توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70183
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۵
مهندس ملکی نسب:
تشویق کشاورزان و صنایع تبدیلی در شهرستان صحنه تاثیر بسزایی در افزایش تولید و کاهش بیکاری استان دارد
به گزارش خط نیوز؛ شهرستان صحنه دارای دو بخش مرکزی و دینور است. منبع اصلی آب این شهر، سراب صحنه است که دارای رودخانه ها و چشمه های بسیاری است و منطقه را به سرزمینی پر آب و حاصلخیز با هوایی معتدل تبدیل نموده است.
شهرستان صحنه باغات سرسبز زیادی را در خود جای داده است و اکثر میوه های سردسیری استان در این شهرستان تولید می شود. حدود ۶۰ درصد شهرستان صحنه را باغات میوه به شکل بسیار زیبایی احاطه نموده است و به همین دلیل، این شهرستان به «باغ شهر» نیز شهرت یافته است.
مهندس محمود ملکی نسب، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان صحنه با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در این شهرستان حدود هفت هزار هکتار باغات و ۲۲ هزار هکتار اراضی آبی وجود دارد و ۱۳ هزار هکتار مختص محصولات گندم، جو و کلزا، حدود ۲۰۰ هکتار زیر کشت گوجه فرنگی با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن در سال، همچنین سه هزار هکتار نیز به کشت محصول آفتابگردان اختصاص دارد، عمده محصولات باغی شهرستان صحنه را آلبالو، گیلاس، گردو، سیب، انگور، هلو، آلو و هلو انجیری برشمرد و گفت: با آموزش های ارائه شده توسط کارشناسان و تلاش باغداران، امسال موفق به برداشت حدود ۸۰ هزار تن محصولات باغی در این شهرستان شده ایم که رقم قابل توجهی در تولیدات باغی استان محسوب می شود.
وی با بیان اینکه باغات شهرستان صحنه در هر هکتار برای پنج نفر شغل ایجاد نموده و در فصل برداشت محصول نیز برای ۵۰ هزار نفر اشتغالزایی می کنند افزود: حدود ۸۰ درصد جمعیت این شهرستان در بخش های دامداری، کشاورزی و باغداری فعالیت دارند و عمده محصولات زراعی نیز شامل گندم، جو، چغندر، آفتابگردان، نخود، محصولات جالیزی و... است و حدود ۱۵۰ هکتار نیز به صورت محدود به کشت برنج اختصاص دارد.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان صحنه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حدود سه سال پیش جشنواره آلبالو و گیلاس در این شهرستان برگزار شد که با استقبال خوب مردم از اقصی نقاط کشور مواجه شد، معرفی محصولات کشاورزی و روستاهای تولید کننده، جذب سرمایه گذار، همچنین بالا بردن فروش محصولات و به تبع آن افزایش درآمد خانوار را از مهم ترین اهداف جشنواره ها توصیف کرد و اظهار داشت: در اولین جشنواره انگور کندوله و سیب سرتخت که مهر ماه امسال با همکاری ادارات جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان در روستای گردشگری کندوله از توابع بخش دینور برگزار شد، با تعدادی از صاحبان سرمایه به منظور ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی رایزنی هایی انجام شد و پیش بینی می شود در این رابطه اقدامات مؤثر و امیدوار کننده ای صورت پذیرد.
وی، تشویق کشاورزان به تولید بیش تر و با کیفیت تر، با استفاده از نهال های سازگارتر و با مرغوبیت بالا را، یکی دیگر از اهداف این جشنواره توصیف کرد و گفت: در این راستا نحوه ی مبارزه با آفات و تغذیه اصولی باغات و تنوع در تولید محصولات، توسط کارشناسان به کشاورزان و باغداران آموزش داده شد. همچنین در این جشنواره از دو نفر باغدار نمونه بخش دینور که در زمینه تولید انکور و سیب درختی بهترین محصول را تولید نموده بودند تجلیل به عمل آمد.
مهندس ملکی نسب، با اشاره به اینکه ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان صحنه می تواند تأثیر بسزایی در افزایش راندمان تولید، سود آوری بیش تر و کاهش نرخ بیکاری استان داشته باشد تصریح کرد: حدود سه هزار هکتار از اراضی بخش دینور زیر کشت آفتابگردان است و سالانه بالغ بر پنج هزار تن از این محصول برداشت می شود؛ اما با توجه به اینکه محصول آفتابگردان که همانند «کلزا و کاملینا » در گروه دانه های روغنی قرار دارد و می توانیم از آن در تولید روغن های خوراکی استفاده نمائیم؛ اما به علت عدم برخورداری این منطقه از صنایع تبدیلی و روغن کشی در فرآوری این محصول مهم و راهبردی، که می تواند در افزایش تولید و بالا بردن درآمد خانوار، همچنین در شکوفایی اقتصاد کشور و کاهش میزان بیکاری استان نقش تعیین کننده ای داشته باشد؛ متأسفانه این محصول با ارزش را، فقط به صورت آجیلی فرآوری کرده و به فروش می رسانند.
وی با بیان اینکه راه اندازی دو واحد صنعت تبدیلی در جلسه ستاد تسهیل شهرستان به تصویب رسیده که یکی از این واحدها در رابطه با تولید کنسرو محصولات باغی و حُمُص یا خوراک نخود - ارده و دیگری کارخانه بسته بندی عسل و خشکبار می باشد خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح ها که در آینده نزدیک شاهد راه اندازی آن ها خواهیم بود، هر کارخانه برای حدود ۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت و با توجه به دسترسی این شهرستان به بازارچه های مرزی، می تواند با ارزآوری چشمگیری که به دنبال دارد، شاهد رونق و توسعه استان باشیم.
رئیس جهاد کشاورزی صحنه، با بیان اینکه همواره استاندار و مجموعه مدیریتی استان با حمایت از سرمایه گذاران درصدد پیشرفت طرح های صنعتی در این شهرستان بوده اند؛ از شبکه بانکی استان خواستار ملاطفت بیش تری با صاحبان سرمایه در گرفتن تضامین بانکی شد و گفت: در شهرک صنعتی «آب باریک» این شهرستان دو واحدِ سردخانه برای نگهداری محصولات باغی ساخته شده است که یکی از آن ها با ظرفیت ۵۰۰ تن قبلا به بهره برداری رسیده است؛ اما دومین واحد آن که ظرفیتی معادل ۱۰۰۰ تن برای نگهداری محصولات باغی دارد، به دلیل وجود قوانین دست و پا گیر، سخت گیری در گرفتن ضمانت های بانکی جهت ارائه تسهیلات و در نهایت تورم و افزایش قیمت مصالح، باعث شد این سردخانه به موقع و در زمان برداشت محصول به بهره برداری نرسد و بدون استفاده بماند.
وی سیاست اجرایی جهاد کشاورزی را مبنی بر کاشت محصولات کم آب بر ذکر کرد و افزود: در این راستا، اجرای طرح های خاک ورزی، با هدف نگهداری رطوبت خاک، شخم کم عمق و کشت بدون شخم است که بیش تر در اراضی دیم استفاده می شود. همچنین، کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان نیز اکثر تحقیقات و آزمایشات خود را روی نمونه هایی معطوف می کنند که تولید بیش تر با مصرف آب کمتری دارند.
مهندس ملکی نسب، با اشاره به اینکه در هر یک از روستاهای شهرستان صحنه یک نفر «کارشناس پهنه»، یعنی کارشناسی که تمام امور کشاورزی و دامی روستائیان شامل آموزش کاشت محصولات و مبارزه با آفات، توسعه دامپروری، برنامه ریزی در راستای تنوع کاشت محصولات، نحوه ی استفاده و نگهداری از ادوات کشاورزی و آموزش بازاریابی برای فروش محصولات را بر عهده دارند، از افزایش تولید ۳۰ درصدی گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: سال گذشته میزان تولید گندم در شهرستان صحنه حدود ۵۰ هزار تن بوده؛ اما امسال با توجه به اقدامات و بررسی های به عمل آمده روی نوع بذر، نحوه ی کاشت و نگهداری محصول، این رقم به ۷۵ هزار تن افزایش یافته است که شاهد رشدی بالغ بر ۳۰ درصد در افزایش تولید گندم هستیم و این پیشرفت گویای فعالیت بسیار خوب کارشناسان و مسئولین جهاد کشاورزی در این شهرستان می باشد. همچنین با توجه به اقدامات و آموزش های راهبردی که با بهره مندی از علم روز به کشاورزان ارائه شده است، پیش بینی می شود این رقم نیز در سال زراعی آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.
رئیس جهاد کشاورزی صحنه، در مورد میزان تولید گندم از نظر کمی و کیفی در مقایسه با قبل از انقلاب تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ تولید گندم در سطح کشور حدود ۵۰۰ هزار تن بود و بالاترین میزان تولید، مربوط به استان گلستان با ۳۵ هزار تن بوده است؛ اما در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی و علی رغم تحریم های موجود، با توجه به پیشرفت ها و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در این زمینه به دست آورده، فقط در استان کرمانشاه سالانه بالغ بر یک میلیون تن گندم برداشت می شود که از نظر کیفیت حتی نسبت به گندم های وارداتی سال های قبل نیز برتری فراوانی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه اگر برای کشاورزان و دامداران امتیازات تشویقی در نظر گرفته شود، علاوه بر جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها، شاهد مهاجرت های معکوس نیز خواهیم بود که این امر باعث افزایش تولید و تحقق شعار سال می گردد، توسعه ی دامپروری در شهرستان صحنه را پتانسیلی بالقوه توصیف کرد و گفت: آمارها بیانگر پیشرفت توسعه دامپروری و تولیدات دامی و لبنی در این شهرستان است، به گونه ای که سالانه بیش از ۳۳۵۰ تن گوشت قرمز، ۳۹۰۰ تن گوشت مرغ و ۴۷ هزار تن نیز شیر تولید می شود و با توجه به اینکه میزان تولید شیر در این شهرستان از رقم بالایی برخوردار است، به منظور فرآوری این ماده غذایی پر ارزش و ایجاد اشتغال جدید و پایدار، ایجاد کارخانه شیر و فرآوده های لبنی در این منطقه امری ضروری وراهبردی محسوب می شود که در این راستا، حضور شرکت های خصوصی و حمایت از سرمایه گذاران این بخش طلب می شود.
Share/Save/Bookmark