توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33779
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۱
چرا پیامبر(ص) نام "فاطمه" را برای دخترشان انتخاب کردند؟
به این دلیل اسم دخترم را "فاطمه" انتخاب نمودم، چون خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم جدا نموده ­است
چرا پیامبر(ص) نام "فاطمه" را برای دخترشان انتخاب کردند؟
به گزارش خط نیوز، "فاطمه" دقیقا به چه معناست و چرا پیامبر این اسم را برای تنها دخترشان انتخاب نمودند؟



این پرسش را می ­توان در دو جنبه مورد بررسی قرار داد:


۱ – آیا هر نامی که بر اشخاص مختلف؛ حتی فرزندان پیامبران و پیشوایان؛ نهاده می ­شود، لزوما باید دلیل خاصی داشته و نشانگر ابعاد وجودی صاحب آن نام باشد؟


۲ – آیا انتخاب نام فاطمه برای دختر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، دلیل خاصی داشته ­است و این نام، بیانگر چه موضوعی می ­باشد؟


در ارتباط با بخش اول، باید گفت که از پیشوایان ما منقول است که انتخاب نام خوب و مناسب برای فرزند، اولین نیکی به او می­باشد[۱]و طبیعی است که والدین؛ با سلیقه­ های متفاوت خود؛ نام های مختلفی را برای فرزندان انتخاب ­نمایند و دین اسلام، اگرچه توصیه­ های گوناگونی در این ارتباط بیان نموده، اما این سفارشات، جنبه الزامی نداشته و اشخاص مجازند؛ به شرط نداشتن مفهوم شرک ­آلود و ضد ارزش؛ هر نام مورد علاقه خود را بر فرزندان خود بگذارند[۲].



در همین راستا، پیامبر اکرم(ص)، بعد از اظهار دین اسلام و گسترش آن، این سیاست را دنبال ننمود تا اسامی تمام یاران خود را تغییر داده و لزوما نام جدیدی برای آنان برگزیند که نشانگر ایمان و اسلام آنان باشد.



وجود نام هایی همانند عمار و مصعب و مقداد و ... در میان یاران پیامبر؛ که مفهوم دینی در آنها وجود نداشت؛ این موضوع را تأیید می­ نماید. البته روایات بسیاری وجود دارند که ایشان، تنها آن دسته از اسامی را تغییر می­ دادند که یا دلالت بر شرک و بت ­پرستی می­ نمودند و یا معانی ناپسندی داشتند[۳].



البته، با وجود آزاد بودن اشخاص در انتخاب نام، سزاوار است که انتخاب بهتری داشته و نام مناسب­تری­ را برگزیند و به سفارشات پیشوایان در این زمینه عمل نماید که به یکی از آنها اشاره می­ نماییم:


امام باقر(ع) می ­فرمایند: راست­ ترین اسامی آن است که بر بندگی دلالت نماید و بهترین آنها اسامی انبیاء است[۴].


آنچه بیان شد، تحلیلی مختصر در مورد کلیت نامگذاری بود، اما ؛ همان گونه که در پرسش خود نیز اشاره فرمودید؛ برخی از نام ها، همانند نام مقدس "فاطمه"؛ که خداوند آن را انتخاب نموده و به پیامبر(ص) الهام فرمود، باید با نام های دیگر متفاوت بوده و به نحوی، گوشه‌­ای از ابعاد شخصیتی صاحب آن نام را در خود جای داده باشد. البته نیازی نیست که چنین نامی، منحصر در شخص مورد نظر بوده و سابقه قبلی نداشته و یا اینکه انتخاب آن برای دیگران ممنوع باشد.


نام فاطمه(س) از ریشه "فطم" به معنای کنده ­شدن و جدا شدن می­ آید[۵].


حال چرا دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بدین اسم، نامیده ­شد؟ روایات مختلفی در بررسی این موضوع وارد شده ­است و با وجود اینکه هر کدام از آنها به یک جنبه از دلایل می­ پردازد، ولی با مروری در همه آنها، تعارضی در مفاد آنها نمی ­یابیم، بلکه هر کدام از این روایات، به نوعی مکمل روایات دیگر می­ باشند. بر همین اساس، تعدادی از این روایات را جهت اطلاع نقل می­ نماییم:


الف: یونس بن ظبیان روایت می­ نماید که امام صادق(ع) از من پرسید: آیا می­دانی که تفسیر فاطمه چیست؟ گفتم: مولای من! خودتان تفسیرش را بفرمایید. ایشان فرمودند: فاطمه(س) از هرگونه بدی و زشتی جدا شده­ بود (فطمت من الشر) و اگر مولی علی(علیه السلام) با او ازدواج نمی­ نمود، از ابتدای خلقت، هیچ شخص هم­ تراز و صلاحیت­داری برای ازدواج با او پیدا نمی ­شد[۶]!


ب: امام رضا(ع) به نقل از پدرانشان از پیامبر اکرم(ص) روایت می­ نمایند که ایشان فرمودند: به این دلیل اسم دخترم را "فاطمه" انتخاب نمودم، چون خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم جدا نموده ­است[۷].


ج: امام باقر(ع) می ­فرمایند: زمانی که فاطمه(س) پا به دنیا گذاشت، خداوند به فرشته‌­ای وحی نمود تا نام فاطمه را در زبان پیامبر(ص) جاری نماید، سپس خداوند، خطاب به فاطمه(س) فرمود که من تو را با علم و دانش پرورش داده و از هرگونه پلیدی جدا نمودم[۸]. و ...


در پایان، باید بدانیم که دختر گرامی پیامبر(ص) که طبق نقل تمام مسلمانان؛ چه شیعه و چه اهل سنت؛ پاره‌­ای از تن ایشان بوده و آزار و اذیت ایشان، همانند آزار پیامبر(ص) می ­باشد[۹]، سزاوار انتخاب نام مناسبی بوده، تا گوشه­‌ای از شخصیت و ابعاد معنوی این بانوی بزرگوار، با کمک این نام، به جهانیان معرفی شود. بر همین اساس، معتقدیم که خداوند، این نام مبارک را برای ایشان برگزیده است.




پی نوشت ها:
[۱] - حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعة، ج ۲۱، ص ۳۸۹-۳۸۸، روایت ۲۷۳۷۴، مؤسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹ ه ق.
[۲] - همان، ج ۲۱، ص ۳۸۹-۳۸۸، روایت ۲۷۳۷۴.
[۳] - همان، ج ۲۱، ص ۳۹۰، روایت ۲۷۳۷۹.
[۴] - همان، ج ۲۱، ص ۳۹۱، روایت ۲۷۳۸۱.
[۵] - ابن منظور، لسان العرب، ج ۱۲، ص ۴۵۴.
[۶] - مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۰، باب ۲، روایت ۱، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ ه ق.
[۷] - همان، ج ۴۳، ص ۱۲، روایت ۴.
[۸] - همان، ج ۴۳، ص ۱۳، روایت ۹.
[۹] - صحیح بخاری ، ج ۴ ، ص ۲۱۹، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۱ ه ق.

اسلام کوئیست
Share/Save/Bookmark