توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71336
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳
اصلاح طلبان دنبال برگشت به صندلی قدرت؛
چرا پزشکیان میراث‌دار دولت‌های روحانی و خاتمی است؟/ کشور تاب تحمل دولت سوم روحانی را دارد؟
اصلاح طلبان به دنبال رسیدن به قدرت و کسب کرسی های قدرت هستند. موضوعی که از حرف های شخصیت های اصلاح طلب به خوبی مشخص است و راه کج کردن اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و حالا سر به راه شدن آنان در انتخابات ریاست جمهوری که زمان این تغییر و تحولات اساسی تنها دو ماه است به خوبی موید نیات اصلاح طلبان است.
چرا پزشکیان میراث‌دار دولت‌های روحانی و خاتمی است؟/ کشور تاب تحمل دولت سوم روحانی را دارد؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: حمایت‌های دولتمردان روحانی از پزشکیان که اغلب نیز اصلاح طلب بودند و همچنین رویکرد غوغاسالار اصلاح طلبان این موضوع را در فضای انتخابات مطرح می کند که رویکرد سیاسی پزشکیان چه قرابتی با دولت های روحانی و خاتمی دارد.

فرصت‌های هر کشوری برای رسیدن به نقطه مطلوب ممکن است با روی کار آمدن مدیران فرسوده و بدون برنامه از بین برود. درست مثل دهه 90 که آنرا دهه از دست رفته می‌خوانند. دهه‌ای که با قصور مدیریتی و مشکلاتی که برای دولت بعد از خود به جای گذاشت فرصت های گذشته و حال و شاید آینده کشورمان را در یک زنجیره به هم پیوسته امور از ایرانیان و نسل‌های مختلف گرفت. حالا سئوال اینجاست که کاندیداها در برابر این دهه چه موضعی از خود اتخاذ می کنند. اغلب کاندیداها گفته‌اند با دست فرمان دولت سیزدهم قرار است کارها را با برنامه های خود پیش ببرند. اما اصلاح طلبان که حالا کاندیدای خود را به کارزار انتخابات فرستادند به قولی خود را منتقد وضع موجود می‌‍نامند درچه جایگاهی قرار دارند؟


اصلاح طلبان علت اصلی مشکلات کشور
مشخص است جریانی که از دولت‌های روحانی حمایت کرد و در گذشته نیز عملکرد دولت‌های خاتمی و رفسنجانی را در کارنامه کاری خود ثبت و ضبط دارد نمی‌تواند منتقد وضعیت موجود باشد. وضعیت موجود تابعی از اقدامات سالیان سال همین دولت‌هاست نمی‌توان فقط اقداماتی که در یکی دو ساله اخیر رخ داده را علت اصلی وضعیت حال و حاضر کشور قلمداد کرد.

چه اینکه نگاهی به دولت شهید رئیسی نشان می‌دهد که یکی از برنامه‌های این دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمامی بوده که بعضی از این پروژه ها سه دهه خوابیده یا فرآیند تکمیل آن در طول این دهه‌ها تکمیل نشده است. با این اوصاف دولت آیت الله رئیسی که رئیس جمهور آن در میدان خدمت به شهادت رسید میراث دار همین مشکلات بود که الحق و الانصاف نیز برای رفع این مشکلات پای کار و بسیار فعال بود.

نمایندگی دولت روحانی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
با این شرایط اصلاح طلبان و کاندیدای آنان نه تنها نمی‌توانند منتقد وضعیت موجود کشور باشند بلکه باید در این حوزه پاسخگو نیز باشند. جالب است که در ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیان» اعضای دولت روحانی از جمله « محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات دولت دوم اعتدالیون حضور دارد. همچنین اصلاحات سه کاندیدا برای این رقابت ها انتخاب کرد که به جز پزشکیان که در مجلس فعالیت می کرد دو کاندیدای دیگر این جریان از جمله «اسحاق جهانگیری»‌ و «عباس آخوندی»‌که توسط شورای نگهبان صلاحیت‌شان احراز نشد،‌ به ترتیب معاون اول و وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی بودند. بنابراین اصلاحات به طور عام و از سوی دیگر کاندیدای آنان به صورت خاص نماینده دهه عقب مانده 90 است. همین افراد نیز بعد از رد صلاحیت از پزشکیان به عنوان کاندیدای اصلاحات حمایت کردند.

پزشکیان در صحبت‌هایش مطرح می‌کند که اگر به سال 96 بازگردد بازهم به روحانی رای می دهد. این در شرایطی است که تمامی نواقص این دولت را هم به خوبی می داند. چطور ممکن است دولتی که عملا یک دهه را از کشور گرفت بازهم مورد حمایت کاندیدای اصلاح طلب قرار می گیرد. با این اوصاف پزشکیان خود مطرح می کند که نماینده همین دهه است و با توجه به حضور افراد دولت روحانی در ستاد انتخاباتی‌اش رویکردی به عقب دارد. از این روست که وی باید در همین رابطه پاسخگوی عملکرد دولت‌های خاتمی و روحانی نیز باشد.

کشور تاب دولت جنجالی و غوغاسالار را ندارد

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که نه تنها دولت رئیسی تراز دولتداری را ارتقاء‌ داد بلکه کشور و جامعه نیز به این نتیجه رسید که کشور دیگر تاب تحمل یک دولت بهم ریخته و جنجالی که برآیند کار آن تقریبا هیچ است و سعی دارد با جنجال و غوغاسالاری این نقایص را پر کنند، ندارد.

مردم با همه مشکلاتی که دارند و با توجه به خیل مشکلات و محدودیت زمانی و منابع نمی توان انتظار داشت که همه مشکلات را دولت سیزدهم باید حل می کرد، اما با توجه به خدمات ارزنده آن به دنبال دولتی هستند که راه رئیس جمهور شهید را ادامه دهد.

این درحالی است که اصلاح طلبان به دنبال رسیدن به قدرت و کسب کرسی های قدرت هستند. موضوعی که از حرف های شخصیت های اصلاح طلب به خوبی مشخص است و راه کج کردن اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و حالا سر به راه شدن آنان در انتخابات ریاست جمهوری که زمان این تغییر و تحولات اساسی تنها دو ماه است به خوبی موید نیات اصلاح طلبان است. چه اینکه افرادی چون «سعید حجاریان»‌ تئوریسین جریان اصلاحات در انتخابات مجلس مطرح می کردند که شرکت در این انتخابات چه سودی برای اصلاحات داشته و اصلاح طلبان از پول سیاسی که همان قدرت است در این انتخابات چه بهره ای می بردند که باید در آن شرکت می کردند. اما حالا به نظر می رسد همین بوی قدرت سبب مسخ انتخاباتی اصلاح طلبان شده است. بعد از اولین گفت و گوی تلویزیونی پزشکیان بسیاری از اصلاح طلبان به وی انتقاد کردند که جار و جنجال لازم را ایجاد نکرده است.

از سوی دیگر شرایط جهانی با توجه به حضور احتمالی فردی مانند «دونالد ترامپ» در کاخ سفید ایجاب می کند که دولتی مقتدر و با تدبیر و بدون جنجال باید در ساختمان پاستور مستقر شود تا بتواند در سیاست خارجی تغییر و تحولات را به خوبی مدیریت کند. سه سالی که دولت رئیسی در مصدر امور قرار داشت تحولات سیاست خارجی مهمی رخ داد که پاسخ مقتدرانه ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله این موارد بود که میدان و دیپلماسی با یکدیگر در هماهنگی و همپوشانی زایدالوصفی بودند.

اصلاح طلبان تنها و تنها سعی دارند به قدرت باز گردند و با همان نیروهایی که سالیان سال به ویژه در دولت های روحانی کشور را با مشکلات عدیده ای روبرو کرد که به قول «اسحاق جهانگیری» ‌نیروهای بی انگیزه‌ای بودند که آویزان کشور هستند را وارد دولت کنند. این درحالی است که راه و خواسته مردم رسیدگی به امور کشور است و در این راه باید یک دولت با توان و تدبیر بالایی در قوه مجریه مستقر شود.
Share/Save/Bookmark