازدواج را از دوش جوانان بردارد. اما اين درخت كه قرار بود با شاخ و برگ خود سايه گاه آرامشي براي جوانان فراهم نمايد هيچ‌گاه به بار ننشست و ابتر ماند.
چندي پيش رستم‌وند رئيس سازمان امور اجتماعي كشور از عدم پيشرفت اين قانون به دلايل مختلف خبر داد و گفت؛ قانون تسهيل ازدواج جوانان را در مجلس پيگيري خواهيم كرد.
دراين‌ارتباط سلمان خدادادي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با رسالت، بابيان اينكه يكي از مشكلاتي كه در بحث آسيب‌هاي اجتماعي داريم، ازدواج جوانان است، گفت: اين موضوع در حدي است كه موردتوجه رهبر معظم انقلاب قرارگرفته و بحث ابلاغ سياست‌هاي نظام در ارتباط با خانواده 4 بند از 16 بند ابلاغيه براي دستگاه‌ها مربوط به ازدواج جوانان بود كه اهميت اين موضوع را نشان مي‌دهد.
وي افزود: مجلس در سال 84 يعني 13 سال قبل قانون تسهيل ازدواج جوانان را باهدف توانمندسازي جوانان براي تشكيل خانواده تصويب كرد. اين قانون شامل مباحثي همچون تسهيلات مسكن و تسهيلات رفاهي جهت ازدواج آسان است.
خدادادي افزود: بر اساس اين قانون دولت مكلف بود ضمن ايجاد صندوق اندوخته ازدواج جوانان، اساسنامه آن را ظرف مدت سه ماه پس از تصويب اين قانون تهيه و براي تصويب به مجلس ارائه كند و سپس به تصويب هيئت‌وزيران برسد. تشكيل اين صندوق مهم‌ترين بخش براي تأمين منابع قانون تسهيل ازدواج جوانان بود كه هيچ‌گاه عملي نشد.
رئيس كميسيون مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه دستگاه‌هاي مختلفي در اين قانون موردتوجه قرارگرفته‌اند، گفت: بر اساس اين قانون وظايف مختلفي همچون تسهيلات آسان و مسكن جوانان شامل وام قرض‌الحسنه،‌ وام مسكن، مشاوره و آموزش و ... بر عهده دستگاه‌هاي مختلف ازجمله قوه قضائيه، دستگاه‌هاي دولتي، نهادهاي عمومي، شهرداري‌ها و ... گذاشته‌شده است كه بسياري از آن‌ها يا اجرايي نشده و به‌صورت ناقص به مرحله اجرا درآمده است.
خدادادي گفت: به‌طور مثال در قانون تسهيل ازدواج جوانان، قوه قضائيه موظف شده تا در همه شهرستان‌ها يك شعبه براي اختلاف جوانان ايجاد كند اما اكنون اين شعب در هيچ جاي كشور تشكيل نشده است.
وي افزود: در بحث مشاوره هم،‌ براي اين كار از جوانان مبالغي را دريافت مي‌كنند كه بسياري از زوجين در ابتداي زندگي قدرت پرداخت آن را هم ندارند، كه ما در مجلس دنبال آن هستيم تا اين هزينه را هم دولت پرداخت كند. رئيس كميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: در بحث مسكن ارزان‌قيمت نيز كه به عهده دولت بوده است تاكنون قدمي برداشته نشده و اگر برنامه‌ريزي هم انجام شد، نتيجه‌اي در پي نداشت.
خدادادي بيان داشت: آنچه مسلم است قوه مجريه و قوه قضائيه و ديگر دستگاه‌ها طي اين 13 سال كارهاي لازم را آن‌طور كه بايد انجام نداده‌اند. به همين دليل مجلس در آذرماه گزارش بررسي اجراي قانون تسهيل ازدواج جوانان را جهت رسيدگي به تخلفات قانوني مسئولان را تهيه و پس از قرائت در صحن مجلس براي رسيدگي به قوه قضائيه ارسال كرد.
وي گفت: اكنون همين عدم برنامه‌ريزي و عدم توجه به قانون كه شايد بخشي به دليل وضعيت اقتصادي كشور و‌كمبود منابع مالي در دولت باشد، سن ازدواج براي پسران 29 سال و براي خانم‌ها 27 سال شده است به‌طوري‌که مي‌توان گفت سن ازدواج به بعد از جواني جوانان رسيده است. رئيس كميسيون اجتماعي مجلس،‌ گفت: اگر جواني از پس مخارج زندگي برآيد حتماً رو به ازدواج مي‌آورد اما وقتي اين جوان خودش را هم نمي‌تواند اداره كند چگونه به سمت ازدواج برود.
خدادادي در پايان بابيان اينكه اكنون بيشتر طلاق‌ها در كشور در سه سال ابتدايي زندگي زوجين است كه آسيب‌هاي زيادي به همراه دارد، افزود: توسعه کسب‌وکار،‌ ايجاد اشتغال،‌ تشويق سرمايه‌گذاري به‌ويژه سرمايه‌گذاري خارجي مي‌تواند در حل اين مشكلات كمك كند ضمن آنكه فرهنگ اجراي قوانين بايد در ميان دستگاه‌ها و مسئولان نهادينه شود.
Share/Save/Bookmark