توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70364
چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۵
نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان مطرح کرد:
تبعات افزایش سن بازنشستگی برای جامعه ۱.۶ میلیون نفری رانندگان
نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر کشور معتقد است، افزایش سن بازنشستگی باعث کاهش تمایل به بیمه پردازی از سوی بسیاری از گروه‌ها خصوصا رانندگان خواهد شد.
تبعات افزایش سن بازنشستگی برای جامعه ۱.۶ میلیون نفری رانندگان
مختار داوودی در گفت و گو با ایسنا، با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش سن بازنشستگی، گفت: این تصمیم یکجانبه می‌تواند تبعات سنگینی برای جامعه ۴۳ میلیون نفری تحت پوشش تامین اجتماعی داشته باشد.

وی از چند ایراد جدی که به این تصمیم وارد است یاد کرد و افزود: در درجه اول اقشاری مانند رانندگان که شغل سختی دارند بیش از همه آسیب خواهند دید، زیرا جامعه رانندگان کشور چشم امید داشتند که شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرد و زودتر بازنشسته شوند، اما افزایش سن بازنشستگی شوک بزرگی به آنها وارد کرد.

رئیس انجمن صنفی رانندگان ودارندگان ناوگان مسافر استان کرمانشاه با بیان اینکه رانندگان ماهیانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت حق بیمه تامین اجتماعی می‌پردازند که گاهی یک چهارم درآمد آنها را شامل می‌شود، تاکید کرد: بسیاری از رانندگان خصوصا افرادی که بیمه پردازی را به تازگی آغاز کرده اند از پرداحت حق بیمه تامین اجتماعی منصرف شده و سراغ راهکارهای کم هزینه‌تری برای پشتوانه آینده خود می‌روند.

وی معتقد است، جامعه ۶۰۰ هزار نفری رانندگان برون شهری و یک میلیونی درون شهری به شدت از این موضوع آسیب خواهند دید.

داوودی با بیان اینکه در این مصوبه سنوات پرداخت حق بیمه را ۳۵ سال و سن بازنشستگی را ۶۲ سال در نظر گرفته اند، ادامه داد: براساس عقود و قراردادی که بین تامین اجتماعی بعنوان بیمه گر و کارگران و کارفرمایان وجود دارد، برای بازنشستگی ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرایط سنی و یا ۶۰ سال سن با ۲۰ سال سابقه پرداخت پیش بینی شده، اما در مصوبه جدید مجلس با لحاظ ۳۵ سال بیمه پردازی و سن ۶۲ سال، این قرارداد به صورت یکطرفه نقض شده است.

رئیس کانون انجمن‌های کارگری استان کرمانشاه اظهار کرد: برای نقض این قرارداد نه تنها کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته، بلکه با عدم رعایت سه‌جابنه گرایی، از کارگران و کارفرمایان به عنوان اصلی‌ترین شرکای اجتماعی هیچ کسب نظری نشده است.

وی این تصمیم را باعث ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه کارگری دانست و خاطرنشان کرد: تقاضا داریم به جای اینکه به این قشر بزرگ که از لحاظ معیشتی و اقتصادی هم دچار مشکل هستند فشار وارد شود، فکری به حال پرداخت بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی شود.

داوودی تاکید کرد: انتظار داریم این مصوبه به صحن علنی مجلس برگردانده شود و نمایندگان نیز در این مصوبه بازنگری کنند و با آگاهی بیشتری به بررسی آن بپردازند.
Share/Save/Bookmark