توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49657
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۲
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی:
بیوتروریسم عامل انقراض ماهیان خاویاری دریای خزر/ ثبت ملی و بین‌المللی برند خاویار ایران
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی گفت: برداشت بی‌رویه ماهی و آلودگی آب خزر در کاهش ماهیان خاویاری بی‌تأثیر نبوده، اما آفت شانه‌دار مهاجم به دریای خزر وارد شده و نسل ماهی خاویاری را به شدت کاهش داده است.
بیوتروریسم عامل انقراض ماهیان خاویاری دریای خزر/ ثبت ملی و بین‌المللی برند خاویار ایران
عباس رجایی صبح امروز در نشست خبری به فعالیت‌های انجام شده در حوزه احیای ماهیان خاویاری ایران اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته سطح ماهی خاویاری دریای خزر سیر نزولی داشته و به شدت کاهش یافته است که بخشی به دلیل عملکرد کشورهای حاشیه دریای خزر و بخشی به دلیل بیوتروریسم بوده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی خدمات حمایتی کشاورزی به سیاست‌های اعمالی این سازمان برای جلوگیری از قاچاق و صید ماهیان خاویاری اشاره‌ کرد و گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله ایران عضو کنوانسیون سایتس (معاهده حمایت از گونه‌های در معرض انقراض) شده‌اند که ماهیان خاویاری به عنوان یکی از گونه‌های جانوری در حال انقراض تحت حمایت قرار گرفته است و صید این گونه ماهیان به عنوان صادرات و تجارت ممنوع است، تا جایی که اگر ماهی خاویاری جهت استحصال تخم آن و تکثیر به درد تکثیر نخورد، روانه بازار فروش می‌شود.

وی همچنین از ثبت ملی خاویار ایران خبر داد و گفت: از آنجایی که برخی کشورها از نام خاویار ایران سوء استفاده می‌کردند و ما از نظر حقوقی نمی‌توانستیم پیگیری کنیم، ثبت ملی برند ایران را در نظر گرفتیم و در حال پیگیری ثبت بین‌المللی خاویار هستیم، به طوری که گواهی سازمان خواروبار آمریکا (FDA) را هم گرفته‌ایم.

وی همچنین از دریافت نشان حلال از مؤسسه حلال مالزی خبر داد و گفت: ما حتی به عاملان فروش خود در سفارتخانه‌های ایران اعلام کرده‌ایم که تمام کسانی که در حوزه خاویار فعالیت می‌کنند، باید تحت نام ایران فعال باشند و برای مقابله با قاچاق خاویار ستادی ایجاد شده است که طی یک سال گذشته اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و هزینه قاچاق بسیار بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی به این نکته اشاره کرد که با توجه به طولانی بودن دوره پرورش ماهیان خاویاری، کار کمی سخت است، چرا که بین 8 تا 14 سال زمان می‌برد تا این ماهی به خاویار برسد و تقریبا بسیاری از کشورهای دنیا وارد این عرصه شده‌اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، چین را بزرگترین تولید کننده خاویار پرورشی اعلام کرد و گفت:‌در سال 2015 این کشور 150 تن خاویار پرورشی صادر کرده است، در حالی که ما 3 تن صادر کرده‌ایم، اما در برنامه ششم بنا است تا این رقم را به 20 تن برسانیم که کار بسیار سختی است.

وی در مورد قیمت خاویار هم گفت: هر کیلوگرم خاویار پرورشی بین 3.5 تا 6.5 میلیون تومان و خاویار وحشی بین 9 تا 12 میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی خدمات کشاورزی از آغاز پرورش ماهیان خاویاری در 20 استان کشور خبر داد و گفت: برای حمایت از این مسئله تاکنون 5 صیدگاه دراختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته و ما حدود 40 صیدگاه داریم که می‌توانیم در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

وی ورود ماهی شانه‌دار که هیچ‌گاه بومی دریای خزر نبوده را یکی از عواملی دانست که به شدت سبب کاهش ذخیره ماهی خاویاری شده است و افزود: ذخیره ماهی خاویاری در دریای خزر از 250 تا 300 تن در سال به یک تن رسیده است که در کنار برداشت بی‌رویه و آلودگی دریای خزر می‌توان ورود این ماهی شانه‌دار به عنوان عامل بیوتروریسم برای از بین بردن نسل این ماهی محسوب کرد، اگرچه تاکنون پرونده‌ای در این زمینه باز نکرده‌ایم و کارهای تحقیقاتی برای به دست آوردن منشأ ورود این ماهی در حال انجام است.
Share/Save/Bookmark