توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69103
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۲
در حاشیه تبلیغات زود هنگام انتخاباتی،
خیزهای خزان
یادداشت مدیرمسئول : محمدحسین ترکمن
خیزهای خزان
به گزارش گروه سیاسی خط نیوز ـ به تعبیر امام راحل، مجلس شورای اسلامی، تجلی گاه وعصاره فضایل مردم است، لذا جایگاه آن جایگاهی سترگ، عظیم وارزشمند است. از کند وکاو در بطون قانون اساسی هم می توان این جایگاه رفیع را در سپهر سیاسی نظام به خوبی مشاهده نمود.
اصول ۶۲ تا ۹۹ قانون اساسی به قوه مقننه مر تبط بوده واین نشانگر اهمیت این قوه در مهندسی نظام اسلامی می‌باشد.
البته تعریف و تلون قوانین در سایر قوا در قانون اساسی به تنوع و تکثر این قوه نیست، لذا باید برای این قوه نیروهایی را برگزید که در تعاریف متعدد امام راحل و مقام معظم رهبری بگنجند. سالیان سال است که ما در مجلس و این قوه شاهد نفوذ برخی چهره ها بوده‌ایم که صلاحیت لازم را نداشته اند و از سوی دیگر شاهد حذف چهره هایی بوده ایم که علیذغم وابستگی عمیق با آرمانهای انقلاب، به سد رد صلاحیت خورده و با عنوان عدم صلاحیت حذف شده اند که بحث استصواب واستطلاع، نکات خاص خود را داشته و دارد.
البته نمی توان ادعا کرد که شورای نگهبان معصوم بوده و در این موارد به خبط و خطا سهوی دچار نشده است، اما میتوان به صراحت کجروی برخی نمایندگان را در ادوار مختلف مجلس مشاهده نمود که این کجروی ها بعد از نمایندگی هم ادامه داشته و هزینه های پیدا و پنهان فراوانی را برای نظام، مردم و انقلاب به بار آورده اند. از فراز و فرود مواضع برخی از این راه یافتگان و راه نیفتگان مشخص شده که مبنای اعتقادی و باورمندی آنان به نظام اسلامی دچار خطاها و خللهای فراوانی بوده و هست.
این آسیبهای بزرگ در مسیر تایید و رد صلاحیتها را باید با کندوکاو ‌شرعی و قانونی در احراز صلاحیت ها متقن و مستدل نمود والبته نگاه به افق سوابق و لواحق افراد باید معطوف به مواضع و عملکرد در زمانهای مشخص و دامنه رفتارهای سیاسی این افراد باشد.
پاکدستی، پاک دامنی، پاک اندیشی و مهم تر از همه ولی شناسی والتزام عملی به نظام، ولایت وآرمانها باید نقطه عطف و پاشنه آشیل تأییدات باشد.

در این موقف آنچه مهم است آفت بزرگ دامهای باندهای جنایت پیشه و خائن قدرت و ثروت برای نامزدهاست که امری غیر قابل گذشت است.
علیرغم وجود بدنه ی اعتقادی و مومن جامعه که در اقشار مختلف و به خصوص مستضعفین جامعه قابل مشاهده است، اما از این نکته نیز نمی توان گذشت که متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم در چند سال اخیر، برخی از افراد در قشر پایین دستی و دهک های ضعیف به دلیل فشارهای کمرشکن اقتصادی تا خرید و فروش آرا پیش رفته و به دلیل عدم مشاهده رفتار مناسب از سوی برخی از نمایندگان و فقدان عملکردی که بتواند آنها را به آینده امیدوارکند، حاضر به فروش رای خود شده اند که به نظر نگارنده اشکال نه به این تعداد معدود که اشکال به نمایندگانی است که به دلیل بی عملی، معامله گریهای کثیف و پنهان و فاصله گرفتن از مشی انقلابی، باعث شده اند بخشهالیی از مردم رای دادن به آنها را به اندازه یک پرس چلوکباب ارزشمند ندانند!
در این میان آنچه دردآور است این استدلال ضعیف و فاقد بنیان در توجیه این اقدام با عنوان سرنوشت ساز نبودن این آراء است که بیش از هر چیز نمادی از ضعف شدید وغیر قابل انکار دستگاه ناظر در مقابله ی قوی با این فساد از سوی کانونهای قدرت و ثروت است. کانونهایی که نمایندگان خود را در عین بی کفایتی ساپورت مالی و تبلیغاتی کرده و به صندلیهای سبز بهارستان رسانده و میوه ی دلخواه را از آنان برمیچینند و به ریش مردم می خندند! اگر قصد برخورد با این کانونها و نامزدهای مرتبط با آنها به وجود نیاید و با روشهای دقیق و قدرتمندانه در مانیتورینگ فعالیتهای پنهان این طایفه ورود نشود، این بار هم شاهد رنگ کردن کرکس و فروختن آن به ملت به عنوان قناری به مردم ولایت مدار ایران خواهیم بود! اصولا کسی که وارد خرید وفروش آرا شده و از ضعف اقتصادی مردم سوءاستفاده میکند هیچ صلاحیت ذاتی وعرضی برای نماینده شدن ندارد زیر ا از ابتدا نشان داده که این عنصر اهل معامله ای به غایت کثیف برای نشستن بر اریکه قدرت است و چنین هیولاهایی هر چه ظواهر انقلابی تری داشته باشند، آسیبشان به انقلاب و آرمانهای بلند آن بیشتر و عمیقتر خواهد بود.
مطلب دیگر، استفاده ابزاری از تبلیغات وسیع، دامنه دار وهزینه های سنگین پذیرایی های محفلی و حتی منقلی است، حال چه خود عامل باشند و چه کسانی که با رانت ها آشنایند وهزینه ها را معامله انتخاباتی می دانند ،که بعد وپسا انتخابات از آن بهره جویند، پای ثابت این آسیب باشند.
اینجا هم دستگاه نظارتی ضعیف و ناتوان ظاهر شده وبه علت عدم مداخله موثر و عبرت آموز عملا تسلیم این بازی رندانه گردیده و به همین دلیل این رویکرد نامیمون و پلید مدتهاست که به یک روال عادی تبدیل گشته که ماهیت آن از ماهیت قدرت برای خدمت به قدرت برای قدرت تبدیل شکل یافته است.
صریح و بی پرده به هیات نظارت وسایر نهادهای ذیصلاح باید هشدار تلخ در مماشات با این جرثومه های فساد را یاد
آور شد که ثمره این مماشات در گذشته، دستگیری برخی نمایندگان به دلیل تخلفات وسیع اقتصادی بود!
نگاه نظارت به نکته مغفولی که به سهو یا عمد بوده و باید آن را متذکر شد، اختلاط قوا و دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها و حاشیه های مطول آن است که به اندازه ای این آش مسموم شور شد که علنا مورد نقد ولی‌امرمسلمین قرار گرفت. معاملات و فشارهای نمایندگان برای عزل و نصب نیروهای نزدیک به خود که فاقد اندکهایی از صلاحیت و دانش و تعهد هستند، امر مغفولی نیست و کافی است توسط نهادهای نظارتی این مهم مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که چه فتنه ی بزرگی توسط برخی نمایندگان کلید زده شده و به دلیل این فشارها چه نیروهای بی صلاحیت و ناکارآمدی بر سر مردم شریف در برخی سازمانها و ادارات حاکم شده اند.
همین شاخص نشان دهنده عدم التزام عملی به ولایت فقیه است. فشار مثلث ستاد انتخاباتی، پدر خوانده ها، ستادهای منحله ریاست جمهوری که دقیقا در دولت مکرم فعلی، رییس دولت آنها را فاقد شانیت در بعد انتخابات دانست ،اهرم های فشار را تشکیل میدهند.
نکته پایانی آنکه استقبال زود هنگام نامزدهای انتخاباتی و حتی برخی عزل و نصب‌های بی ضابطه و محفلی از آفت های زودهنگام تبلیغات غیر قانونی وغیر شرعی است که در چالش وآسیب شناسی انتخابات آتی باید مد نظر باشد. دستگاه نظارتی فارغ از فشارهای پدر خوانده ها، باید منشأ وعوامل ونامزدها و کجروی به سوی باندهای پیچیده ی قدرت و ثروت را مهار کند و از آمیزش این دو عنصر که تهدید کننده پایه های نظام هستند به طور جدی مقابله هوشمندانه نماید.
بی تردید شورای محترم نگهبان خصوصا علمای بزرگ این شورا که بحمدالله از اهل وثوق هستند باید و یقینا در این راه به سوابق و لواحق توجه وافرتری داشته باشند و مستقبلین زود هنگام از انتخابات در مطالب پیش گفته را به همه عوامل انتخابات گوشزد نمایند. خزان نمایندگان خسران دیده، امتحان داده و مردود شده، به بهار دومین انتخاب نمیرسند اما این درخت زقوم نماینده سازی و چهره تراشی از ناصالحین اتوکشیده، در صورتی که با برخورد محکم و دقیق و عمیق نهادهای نظارتی مواجه نشود، همچنان میوه های تلخ و سوزانش را به کام ایران عزیز میهمان خواهد کرد.
Share/Save/Bookmark