توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 72226
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۶
پای زیرساخت‌های "بازارچه مرزی سومار" هنوز لنگ می‌زند
بار ما کاشی و سنگ است که برای تخلیه به اینجا آمده‌ایم؛ انتظار داریم که نهایتاً یک تا دو ساعت بعد از ورود بار را تخلیه کنیم، اما حالا ۲ روز است که خبری از تخلیه نیست" این یکی از مشکلات روزانه‌ی رانندگان ترانزیتی در مرز سومار گیلانغرب در تنگنای زیرساخت‌ها گرفتار شده‌اند.
پای زیرساخت‌های "بازارچه مرزی سومار" هنوز لنگ می‌زند
مهدی" یکی از این رانندگان از وضعیت بحرانی خود و همکارانش گفت: "ما رانندگان بدبخت همیشه مظلوم هستیم که ۲ روز است بدون نان و آب و هیچ گونه سرویس بهداشتی در داخل خاک عراق از سمت سومار گیر کرده‌ایم."
این راننده ترانزیتی ادامه داد: "بار ما کاشی و سنگ است که برای تخلیه به اینجا آمده‌ایم؛ انتظار داریم که نهایتاً یک تا دو ساعت بعد از ورود بار را تخلیه کنیم، اما حالا ۲ روز است که خبری از تخلیه نیست.
وی گفت: طرف عراقی فقط ۲ دستگاه لیفتراک دارد و تنها بار عراقی‌ها را تخلیه می‌کند، در حالی که هیچ توجهی به ایرانی‌ها نمی‌شود."
این راننده به کمبود فضا و تجهیزات در محل تخلیه اشاره کرد و گفت: "نه تنها فضای کافی برای تخلیه وجود ندارد، بلکه لیفتراک نیز برای کمک به تخلیه بار ایرانی‌ها در دسترس نیست؛ اگر توانایی تخلیه بار را ندارند، چرا مسئولین بار را به طرف ایران نمی‌آورند؟"
او به ناامیدی و بی‌توجهی مسئولین اشاره کرد و افزود: "ما تنها ماشین‌هایی را می‌بینیم که از طرف ایران به داخل عراق می‌آیند، بدون اینکه به وضعیت ما رسیدگی شود، چه بار خالی شود و چه خالی نشود."
خبرنگار خبرگزاری فارس از کرمانشاه این موضوع و پیگیری اینکه دلنگرانی رانندگان مرتفع گردد را از فرمانداری شهرستان گیلانغرب پیگیری کرد؛
فرماندار شهرستان گیلان غرب، در خصوص وضعیت بازارچه مرزی سومار و مشکلات رانندگان ترانزیتی اظهار داشت: پیگیری روند اشتغال در بازارچه و حتی پیگیری رفاه رانندگان این محور را دغدغه خود می دانیم اما خدمات‌دهی در پارکینگ ورودی این بازارچه که زیر نظر شهرداری قرار دارد، به شدت ضعیف است و این موضوع موجب اعتراض رانندگان شده است.

علیرضا نظری به عدم رعایت ساعت کاری نیروهای شهرداری، عدم لاین‌بندی و نظم‌دهی، و همچنین عدم نصب نیوجرسی‌ها اشاره کرد و این موارد را از مشکلات عمده شهرداری گیلانغرب عنوان کرد.
نظری همچنین به قطع مکرر سامانه و اختلال در کار باسکول و بلاتکلیفی رانندگان اشاره کرد و گفت: عدم اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص ترخیص بارها به تجار، به ویژه در مورد عدم پذیرش بارهای سنگ و کاشی از سوی عراق، منجر به تلمبار شدن بارها در بازارچه شده است.
وی افزود که شرکت انبارها به تعهدات خود در زمینه اجرای وظایف، از جمله احداث و تجهیز استراحتگاه برای رانندگان، عمل نکرده و همچنین ظرفیت محوطه بازارچه عراق به بیش از ۳۵۰ بار رسیده که از این موضوع نیز نارضایتی وجود دارد.
نظری همچنین از عدم انجام دیپ‌زنی به موقع توسط شرکت نفت و تعطیلی این شرکت از ساعت ۳ بعد از ظهر به بعد، که گاهی اوقات به‌صورت خودسرانه از سوی عراق نیز صورت می‌گیرد، انتقاد کرد. وی اعلام کرد که این موارد به اعتراضات رانندگان بدون نوبت منجر شده و نیاز به مدیریت بهتری در این زمینه احساس می‌شود.
این درد دل‌ها نشان‌دهنده بحران‌های موجود در مرزهای کشور و ضرورت توجه به وضعیت رانندگان ترانزیتی است که برای معیشت خود و خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند.
امید است که مسئولین مربوطه هر چه زودتر به این مشکلات رسیدگی کرده و شرایط بهتری را برای این قشر زحمتکش فراهم کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه ،بازارچه مرزی سومار که به عنوان یکی ازکریدورهای مهم صادراتی استان بلکه منطقه به حساب می آید هرگونه تعلل و اختلال در روند صادرات میتواند منجر به پیامد هایی شود که همین اندک سبقه وخوشنامی آنرا هم مخدوش نماید.
استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی دارد که مرز سومار نزدیکترین مرز به بازار مرکزی بغداد در عراق است و این مرز به لحاظ نزدیکی با مرکز کشور عراق و همچنین مسافت کم آن با عتبات عالیات از اهمیت خاصی برای کشورمان و همچنین کشور عراق برخوردار است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
Share/Save/Bookmark