توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 72163
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸
» سرگشاده به روسای محترم قوای مقننه و قضاییه «
من حقوقدان نیستم، روزنامه نگارم
سیاست با همه فراز و فرودهایش
تحلیلی به وضعیت بدهکاران محبوس و محبوسین بنگاه های اقتصادی
من حقوقدان نیستم، روزنامه نگارم
به گزارش گروه سیاسی خط نیوز؛ گاهی دردها در سینه ها و عقده ها درگلو می ماند و به نسیان سیاسی سپرده می شود.
کاش سیاسیون ما از جناح اصالح و اصول و و وگاهی، زمانی، به چالش ها و معضلات مردم بیندیشند و از آنها به آسانی نگذرند. من حقوق دان نیستم و از حقوق و فراز و فرودهای آن هیچ شناختی ندارم ، اما از دردهایی که با احقاق حق و حقوق عامه پیوند دارد به عنوان یک روزنامه نگار مطلعم و می خواهم و سوت زنی را در این امری برای صف اولی ها واجب می دانم و از کیان آن دفاع عاشقانه می کنم و رییس دو قوه را مخاطب قرار دهم و از امری مغفول در دادگاه ها سخن بگویم.
شاید بنده هم اگر گذر پوستم به دباغ خانه نمی افتاد فکر چالش تعیین استاندار و ... بودم ، اما نمایندگان مجلس هم به این مقال می افزایم که به فکر باشند. کارخانه و جاده و بیکاری و اشتغال فدای سرشان ! جا دارد یک روز نمایندگان محترم و اشخاص دست به یقه دیپلمات ی، صف اولی حکمرانی و حاکمیت از یک زندان حقوقی بازدید کنند. سخن تلخی که حضرت آقا )مقام معظم رهبری مدظله العالی ( در دیدار اخیر با ریاست قوه قضاییه گلایه وار مطرح فرمودند و هنوز کنش و واکنش را شاهد نبوده ایم.
من ابتدا آقای اژه ای قاضی القضات نظام را به یک درد دل دعوت می کنم :
حضرت آقای اژه ای به آمارها نظر بیفکنید که چند درصد دعواهای دادگاه ها حقوقی است ) البته بحث بنده دفاع از افرادی است که گرفتار شده اند و یا در ذات پرونده تخلف و تقلب و حق خواری وجود ندارد ( این آمار غیر قابل باور کثیری است . حضرت آقا امسال به کنایه سخن تلخی بدین مضمون فرمودند که » اگر زندانیان تا ابد در زندان باشند، پولی ندارند که بپردازند . « براستی ریاست محترم قوه بعد از دیدار چه اندیشه ای برای این مورد دارد ؟ زندانیان مالی عموماً به دلیل غفلت، نا آگاهی و یا سرمایه سوزی دچار زندان و ندامتگاه شده اند، به عنوان یک روزنامه نگار سوالی دارم : برای طیفی مالباخته که اکنون در زندان هستند و سالها مفری ندارند چه تدبیری اندیشیده شده ؟!
حضرت حجت السلام اژه ای؛در اسلام برای گرفتاران،مقروضین وتنگ دست های اقتصادی تدابیری وجوددارد. علمای بزرگ، برای این امر تدبیر کنند، زندگی در زندان بدون درآمد ، خانواده های سر گردان و مستأصل، بی روزنه امید، با فشارهای روانی و اقتصادی چکار باید بکنند؟! آیا صرفاً راه چاره » زندان « است ؟! کمک از علمای بزرگ، اقتصاد دانان و حقوق دانان و قضات شریف که در این قوه بحمدالله فراوان و شما سرآمد آنها هستید که هم می تواند این گره کور را باز کند و هم حجم زندانیان کاهش می یابد و هم هزینه نظام در زندانبانی کنترل شود براستی کسی که آه در بساط ندارد چگونه می تواند میلیون و میلیارد، تأخیر تأدیه بپردازد؟!
این در حالی است که خانواده ی وی در عسرو تنگدستی و فشار روزمره هستند . بی شک باید عقلا و علما و حقوقدانان برای برون رفت از این موضوع و معضل چاره اندیشی کنند . اگر حجم گسترده زمان مردمی که در اجرای احکام هر روز منتظرند چه بهایی دارد ؟! و هزاران ساعت وقت گرانبها تحلیل می ر ود وکارمندان و قضات شریف و صبور اجرای احکام در صدر این فشارهای روانی هستند.
در مقابل این چالش چاره هست ؟! آقای اژه ای ؛ شما که معتمد مقام معظم رهبری و ولایتی و نظام هستید در تحول قوه و قانون گذاری باید و حتماً با توجه به سوابق ممتد و روشن و توانایی هایتان دست به اقدام بزنید و حل این مشکل و معضل وچالش در اولی ترین و اولیترین حقوق مردم که به عهده حکمرانی و حاکمیت است که تدبیر عالمانه نماید. بنده به عنوان فرزندی از نظام و انقلاب و سربازی که جان خود و سالمتی اش را فدای نظام نموده انتظارم این است این مهم را مدنظر و منظور قرار دهید و برای آن چاره اندیشی و اندیشه ورزی عالمانه شود که بحمدالله شما کان علم و درایت قضایی هستید.
و اما آقای قالیباف ؛
شما را در آتش و خون لبنان دیدم، به وجودتان به عنوان سرباز ولایت و امامت افتخار می کنم و شما را در فراز بعد ی مورد خطاب قرار دهم :
سردار قالیباف ؛ در فقه اسلامی در حکومت اسلامی در اندیشه ورزی حکمرانی اسلامی یکی از وظایف بزرگ رفع معضلات و مشکلات مردم است. حال گرانی و بیداد بی مهار مشکلات مردم را باید حاکمیت و حکمرانی دریابد و شما و نمایندگان مجلس، به عنوان عصاره فضایل برای مهم قید شده در بحث اصداری تدبیر نماید.سوالی دارم مجلس و کمیسیون حقوقی بعد از تذکر مهم مقام معظم رهبری برای برون رفت از این چالش هستی سوز چه تدبیری انجام یادر دست اقدام دارد؟
مشکلات اقتصادی مردم، بورس و بلاهای متعدد و تکانه های شدید اقتصاد عده ای را از حیات اقتصادی ساقط نموده است. در چنین مواقع بحرانی اقتصاد تعریفش تغییر می کند . کاسب و بازاری های شریف زیر چرخ های بی امان مالیات و فشار بنگاه های اقتصادی فلج شده اند. شما در این بحران چه وظیفه ای دارید؟! متأسفانه وجود و حضور اَبر رباخواران که هیچ اقدام موثری جلودارشان نیست مجلس برای مهار واقعی آنها که مستترند و اشباح اقتصادی هستند چه تفکر و اندیشه ای دارد؟!
آقای قالیباف؛ مجلس انقلابی به تعبیر موالیمان رهبر انقلاب اسلامی برای برون رفت از بحران بازار و هزاران محبوس مالی راهکاری را ارائه می نماید؟!
بانک ها سالطین بالمنازع اقتصادی کشور با قوانین مصوب چک مردم و کسبه و تجار را بیچاره نموده اند این چه رسمی و قانونی است که نظام بانکی و چکی موجب فروپاشی هزاران خانواده شده؟ )بله سند معتبر چک و سفته باید تقویت شود( اما راهکارانسداد حساب بازرگانان و بازاری ها، هیچ بازرگان و بازاری شریفی حاضر نیست به اعتبارش خدشه وارد شود، عموماً در مواقع بحران اقتصادی نباید اقتصاد را نابود کند و باید با قوانین مترقیانه اسلامی و انسانی راه را بر شکوفایی اقتصادی هموار کند. حصر حساب ها ، بستن آنها و مسدود نمودن اعتبار اصولاً راهگشا نیست و حبس و فشار بر خانواده بدهکار موجب فسادهای اقتصادی رانتی رباخواری پیشرفته و متصلب نمودن عروق اقتصادی کشور می شود و متأسفانه تدبیرهای سلبی و تصلبی مسدود نمودن راه های ایجابی را ایجاد نموده است.
این چه قانونی است که اندکی درک از وضعیت اقتصادی ندارد که برخی بدهکاران را به کام مرگ و خودکشی کشانده ؟ آیا راه اصلاحی وجود ندارد ؟! )آیا قانون شکننده چک باید اقتصاد و بازار را فلج کامل کند، احکام بازدارنده باید راه برابرصدور چک و سفته را مسدود نماید نه اینکه سنگ ها راه را ببندد.(
لذا بر شما واجب است بعد از گلایه مقام عظمای ولایت دست به کار شده و توسط گروه های اقتصادی و علما و قوه عدل گستر قضاییه بر این مهم و این عفونت و ویروس اقتصادی جراحی واقعی صورت گیرد. من نمی دانم و درک من از این مقوله که رباخواران در بازارهای کشور رها شده و حتی آنچنان با علم به قوانین عمل می کنند که از سدهای قانونی به سلامت می گذرند و به آسانی ماده 95 ق.م.ا را دور می زنند و با تجهیز به شرخرها و الوات کسی جلودارشان نیست ؟!
امروزه رباخواران مشتهر بازار و کشور به علت وضعیت اقتصادی خون افراد زیادی را در شیشه نموده اند و ما هنوز بر سر مسایل فرعی دعوی زید و عمری داریم و درگیر مسائل ریز افزارانه ای هستیم که نه به درد دنیا می خورد و نه آخرت...
آقای قالیباف ، اقدام انقلابی شما در مهار رباخواران و بنگاه های اقتصادی که گریبان مردم را گرفته اند فراتر از این مقال است لذا ضرورت تقاضای اقدام فوری و عاجل هست که با همکاری قوه قضاییه ، علمای حوزوی ، گروه های کارشناسی بتوانید این معضل را حل کنید که خانواده های کمتری فدای این نقص و نقض قانونی شوند و این خلاء باید در اولین فرصت به چالش کشیده شده و هزینه را برای رباخواران رسمی و غیر رسمی تنگ کند.
اما آخر با نمایندگان محترم ؛
آقای نماینده ، برادر خوبم ، اول گوش به فرمان ولایت در انتصاب ها مشاور باش نه تعیین کننده ، دوم امروز چشم هزاران خانواده معسر، بدهکار قربانی ربا و رباخواری ومشکالت و مضایق اقتصادی به مجلس بسته است . ویرایش قانون چک و بستن و قبض مردم هیچگاه به معنی شکوفایی اقتصادی نیست. وقتی شما درها را می بندیدحتماً ورودی و خروجی تان به صفر می رسد و از سوی ماده 595 ق.م.ا مهم و مکمل دادگاه ویژه می خواهد و کار تحقیقی این مهم را نباید به نسیان سپرد.البته قوه اجراییه هم سهمی داردولی حالا دولت تازه برآمده که هزار مشکل دارد و البته ساماندهی عزیزان اصلاح طلب را سرلوحه کار خود قرار داده و قرعه فال فعالً تام و تمام برای مطالبه گران مطالبات کاذب است بماند زیرا مهم تر از مردم ساماندهی حزب و گروه و جریان است.
Share/Save/Bookmark