توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52939
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
در مورد استیضاح روحانی نظر مثبتی ندارم
مساله مهمی که کشور ما در مقطع کنونی درگیر آن شده، مساله جنگ اقتصادی است. آمریکا و به تبع آن کشور‌های اروپایی در مقطع کنونی عملا وارد یک جنگ اقتصادی بزرگ با جمهوری اسلامی شده‌اند.
در مورد استیضاح روحانی نظر مثبتی ندارم
به گزارش خط نيوز، آشفتگی اقتصادی در کشور به حدی رسیده که انتقاد‌های بسیاری از سوی رسانه‌ها، جریان‌های سیاسی گوناگون و به‌خصوص مردم در ماه‌های اخیر متوجه دولت شده است. مهم‌ترین محور‌هایی که در صحبت‌های منتقدان دولت در عرصه اقتصادی مطرح می‌شود، سه دسته‌اند؛ عده‌ای سیاست‌های کلی اداره کشور توسط دولت را عامل وضعیت کنونی می‌دانند. گروهی دیگر معتقدند دلیل این آشفتگی‌ها حضور برخی وصله‌های ناجور و عناصر ناکارآمد در ساختار دولت است و نهایتا گروهی صرفا تحریم‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی را مهم‌ترین عامل می‌دانند.

گفته‌ شده که مجلس شورای اسلامی در راستای حرکت کشور به سمت بهبود اوضاع اقتصادی طرحی را آماده کرده یا اینکه کمیته‌ای تشکیل داده است. برخی هم از فشار‌های نمایندگان به دولت برای تغییر برخی وزرا خبر می‌دهند. از همین‌رو سراغ غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نماینده مردم گرمسار در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی رفتیم و در گفت‌وگو با وی تلاش کردیم وضعیت امروز کشور و اقدامات دولت و مجلس را بررسی کنیم. آنچه در ادامه از نظر می‌گذرد، مشروح این گفت‌وگو است.

ارزیابی شما از اوضاع اقتصادی کشور چگونه است و به نظر شما چه راهکاری برای اصلاح امور وجود دارد؟
مساله مهمی که کشور ما در مقطع کنونی درگیر آن شده، مساله جنگ اقتصادی است. آمریکا و به تبع آن کشور‌های اروپایی در مقطع کنونی عملا وارد یک جنگ اقتصادی بزرگ با جمهوری اسلامی شده‌اند. در این جنگ اقتصادی هم آن کشوری موفق خواهد شد که بتواند به‌خوبی مقاومت و ایستادگی و تدبیر کند و هوشیارانه در مقابل سیاست‌های طرف مقابل واکنش نشان دهد. در شرایط کنونی کشور، مهم‌ترین کاری که مجموعه حاکمیت نظام باید انجام بدهد این است که با تدابیر مناسبی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند. مهم‌ترین کاری هم که در این راستا می‌تواند انجام بگیرد، این است که از طریق رایزنی با کشور‌های مختلفی که عامل تحریم‌های آمریکا علیه ما نیستند، بتوانیم صادرات کشور را افزایش دهیم تا درآمد کشور را افزایش داده و مشکل بزرگ افزایش دلار را تا حدودی از این طریق حل کنیم. البته این مشکل دلار ریشه‌ای‌تر از این حرف‌ها است، ولی افزایش صادرات کشور، حداقل می‌تواند تا حدودی نوسانات غیرقابل پیش‌بینی را از بین ببرد.

لازمه این افزایش صادرات، افزایش تولید است. افزایش تولید هم نیازمند حمایت همه مسئولان در قوای سه‌گانه است که به صورت هماهنگ از تولید‌کنندگان حمایت کنند و در این میان مجلس هم باید قوانینی را برای تسهیل فرآیند تولید و حمایت از تولید‌کنندگان تصویب کند و همچنین در دولت هم باید اراده بیشتری برای جلوگیری از قاچاق کالا و واردات بی‌رویه و غیرقانونی به وجود بیاید.

مساله دوم که مهم‌تر از اولی است این است که باید با وفاق همه جریان‌های سیاسی برای مقابله با دشمن بتوانیم همدلی و انسجام خوبی در درون کشور ایجاد کنیم. مسلما اگر یک وفاق ملی در داخل کشور وجود داشته باشد، می‌تواند پشتوانه محکمی برای دولت ایجاد کند تا این بحران را که برای کشور ایجاد شده است، به خوبی مدیریت کند.

آیا مجلس، نظارتی برای محقق شدن حمایت از تولید‌کنندگان و رفع موانع تولید در کشور دارد؟
نظارت مجلس که همواره در همه امور کشور وجود داشته و دارد و در مقطع کنونی، در راستای همین وفاقی که عرض کردم که برای حرکت روبه جلوی کشور لازم است، همکاری زیادی بین مجلس و دولت وجود دارد. یکسری برنامه‌های پیشنهادی هم توسط نمایندگان مجلس تهیه شده و به تیم اقتصادی دولت و آقای رئیس‌جمهور ارائه شد که تا حدودی مورد توجه دولت نیز قرار گرفته است. همچنین ما به دوستان‌مان در دولت گفته‌ایم که برای تسریع روند گشایش در وضعیت کشور اگر برنامه‌هایشان نیاز به تصویب قانون داشته باشد، در قالب لایحه‌های دوفوریتی به مجلس ارائه دهند و قانون نیز برای آنها تصویب شود. درخصوص مساله تولید هم تدابیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت اندیشیده شده و کار‌هایی در دست انجام است که از جمله آنها می‌توان به ایجاد ستاد‌هایی برای تسریع و تسهیل در چرخه تولید کشور اشاره کرد و این اقدام مناسب و خوبی است که نویدبخش ایجاد تحول در این عرصه بوده است. امیدوارم از این طریق مشکلات تولید تا حدودی حل و مسیر توسعه کشور به صورت صحیح طی شود.

نقش تحریم‌های آمریکا در وضعیت فعلی پررنگ‌تر است یا بی‌تدبیری‌ها در داخل کشور؟
نقش تحریم‌ها و فضاسازی‌هایی که توسط دولت آمریکا علیه کشورمان ایجاد شده، در وضعیت فعلی کشور بسیار زیاد است. تا حدودی هم شاید بتوانیم بگوییم برخی بی‌تدبیری‌ها و ناهماهنگی‌ها در مجموعه اداره‌کننده کشور در این موضوع موثر بوده است. به‌نظرم این دو موضوع به صورت همزمان از عوامل اصلی آشفتگی‌های اقتصادی کشور است.

به نظر شما طرح سوال یا استیضاح رئیس‌جمهور که توسط برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مطرح می‌شود، درست است؟
از نظر بنده سوال از رئیس‌جمهور هیچ اشکالی ندارد و نمایندگان مجلس به صورت قانونی می‌توانند هر زمانی که احساس نیاز کردند از این اختیار خود استفاده کنند و رئیس‌جمهور هم موظف است در مجلس حاضر شود و با روی باز به سوالات نمایندگان مردم پاسخ دهد، اما در مورد استیضاح رئیس‌جمهور، بنده نظر مثبتی ندارم و این مساله را قبلا هم به دوستان‌مان در مجلس گفته‌ام. در شرایط کنونی، دولت نیاز به حمایت دارد تا بتواند مشکلات کشور را حل کند و استیضاح رئیس‌جمهور در شرایط کنونی دقیقا آن کاری است که نباید انجام شود. معتقدم دولت، دولت همه کشور است و در چنین شرایطی که مجموعه کشور دچار جنگ اقتصادی بوده و سنگین‌ترین تحریم‌ها متوجه مردم است، خالی کردن پشت دولت نه‌تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند بحران را برای کشور تشدید کند.

همان‌طور که فرمودید، کشور دچار مشکلاتی شده است که باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌های اساسی اندیشیده شود، ولی مساله مهمی که الان دولت با آن مواجه شده، کمترشدن روزافزون سرمایه اجتماعی است. به‌نظر شما چاره‌ای برای جلو‌گیری از این مساله برای دولت وجود دارد؟
معتقدم دولت باید سیاست اصلاح ساختار را در مجموعه‌اش ایجاد کند و به‌خصوص این اصلاح ساختار باید در تیم اقتصادی دولت پررنگ‌تر باشد تا از این طریق تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی در کشور ایجاد شود. این تغییرات هم در صورتی می‌تواند مفید بوده و مانع کاهش سرمایه اجتماعی شوند که منجر به ایجاد یکسری تغییر رویکرد‌ها در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی شوند و پس از آن مردم هم این تغییرات را احساس کنند. البته کار سختی است که معتقدم اراده انجام این کار در بدنه دولت به وجود آمده است.

منبع:فرهیختگان
Share/Save/Bookmark