توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67458
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۸
آیا تعطیلی «طبیب» کار درستی بود؟
آیا تعطیلی «طبیب» کار درستی بود؟
نزدیک به سه هفته از تعطیلی یک برنامه مهم تاثیر گذار و دیدنی در تلویزیونی می گذرد. منظور همان برنامه «طبیب» است که بخاطر اظهار نظر یک پزشک میهمان بلافاصله تعطیل و از مخاطبان دریغ شد .

پیش از آنکه به مسائل دیگر بپردازیم از مسولان صدا و سیما و کسانی که در این سازمان اقدام به صدور مجوز برای تولید و پخش برنامه های« زنده »می کنند این سوال را داریم که آیا فکر می‌کنند در این برنامه‌ها که به شکل زنده با مخاطب ارتباط برقرار میشود امکان بروز هیچ خطا و رخداد خارج از محاسبه‌ای نیست؟ اگر پاسخ بدهند که نیست خطا کرده‌اند. اگر پاسخ آنها به این سوال مثبت باشد می‌گوییم و می پرسیم آیا تنها راه مواجهه با یک خطا در یک برنامه تعطیلی بلافاصله آن است؟

از پاسخ مسئولان صدا و سیما بی خبریم اما آنچه در عمل رخ داده است این است که بلافاصله بعد از یک خطا آن برنامه تعطیل می شود!

براین باوریم که قطعا راه های دیگر و بهتری وجود دارد که می‌توانست این چنین هزینه‌ای را به مردم ،مخاطبان و خود رسانه تحمیل نکند. به عبارت دیگر یکی از موضوعات اساسی این است که اگر برای صدا و سیما راهی جز تعطیلی موقت یا دائمی برای مواجهه با خطاها وجود ندارد چرا اساسا اجازه می دهند برنامه هایی که می‌توانند به شکل« تولیدی و غیرزنده» پخش شوند در قالب برنامه های زنده روی آنتن به نمایش درآیند؟!

برنامه «طبیب» به اعتقاد نگارنده از جمله برنامه هایی است که میتواند به شکل غیر زنده پخش شود. نه این برنامه بلکه بسیاری از برنامه های زنده دیگر تلویزیون می توانند در این قالب ارائه شود و در صورتی که خطایی به زعم مدیران رخ داد به راحتی قابل اصلاح و حذف است .

در خصوص همان برنامه‌ که پزشکی اظهار نظر نادرستی کرد و منجر به تعلیق برنامه شد براحتی می شد در فردای آن روز، عذر خواهی و توضیحات ایشان را منتشر کرد . واگر حاضر به تصحیح سخنانش نبود از پزشک حاذق دیگری دعوت می‌شد تا به شبهه‌ای که ساخته و بیان شد پاسخ بدهد و البته به مجری نیز تذکر داده میشد که می توانست واکنشی متناسب داشته است .

بنابر این هیچ دلیلی برای تعطیلی برنامه «طبیب» وجود نداشت و بهتر است این برنامه هر چه زودتر (چه زنده و چه غیر زنده ) به چرخه پخش برگردانده شود تا مردم بتواند یک برنامه مفید و سلامت محور را به تماشا بنشینند .
Share/Save/Bookmark