توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 72053
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۷
تعلل وزارت میراث فرهنگی در بررسی پرونده تله کابین «تاق بستان»
بیش از دو دهه از مطرح شدن پروژه تله کابین تاق بستان می‌گذرد، اما باوجود سالیان طولانی، این پروژه هنوز بلاتکلیف مانده و به نتیجه نرسیده است.
تعلل وزارت میراث فرهنگی در بررسی پرونده تله کابین «تاق بستان»
واقع شدن بخشی از پروژه تله کابین کرمانشاه در حریم منظری تاق بستان و احتمال تاثیرگذاری آن روی ثبت جهانی این بنای ارزشمند دوران ساسانی، باعث شده تا در تمام سالهای گذشته احداث آن با چالش‌ها و موانعی مواجه شود.

در طول دو دهه گذشته مسئولین میراث فرهنگی کرمانشاه یا موضع قاطعانه و محکمی در خصوص تاثیر این پروژه روی ثبت جهانی تاق بستان نگرفته‌اند و یا اگر هم نظر خود را در خصوص آسیب‌هایی که تله کابین می‌تواند به ثبت جهانی تاق بستان بزند گفته‌اند، با مخالفت شهرداری و اصرار آنها برای ادامه پروژه مواجه شده‌اند.

در طی چندسال اخیر بارها مسئولینی همچون مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی به کرمانشاه سفر داشته و از این پروژه بازدید کرده‌اند و قول هایی را برای تعیین تکلیف آن داده‌اند، اما در نهایت تله کابین همچنان معطل مانده است.

سال گذشته بود که تیمی کارشناسی در استان شکل گرفت تا براساس ضوابط بین المللی، ضوابط یونسکو و بررسی نمونه های خارجی نظر قطعی خود را در رابطه با تاثیرات احداث پروژه تله کابین روی ثبت جهانی تاق بستان بدهند که این تیم در پایان مطالعات خود اعلام کرد که این پروژه مانع از ثبت جهانی تاق بستان خواهد شد، اما حتی با اعلام نظر این تیم کارشناسی موضوع تله کابین خاتمه پیدا نکرد و شهرداری کماکان به پیگیری خود برای احداث آن ادامه داد.

تاکید شهرداری کرمانشاه بر احداث این پروژه باعث شد تا او به همراه استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان دیداری با وزیر پیشین میراث فرهنگی داشته باشند و از او بخواهند که وزارت میراث فرهنگی در خصوص این پروژه بررسی دوباره‌ای انجام دهد.

این رایزنی‌ها نتیجه داد و پروژه تله کابین مجددا در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت، اما این‌بار آنها از مشاور پروژه تله کابین خواستند تا چند مسیر پیشنهادی را به این دفتر ارائه دهند تا آنها نیز روی مسیرهای پیشنهادی بررسی انجام دهند.

آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی استان می گوید: مشاور شهرداری کرمانشاه در اجرای پروژه تله کابین چهار مسیر پیشنهادی از جمله مسیر کنونی را به وزارت میراث فرهنگی ارائه داده و آنها نیز پس از بررسی مسیرها از مشاور پروژه خواسته‌اند که جزئیات مسیرها را نیز در اختیارشان قرار دهد.

داریوش فرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: آخرین نشستی که به منظور بررسی پروژه تله کابین تاق بستان در وزارتخانه برگزار شد مربوط به اوایل تابستان امسال بود و مقرر شد جزییات مسیرهای پیشنهادی در اختیار وزارتخانه قرار داده شود که مشاور پروژه نیز این کار را انجام داده است.

وی اضافه کرد: هنوز دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی این پروژه است و نظر نهایی خود را به استان اعلام نکرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: ما نیز منتظر هستیم که با نظر نهایی وزارتخانه، پروژه تله کابین تاق بستان برای همیشه از بلاتکلیفی خارج شود.

در پایان باید گفت که علیرغم گذشت چندین ماه از ورود پرونده تله کابین تاق بستان به وزارت میراث فرهنگی، به نظر می‌رسد بررسی این پرونده در دفتر ثبت و حریم آثار وزارتخانه با کندی پیش می‌رود و مشخص نیست که به چه دلیل در اعلام نظر نهایی خود تعلل می‌کنند.
Share/Save/Bookmark