توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57394
سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۳
رونمایی از سازوکار ویژه مالی به تعویق افتاد/ اختلاف بین کشورهای اروپایی/ آمریکا دوباره هشدار داد
در حال حاضر مسائل بیش از گذشته پیچیده شده؛ چرا که از یک طرف دونالد ترامپ در پی افزایش تحریم ها و عقب نشینی ایران است، کشورهایی مانند عربستان و رژیم صهیونیستی در پی ترغیب کشورها به مقابله با ایران هستند، اروپایی ها نیز عوامل و موضوعات جدیدی را وارد دستور کار کرده اند. به این مسائل باید درگیری های داخلی کشورهای اروپایی و اختلافات بین ترامپ و اروپا را نیز اضافه کرد
رونمایی از سازوکار ویژه مالی به تعویق افتاد/ اختلاف بین کشورهای اروپایی/ آمریکا دوباره هشدار داد
به گزارش خط نیوز به نقل از الف، در حالی که قرار بود دیروز از سازوکار ویژه مالی در نشست وزیران خارجه اروپایی در بروکسل رونمایی شود اما اعلام آن دوباره به تاخیر افتاد. طرح این سازوکار و کلاً مکانیسم های جبرانی برای انتفاع ایران از توافق هسته ای از زمان خروج ترامپ از برجام یعنی در اواسط اردیبهشت ماه مطرح شده بود.

بنا به اخبار منتشر شده توسط رسانه های غربی بین برخی کشورهای اروپایی در این باره اختلافاتی رخ داده است. اختلافاتی که ناشی از مذاکرات منطقه ای با ایران در مورد کشور یمن است. این مسائل نشان می دهد کشورهای اروپایی ضمن تاکید بر پایبندی ایران به برجام، روی مذاکرات منطقه ای نیز تاکید دارند. لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال از اختلاف نظر میان ایتالیا و اسپانیا در بیانیه جمع‌بندی اتحادیه اروپا خبر داده است. قبلاً نیز در این باره عنوان شده بود اصل اختلاف به تقابل اسپانیا و ایتالیا درباره مذاکرات یمن برمی گردد که ایتالیا خواهان اشاره به این مذاکرات در بیانیه اروپا است اما اسپانیا بدلیل این که در این مذاکرات حضور نداشته با چنین موضوعی مخالفت کرده است.

موضوع مهم در این بین به این مسئله باز می گردد که ظاهراً کشورهای اروپایی تمایل دارند علیه برنامه دفاعی ایران موضع گیری شدیدی اتخاذ کنند. در هفته های اخیر مقامات کشورهای اروپایی خصوصاً فرانسه به دفعات درباره لزوم محدود شدن قدرت موشکی ایران سخن گفته بودند. ظاهراً قرار بوده تحریم هایی نیز در این باره علیه ایران اعلام شود اما زمان انجام این کار به بعد از رونمایی از سازوکار ویژه مالی موکول شده است.

نکته مهم دیگر صحبت های وزیر خارجه آلمان است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان عنوان کرده پاریس، لندن و برلین در آستانه راه اندازی کانال ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران هستند. بر اساس گفته های وی این کانال در ابتدا تبادلات انسانی(که احتمالاً منظور همان غذا و دارو است) را پوشش می دهد. این سخنان بیانگر انتقاداتی است که از ابتدا درباره سازوکار اس پی وی مطرح بوده که نمی توان چندان امیدی به آن داشت.

همزمان دولت دونالد ترامپ نیز به کشورهای اروپایی درباره شروع به کار سازوکار ویژه مالی با ایران هشدار داده است. بنا به گزارش آسوشیتدپرس نگرانی دولت آمریکا مرتبط با دور زدن تحریم های ایران و از بین رفتن سلطه دلار و سوئیفت است. این خبرگزاری موعد جدید رونمایی از اس پی وی را پنج شنبه و در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا( که قرار است در رومانی برگزار شود) عنوان کرده است.

با توجه به شرایط جدید، مسائل بیش از گذشته پیچیده شده است؛ چرا که از یک طرف دونالد ترامپ در پی افزایش تحریم ها و عقب نشینی ایران است، کشورهایی مانند عربستان و رژیم صهیونیستی در پی تشدید فضای ایران هراسی و ترغیب کشورها به مقابله با ایران هستند، اروپایی ها نیز عوامل و موضوعات جدیدی را وارد دستور کار کرده اند که ایران با آن مخالفت جدی دارد. همچنین تهران به تحرکات کشورهای اروپایی و سازوکار ضعیف اس پی وی معترض است. به این مسائل باید درگیری های داخلی کشورهای اروپایی( اختلافات و رقابت بین کشورها از یک طرف و مسائل داخلی مانند جلیقه زردها و برگزیت از طرف دیگر) و اختلافات بین ترامپ و اروپا را نیز اضافه کرد.

با توجه به این شرایط دولت اعتدال باید اولویت خود را به مسائل داخلی و مدیریت مسائل اقتصادی تغییر دهد.
Share/Save/Bookmark