توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48987
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
50 درصد مراجعان دفتر نمایندگان مشکلات شدید مالی دارند/ کسی پاسخ مالباختگان مؤسسات اعتباری را نمی‌دهد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه 50 درصد مراجعه‌کنندگان به دفتر کارش را نیازمندان تشکیل می‌دهند، گفت: افرادی با چشم گریان و کفش پاره‌ فرزندانشان به من مراجعه می‌کنند و خواهان پول هستند.
50 درصد مراجعان دفتر نمایندگان مشکلات شدید مالی دارند/ کسی پاسخ مالباختگان مؤسسات اعتباری را نمی‌دهد
ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد دلایل اعتراضات روزهای اخیر گفت: روحانی در 4 سال اول دوره ریاست جمهوری‌ وعده‌های اقتصادی به مردم داد که عملیاتی نکرد و علیرغم دلبستگی شدیدی که به پسابرجام پیدا کرده بود و معتقد بود که بعد از توافق هسته‌ای رونقی در اقتصاد ایران ایجاد می‌شود، اما چنین چیزی هم اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: حتی به مردم وعده داده شده با رونق اقتصادی در پسابرجام دیگر نیازی به پرداخت یارانه نقدی نیست.

وی بیان داشت: اما توافق هسته‌ای هیچ چیزی برای ایران نداشت و در تحریم‌های اقتصادی و بانکی هم هیچ گشایشی ایجاد نشد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در دوره اول ریاست جمهوری روحانی مدام بحث انتقاد از دولت قبلی مطرح بود، بیان داشت: اما در چهارساله دوم ریاست جمهوری روحانی اوضاع فرق می‌کند و دیگر نمی‌توانند بگویند که بعضی از مسائل مربوط به دولت قبل است، زیرا در 4 سال قبل خزانه کشور، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در اختیار دولت روحانی بوده است.

* رکود اقتصادی کمرشکن شده است

وی با اشاره به رکود کمرشکن حاکم در کشور بیان داشت: بیکاری هر روز در حال افزایش است و نه تنها شغلی ایجاد نشده است، بلکه اشتغال موجود هم از بین رفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وعده‌های اقتصادی دولت روحانی محقق نشده است، گفت: طی مدت کوتاهی قیمت هر عدد تخم‌مرغ حدود 300 تومان افزایش یافته و این اتفاق در مورد سایر کالاهای اساسی مردم هم اتفاق افتاده است.

موسوی لارگانی با اشاره به صحبت‌های نوبخت معاون رئیس جمهور که گفته بود برنامه‌ای برای گرانی ندارد، اظهار داشت: اما وی در همان روز که چنین مطلبی را اعلام می‌کند، می‌گوید مردم باید به دولت اجازه دهند تا قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، تا از محل حاصل از این درآمدها اشتغال ایجاد شود.

* محل هزینه‌کرد افزایش قیمت حامل‌های انرژی مشخص شود

وی افزود: دولت می‌خواهد قیمت بنزین را به 1500 تومان افزایش دهد، در حالی که نمی‌گوید چگونه قرار است از درآمد حاصل از این افزایش قیمت‌ها اشتغال ایجاد کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه 97 است، گفت: این کمیسیون باید از هر گونه افزایش قیمت جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که کشورهای دارای رکود اقتصادی چگونه عمل می‌کنند، گفت: آنها در زمان رکود اقتصادی به آحاد مردم سبد کالاها و یارانه نقدی می‌دهند، تا مشکلات اقتصادی مردم را آزار ندهد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه دولت در 4 سال گذشته از هدفمندی یارانه‌های درآمد بیشتری کسب کرده است، گفت: اما به مردم توضیح نداده که این افزایش درآمد در کجا صرف شده است.

* افزایش 12 برابری قیمت حامل‌های انرژی بعد از هدفمندی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 45 هزار تومان به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود، در حالی که قیمت حامل‌های انرژی از قبیل آب و برق از زمان پرداخت یارانه‌های نقدی 12 برابر افزایش یافته است.

* لزوم شناسایی دهک‌های نیازمند برای حذف یارانه نقدی

وی با بیان اینکه در بودجه 97 اعلام شده که 34 میلیون نفر یارانه‌بگیر از شمول دریافت یارانه حذف می‌شوند، افزود: این در حالی است که معلوم نیست، چگونه طبقات نیازمند قرار است شناسایی شوند.

* طبقه نیازمند بیش از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند

موسوی اظهار داشت: اگر قرار است که فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور یارانه نقدی پرداخت شود، باید بگویم که افراد زیادی وجود دارند که تحت پوشش این گونه نهادها و سازمان‌ها نیستند، اما درآمد آنها کمتر از افراد تحت پوشش این سازمان‌هاست و حتی شرایط تحت پوشش قرار گرفتن سازمان‌ها و نهادهای حمایتی را هم ندارند.

وی با تأکید بر اینکه دولت نباید اجازه بدهد که براثر این گونه مسائل تنش ایجاد شود، گفت: برخی موسسات مالی و اعتباری با نصب تابلو 24 متری که روی آن با خط درشت نوشته شده،‌تحت نظارت بانک مرکزی اقدام به دریافت پول از مردم کرده‌اند، اما مردم پس از مدتی با مراجعه به این موسسات با تعطیلی آن مواجه می‌شوند و نمی‌توانند سرمایه خود را پس بگیرند.

* کسی پاسخ مالباختگان موسسات مالی و اعتباری را نمی‌دهد

موسوی لارگانی با بیان اینکه این موسسات در سراسر ایران شعبه داشته‌اند، گفت: اما الان هیچ‌کس پاسخگوی مردمی که پول و پس‌انداز خود را از دست داده‌اند، نیست.

وی افزود: بانک مرکزی حداقل باید از حق خودش دفاع می‌کرد و از این موسسات مالی که بر روی تابلوی خود نوشته بودند، با مجوز رسمی از بانک مرکزی، که چه کسی به شما مجوز داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای نظام جمهوری اسلامی ایران بهای سنگینی داده شده است، گفت: در حالی که 230 هزار شهید داده‌ایم، اما برای هیچ (مسائل اقتصادی قابل حل) به خیابان‌ها می‌آیند و مقدسات و نظام را زیر سوال می‌برند که این درد است.

وی گفت: دولت با حل مشکلات اقتصادی مردم نباید اجازه بدهد که این اتفاقات بیفتد.

موسوی لارگانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه برخی بدون توجه به این فرمایشات برای پر کردن جیب خودشان اقدامات به واردات بی‌رویه می‌کنند، در حالی که آقا فرموده‌اند واردات کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، حرام شرعی است.

وی افزود: دولت باید با ورود به میدان و تحلیل مسائل مختلف اقتصادی از بروز اعتراضات مردمی که ریشه اقتصادی هم دارد، جلوگیری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید شفاف با مردم صحبت کند، گفت: باید دولت برای رفع نگرانی مردم از گرانی کالا به مردم اعلام کند که الان زمان گران شدن بنزین نیست و از این کار صرفنظر کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه اعتراضات روزهای اخیر ریشه اقتصادی دارد، بیان داشت: البته از این مسائل اقتصادی افرادی هم سوء استفاده می‌کند و باعث می‌شود که صدایی که از حلقوم صهیونیست‌ها درآید، از زبان مردم شنیده می‌شود.

موسوی لارگانی با بیان اینکه با هر گونه افزایش قیمت مخالف است، بیان داشت: اگرچه موافق حذف یارانه ثروتمندان هستم، اما در این روزها می‌شنوم که می‌خواهند یارانه نقدی کسانی را که درآمد بیش از یک میلیون و 600 هزار تومان دارند قطع کنند! که باید پرسید، آیا کسی با این درآمد می‌تواند در تهران کرایه خانه بپردازد؟

* یارانه ثروتمندان شناسایی شده، حذف شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علی طیب‌نیا وزیر سابق امور اقتصادی طی 4 سال وزراتش می‌گفت که 10 میلیون یارانه‌بگیر شناسایی شده‌اند که استحقاق دریافت یارانه را ندارند، گفت: خوب یارانه این افراد را حذف کنند!؟

* نمی‌دانم چند نفر از نمایندگان یارانه می‌گیرند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چند نفر از نمایندگان مجلس یارانه دریافت می‌کنند، گفت: اطلاع ندارم چند نفر از نمایندگان مجلس یارانه می‌گیرند، اما خودم نه تنها یارانه نمی‌گیرم، بلکه در زمانی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام می‌کردند و من در آن زمان معلم آموزش و پرورش نه نماینده مجلس بودم، هیچ فرمی برای دریافت آن پر نکردم.

موسوی لارگانی در پاسخ به این سوال که یک زمانی می‌گفتند تعداد یارانه‌بگیران بیش از جمعیت کشور است، با این حساب ظاهرا تمام مردم کشور یارانه می‌گیرند، گفت: این موضوع بدان دلیل بود که یارانه به 500 هزار نفر از فوت‌شدگانی که شناسنامه‌اشان باطل نشده بود، پرداخت می‌شود و افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کردند هم یارانه می‌گرفتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم مشکلات اقتصادی مردم موضوع افزایش حقوق نمایندگان مطرح می‌شود، گفت: افزایش حقوق نمایندگان مجلس را لاریجانی تکذیب کرد، تکذیب کرد و تکذیب کرد.

* با افزایش حقوق نمایندگان مجلس و مدیران رده بالا مخالفم

وی با تأکید کرد و گفت: با افزایش حقوق مدیران رده بالا مثل نمایندگان مجلس، وزرا، استانداران و ... مخالفم.

موسوی لارگانی با انتقاد از اینکه به عنوان یک نماینده مجلس برای دیدن وزیر و معاون وزیر باید هفت خوان رستم را طی کند، گفت: خدا را گواه می‌گیرم که 50 درصد از مراجعه‌کنندگان که هر روز به دفتر کاری‌ام مراجعه می‌کنند، به دلیل مشکلات شدید مالی مطالبه پول دارند.

وی افزود: افرادی در میان این نیازمندان بوده‌اند که کفش پاره فرزندانشان را با چشمان گریان به من نشان داده‌اند و از من می‌پرسند که فرزندمان را با این کفش‌های پاره چگونه به مدرسه بفرستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من نمی‌توانم برای آن‌ها کاری کنم، چون پول چاپ نمی‌کنم، اما در حد توانم آنها را به کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور معرفی می‌کنم.
Share/Save/Bookmark