مطالبات مقام معظم رهبری پیرامون نماز
24 شهريور 1392 ساعت 1:49
مقام معظم رهبری به نکاتی پیرامون اهمیت نماز اشاره کرده و خواستار مطالباتی بودند؛ به همین مناسبت مطالبی در این راستا به حضور خوانندگان محترم ارائه میگردد.
اهمیت نماز
نماز از فروعات اساسی، ستون دین و از ارکان پنجگانهای است که اسلام بر آن بنا شده است. توصیههای فراوانی نیز به آن شده و از ضروریات و بدیهیات دین محسوب میشود؛ به حدی که منکر آن، مرتدّ است. در بین فروعات دین در آیات قرآن، بیشترین تأکید به نماز شده است و اگر فقط به آیات قرآن در این رابطه پرداخته شود، مباحث فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
فقط ۵۸ بار لفظ "الصلاة"ـ منهای سایر مشتقات ماده"صلّی"ـ در قرآن کریم آمده است و از صفات مؤمنین و محسنین شمرده شده و یکی از نشانههای اهل دوزخ، بینمازی آنها ذکر شده است. اینها گوشهای از موارد قرآنی پیرامون نماز است که همگی، حاکی از اهمیت فوقالعاده این واجب الهی میباشد.
در روایات هم یکی از نشانههای شیعه، محافظت بر اوقات نماز ذکر شده و بیان گردیده که شیعیان را در هنگام نماز امتحان کنید که چگونه بر آن محافظت میکنند؟
رهبر انقلاب در مطلع بیانیه خود در اجلاس سراسری نماز، به این آیه شریفه اشاره کرده است: الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ...؛ کسانی که اگر قدرت پیدا کنند، نماز را اقامه میکنند... .
این آیه شریفه به روشنی بیان میکند که اگر مؤمنین در جامعه قدرت و اختیار داشته باشند که آزادانه فعالیت کنند، در رأس همه امورشان، اقامه نماز قرار دارد و همین مطلب نشان میدهد که اقامه نماز، اصل بسیار مهمی است و به هیچ عنوان نباید کوچک و بیاهمیت شمرده شود.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در بیانی میفرماید:
تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَیْهَا وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً أَ لَا تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِینَ سُئِلُوا- ما سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ وَ إِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلَاقَ الرِّبَقِ وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِالْحَمَّةِ تَکُونُ عَلَى بَابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یَغْتَسِلُ مِنْهَا فِی الْیَوْمِ وَ اللَّیْلَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا عَسَى أَنْ یَبْقَى عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّهَا رِجَالٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ لَا تَشْغَلُهُمْ عَنْهَا زِینَةُ مَتَاعٍ وَ لَا قُرَّةُ عَیْنٍ مِنْ وَلَدٍ وَ لَا مَالٍ یَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ- رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله نَصِباً بِالصَّلَاةِ بَعْدَ التَّبْشِیرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ لِقَوْلِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها فَکَانَ یَأْمُرُ بِهَا أَهْلَهُ وَ یَصْبِرُ [یُصَبِّرُ] عَلَیْهَا نَفْسَه؛ امر نماز را بر عهده گیرید و آن را حفظ کنید. زیاد نماز بخوانید و با نماز، خود را به خدا نزدیک کنید. «نماز دستورى است که در وقتهاى خاص بر مؤمنان واجب گردیده است». آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمىدهید، آن هنگام که از آنها پرسیدند: چه چیز شما را به دوزخ کشانده است؟ گفتند: «ما از نماز گزاران نبودیم»! همانا نماز، گناهان را مانند برگهاى پاییزى فرو مىریزد و غل و زنجیر گناهان را از گردنها مىگشاید. پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نماز را به چشمه آب گرمى که بر سراى مردى جریان داشته باشد، تشبیه کرد که اگر روزى پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرک و آلودگى در بدن او نماند. همانا کسانى از مؤمنان حق نماز را شناختند که زیور دنیا از نماز بازشان ندارد و روشنایى چشمشان، یعنى اموال و فرزندان، مانع نمازشان نشود. خداى سبحان مىفرماید: «مردانى هستند که تجارت و خرید و فروش، آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات باز نمىدارد». رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت مىانداخت، زیرا خداوند به او فرمود: «خانواده خویش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش»، پس پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم پى در پى خانواده خود را به نماز فرمان مىداد و خود نیز در انجام نماز شکیبا بود. نهج البلاغة / خطبه ۱۹۰
امیرالمؤمنین علیهالسلام در بخشی از فرمایشات خود به محمد بن ابی بکر میفرماید: صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لَاتُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِک؛ نماز را در وقت معیّنش بخوان و به خاطر بیکارى پیش از وقت اقامه نکن و به علّت کار داشتن، از وقت مقرّرش تأخیر مینداز و بدان که هر چیزى از عملت تابع نمازت است. نهجالبلاغه/نامه۲۷
ویژگیهای نماز
قَالَ علیٌ علیهالسلام: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ؛ نماز باعث تقرب هر شخص با تقوایی است. نهجالبلاغه/حکمت۱۳۱
قَالَ علیهالسلام: فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ وَ... ؛ خداوند ایمان را برای پاکی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از کبر... . نهج البلاغه/ شرح فیض الاسلام/حکمت۲۴۴
از وصایای امام کاظم علیهالسلام به هشام بن حکم: یَا هِشَامُ أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاةُ وَ...؛ با فضیلتترین چیزی که بعد از معرفت به خدا باعث تقرب انسان به خدا می شود، نماز و... است. بحار الأنوار/بیروت/ ج۱/ص ۱۴۴
اولین پرسش
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیهالسلام یَقُولُ: ...إِنَّ أَوَّلَ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا إِنَّ الصَّلَاةَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِی أَوَّلِ وَقْتِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِیَ بَیْضَاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ حَفِظْتَنِی حَفِظَکَ اللَّهُ وَ إِذَا ارْتَفَعَتْ فِی غَیْرِ وَقْتِهَا بِغَیْرِ حُدُودِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِیَ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ تَقُولُ ضَیَّعْتَنِی ضَیَّعَکَ اللَّهُ؛ ...حسابرسى اعمال بندگان، از نماز آنان شروع مىشود؛ اگر نماز کسى پذیرفته شود، سایر اعمال او پذیرفته خواهد گشت. هنگامی که نماز شخص در اول وقت به درگاه خدا بالا رود، درخشان و تابان به سوى صاحبش باز مىگردد و مىگوید: مرا حفظ کردی، خدا حفظت کند! و اگر نماز کسى در غیر وقتش [به قرینه سایر روایات، ظاهراً اول وقت منظور است] بالا رود و از حدود و مقررات لازمه عارى باشد، سیاه و تاریک به سوى صاحبش باز مىگردد و مىگوید: مرا ضایع کردى، خدا ضایعت کند! کافی/چاپ اسلامیه/ج۳/ص۲۶۸
عمود دین
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّى اللَّه علیه و آله: مَثَلُ الصَّلَاةِ مَثَلُ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَتِ الْأَطْنَابُ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ وَ إِذَا انْکَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ یَنْفَعْ وَتِدٌ وَ لَا طُنُبٌ وَ لَا غِشَاءٌ. رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: مَثَل نماز همچون ستون خیمه است که هر گاه ستون، پابرجا و ثابت باشد، طنابها و میخها و پرده خیمه نیز برپا و استوار خواهد بود و هر گاه آن ستون شکست، دیگر نه میخ، نه طناب و نه پرده خیمه، هیچ کدام فایده ندارد. من لا یحضره الفقیه /دفتر انتشارات اسلامی/ ج۱ /ص ۲۱۱
بازدارندگی نماز
قَدْ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ علیهالسلام أَنَّهُ قَالَ: الصَّلَاةُ حُجْزَةُ اللَّهِ وَ ذَلِکَ أَنَّهَا تَحْجُزُ الْمُصَلِّیَ عَنِ الْمَعَاصِی مَا دَامَ فِی صَلَاتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ؛ نماز باز دارنده خدا است و نمازگزار را مادامی که در نمازش است، از گناهان حفظ میکند! خداوند میفرماید: به درستی که نماز انسان را از فحشاء و منکر باز میدارد. توحید صدوق/ص۱۶۶
عَنْ یُونُسَ بْنِ ظَبْیَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام اعْلَمْ أَنَّ الصَّلَاةَ حُجْزَةُ اللَّهِ فِی الْأَرْضِ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ مَا أَدْرَکَ مِنْ نَفْعِ صَلَاتِهِ فَلْیَنْظُرْ فَإِنْ کَانَتْ صَلَاتُهُ حَجَزَتْهُ عَنِ الْفَوَاحِشِ وَ الْمُنْکَرِ فَإِنَّمَا أَدْرَکَ مِنْ نَفْعِهَا بِقَدْرِ مَا احْتَجَزَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَعْلَمْ مَا لِلَّهِ عِنْدَهُ وَ مَنْ خَلَا بِعَمَلٍ فَلْیَنْظُرْ فِیهِ فَإِنْ کَانَ حَسَناً جَمِیلًا فَلْیَمْضِ عَلَیْهِ وَ إِنْ کَانَ سَیِّئاً قَبِیحاً فَلْیَجْتَنِبْهُ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْلَى بِالْوَفَاءِ وَ الزِّیَادَةِ وَ مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فِی السِّرِّ فَلْیَعْمَلْ حَسَنَةً فِی السِّرِّ وَ مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فِی الْعَلَانِیَةِ فَلْیَعْمَلْ حَسَنَةً فِی الْعَلَانِیَةِ؛ یونس بن ظبیان میگوید: امام صادق علیهالسلام فرمود: بدان که نماز، حجزه(حائل) خداست در زمین؛ پس هر کس که میل دارد بداند از نماز چه نفعى برده است، باید در خود بنگرد، اگر نمازش او را از انجام اعمال زشت و نواهى الهى و کردار ناپسند، بازداشته باشد، پس به همان اندازه که جلوى او را گرفته از نمازش بهرهمند شده و هر کس که مىخواهد بداند ارزشش نزد خدا چقدر است، باید ببیند که خدا نزد وى تا چه اندازه ارزشمند است! و آن کس که قدرت انجام کارى را پیدا کرد، باید دقّت کند که اگر خوب و پسندیده است آن را انجام دهد و اگر عمل زشت و ناپسندى است از آن اجتناب ورزد؛ چون خدا سزاوارتر است به وفا و زیاده دادن و هر کس که عمل زشتى را در نهانى انجام دهد، باید یک عمل نیک نیز پنهانى انجام دهد و آن کس که آشکارا مرتکب کار زشتى شود، باید حسنهاى آشکارا انجام دهد. معانی الأخبار/شیخ صدوق/ص۲۳۶
کیفیت نماز خواندن
قال امیرالمؤمنین علیهالسلام: ...إِذَا قَامَ أَحَدُکُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَلْیُصَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّع...؛ وقتی یکی از شما میخواهد نماز بخواند، نماز مودّع بخواند. [به این معنا که گویا این آخرین نمازی است که اقامه میکند و بعد از آن دیگر زنده نخواهد بود. حقیقتاً چنین حالتی میتواند حضور قلب و خشوع خاصی را به انسان ببخشد.] تحف العقول/جامعه مدرسین/ص۱۱۸
آخرین وصایای بزرگان
امیرالمؤمنین علیهالسلام در قسمتی از وصیت خود قبل از شهادت فرمود: ...وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ...؛ خدا را، خدا را در مورد نماز! به درستی که نماز ستون دین شماست. نهجالبلاغه/نامه۴۷
امام صادق علیهالسلام در آخرین لحظات عمر شریفش نزدیکانش را جمع کرد و فرمود: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ؛ حقیقتاً شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمیرسد. امالی صدوق/ص۴۸۴
نکته مهم در اینجا این است که:
۱- انسان معمولاً قبل از فوتش وصیتهای مهم را بیان میکند و امام معصوم وقتی قبل از شهادت، به نماز وصیت میکند، نشان میدهد که نماز چه امر مهم و کلیدی است.
۲- امام صادق علیهالسلام نمی فرماید شفاعت ما به کسی که اهل نماز نیست نمیرسد؛ بلکه میفرماید کسی که نماز را سبک بشمارد؛ با این وصف، وای به حال کسی که اصلاً نماز نمیخواند!
کد مطلب: 20822
آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcdxj0x.yt0zx6a22y.html