توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71632
دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶
رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه:
انتخاب نمایندگانی از جریان‌های سیاسی مختلف نشان‌دهنده سلامت انتخابات در ایران است
رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه ایران سالم‌ترین انتخابات دنیا را دارد، گفت: انتخاب نمایندگانی از جریان‌های سیاسی مختلف نشان دهنده سلامت انتخابات در ایران است.
انتخاب نمایندگانی از جریان‌های سیاسی مختلف نشان‌دهنده سلامت انتخابات در ایران است
حجت‌الاسلام محسن مفید در نشست خبری روز (۳۱ تیر) به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان با توجه به اهمیت و جایگاه این نهاد گفت: شورای نگهبان نهادی است که هم حافظ جمهوریت و هم حافظ اسلامیت نظام است.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی به دنبال این است که اراده مردم در امور حاکم باشد و شورای نگهبان متولی انجام این وظیفه است، چرا که وظیفه دارد از آرای مردم صیانت کند.

وی عملکرد شورای نگهبان را طی سال‌های پس از انقلاب قابل تقدیر خواند و افزود قطعاً در هر مجموعه‌ای نقدهایی بر عملکرد آن وجود دارد، اما فارغ از هرگونه تعصب اگر عملکرد شورای نگهبان را تا امروز بررسی کنیم می‌توان نمره قابل قبولی به آن داد.

وی افزود: شورای نگهبان طی سال‌های فعالیت خود به خوبی توانسته هم از اسلامیت و هم از جمهوریت نظام صیانت کند.

مفید نظام جمهوری اسلامی را رکورددار مردم سالاری در میان کشورهای جهان دانست و افزود: این نظام هم در متوسط مشارکت در جهان رکورددار بوده و هم در برگزاری تعداد دفعات انتخابات.

وی افزود: ما طی بیش از ۴۰ سال از عمر با برکت انقلاب بیش از ۴۰ انتخابات را برگزار کردیم که اگر انتخابات دو مرحله‌ای و میان دوره‌ای را هم لحاظ کنیم قریب ۵۰ انتخابات در کشور برگزار شده است.

وی افزود: برگزاری این تعداد انتخابات در حالیست که برگزاری هر انتخابات هزینه‌ها و سختی‌های بسیاری به همراه دارد، اما نظام جمهوری اسلامی با توجه به اهمیتی که برای رای مردم قائل است تمام این سختی‌ها و هزینه‌ها را به جان خریده تا اراده مردم در جامعه حاکم باشد.

وی اظهار کرد: انتخابات در ایران کاملاً مردمی است، چرا که هم مردم برگزارکننده آن هستند، هم مردم بر آن نظارت دارند و هم مردم در آن شرکت می‌کنند.

وی با تاکید بر سلامت انتخابات در ایران، افزود: انتخابات در کشورمان بگونه‌ای است که راه تقلب وجود ندارد، چرا که ناظر آن خود مردم هستند و از طرفی هم نمایندگان کاندیداها می‌توانند در شعب اخذ رای حضور پیدا کرده و بر روند رای گیری و شمارش آرا نظارت کنند.

مفید گفت: قطعاً مواردی از تخلف و جرم در هر انتخاباتی وجود دارد و در هیچ جای دنیا نمی‌توان منکر وجود آن شد، اما اینکه تقلب گسترده به شکلی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد انجام شود، هرگز در انتخابات ایران وجود نداشته است.

مفید گفت: اینکه می‌بینیم در دوره‌های مختلف نمایندگانی از جریان‌های سیاسی مختلف از دل صندوق‌ها بیرون می‌آیند به خوبی تایید کننده سلامت انتخابات در ایران است و همواره در تمام دوره‌ها خود نظام مطالبه‌گر سلامت در انتخابات بوده و با حساسیت آن را دنبال کرده است.

وی در خصوص نقش شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت‌ها هم گفت: شرایط کاندیداها در قانون به طور مشخص بیان شده و شورای نگهبان حداقل شرایط را برای تایید صلاحیت کاندیداها لحاظ می‌کند.

وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم سلیقه‌ای در این زمینه عمل کنیم، چرا که قانون در این زمینه شفاف بیان شده و ما طبق شرایط قانون در خصوص تایید یا رد صلاحیت کاندیداها عمل می‌کنیم.

وی افزود: از طرفی ملاک ما برای تایید یا رد صلاحیت «حال افراد» است. ممکن است یک کاندیدا پس از تایید صلاحیت و انتخاب توسط مردم در آینده تغییر رفتار داده و به گونه‌ای دیگر عمل کند، ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کرده و طبق آن عمل کنیم.

وی افزود: از طرفی ممکن است برخی افراد در گذشته پرونده‌های قضایی و حقوقی داشته که بر طبق آن رد صلاحیت شده باشند و در حال حاضر این پرونده‌ها حل شده و تبرئه شده باشند و ما طبق قانون آنها را تایید صلاحیت کنیم، بنابراین ملاک حال افراد است و قانون در این زمینه تعیین تکلیف می‌کند.

وی افزود: بنابراین ما طبق قانون کاندیداها را تایید یا رد صلاحیت کرده و این خود مردم هستند که باید از میان کاندیداهای تایید صلاحیت شده فرد اصلح را انتخاب کنند و کاندیدای مدنظر آنها در صورت انتخاب هرگونه عملکردی داشته باشد نتیجه انتخاب خود مردم است.

وی در خصوص برخورد با جرائم و تخلفات انتخاباتی هم گفت: برخورد در این زمینه با دستگاه قضا و فراجاست. ما تنها وظیفه نظارت داریم و اگر تخلف مستندی به دست ما برسد آن را در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌کنیم.

مفید گفت: یکی از چالش های ما در برخی موارد اثبات تخلف است. مواردی گزارش می‌شود اما ارائه مستندات برای ما ضروریست، چرا که نمی‌توانیم بدون مستندات کسی را متهم کنیم.
Share/Save/Bookmark