توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58041
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۷
دلایل اهمیت عضویت ایران در کنوانسیون کنترل جیوه
دلایل اهمیت عضویت ایران در کنوانسیون کنترل جیوه
نماینده دبیر اجرایی کنوانسیون میناماتا ضمن اشاره به اهمیت حضور ایران در کنوانسیون بین‌المللی میناماتا گفت: ایران نتوانسته به کمک‌های مالی که در اختیار بسیاری از کشورهای عضو قرار می‌گیرد، دست یابد.

به گزارش ایسنا ایضاکو تودا در سمینار و کارگاه اجرای کنوانسیون میناماتا (کنوانسیون کنترل جیوه) که امروز (۶ اسفند) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: میناماتا یک کنوانسیون جدید است و حضور ایران در این کنوانسیون به سه دلیل اهمیت دارد. اول این که ایران اقتصاد بزرگی دارد و استفاده از جیوه در این کشور بالا است. دوم این که ایران شریک بزرگی برای کنوانسیون بین‌المللی «میناماتا» به شمار می‌آید و شصتمین کشوری است که به این کنوانسیون ملحق شده است و به طور کلی عضو فعال کنوانسیون «میناماتا» است.

نماینده دبیر اجرایی کنوانسیون «میناماتا» اظهار کرد: ‌سومین دلیل اهمیت حضور ایران در این کنوانسیون بین‌المللی آن است که این کشور دریافت کننده‌ پروژه‌ کلر آلکالی ( فرایندی صنعتی که برای الکترولیز نمک (NaCl) استفاده می‌شود) بوده است.

این عضو کنوانسیون «میناماتا» در ادامه گفت: ایران نتوانسته است کمک‌های مالی را که به بسیاری از کشورهای عضو کنوانسیون داده شده، دریافت کند. این موضوع دلایل دیگری دارد و درکنترل کنوانسیون «میناماتا» نیست.

به گزارش ایسنا، در این جلسه رضا نجفی - مدیر کل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه - نسبت به سیاست‌های خصمانه علیه ایران و تأثیر این سیاست‌ها در دریافت تسهیلات مالی صندوق «جف» انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، کنوانسیون «میناماتا» با هدف کنترل عنصر جیوه و آسیب‌های ناشی از آن در مرداد ماه سال ۹۶ در سطح بین‌المللی لازم‌الاجرا شد و الحاق ایران نیز یک ماه بعد به طور رسمی به این کنوانسیون محقق شد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark