یکی از پوسترهای فیلم کلاسیک «متروپلیس» به همراه پوسترهای دو فیلم «کینگ کونگ» و «مرد نامرئی» فروخته میشود.
به گزارش خط و به نقل از خبر، این پوستر نایاب و ارزشمند که یکی از چهار پوستر بازمانده از فیلم صامت «متروپلیس» شاهکار سال ۱۹۲۷ فریتس لانگ است، به عنوان بخشی از فصل ۷ قانون ورشکستگی و تسویه اموال ایالات متحده حراج خواهد شد.
صاحب این پوستر کنت شکتر، کلکسیونر معروف است که دسامبر پیش اعلام ورشکستگی کرد. دادگاهی در لس آنجلس بر این حراج که به زودی برگزار میشود، نظارت خواهد داشت.
به گفته شان لینکنبک خریدار سرشناس پوسترهای فیلم، «اهمیت تاریخی فیلم لانگ و نادر بودن و طراحی زیبای پوستر «متروپلیس» آن را تاجدار دنیای پوسترهای فیلم کرده است.»
شکتر سال ۲۰۰۵ برای پوستر «متروپلیس» ۶۹۰ هزار دلار پرداخت که هنوز یک رکورد است. کارشناسان پیشبینی کردهاند این پوستر در حراج به قیمت بیش از یک میلیون دلار به فروش برسد. اگر این اتفاق بیفتد اولین پوستر تاریخ سینما خواهد بود که در یک حراج عمومی از این مرز عبور میکند.
انتظار میرود پوستر فیلم «متروپلیس» بیش از یک میلیون دلار فروخته شود
از دیگر اقلام مهم کلکسیون شکتر میتوان به یکی از پوسترهای فیلم «مرد نامرئی» همین طور یک پوستر فیلم «کینگ کونگ» تولید سال ۱۹۳۳ اشاره کرد که کارشناسان ارزش آن را در حد پوستر «متروپلیس» میدانند. انتظار میرود کلکسیون شکتر در مجموع حدود پنج میلیون دلار فروخته شود.
فریتس لانگ یکی از مهمترین فیلمسازان آلمانی - اتریشی عصر سینمای صامت بود. «متروپلیس» یک مورد نمونهای از آن دوران است. شرکت UFA سازنده این فیلم قصد داشت با نشان دادن تکنولوژی پیچیده خود به نوعی با صنعت فیلمسازی آمریکا رقابت کند.
«متروپلیس» در عین حال آمیزهای از مسائل بسیار مهم آن دوران بود: موضوعات سیاسی، ایدئولوژیکی که همه در یک فیلم با هم تلفیق شده بودند. این فیلم در عین حال نقطه مرکزی تحول تاریخ سینما به عنوان یک شکل هنری والگویی برای بسیاری از فیلمهای پس از خود بود.
ایده یک دانشمند مجنون همچنین الگویی برای فیلمهای ترسناک استودیو یونیورسال در دهه ۱۹۳۰ بود. داستان «متروپلیس» در شهری در قرن بیست و یکم روی میدهد. کارگران زیر زمین زندگی میکنند و حاکمان از روی زمین کنترل اوضاع را در دست دارند. در این بین فردر پسر حاکم اصلی عاشق ماریا یکی از رهبران کارگران است و...
از این فیلم به عنوان نقطه اوج اکسپرسیونیسم آلمان در دهه ۱۹۲۰ یاد میشود. UFA که یک استودیو دولتی بود، در دورانی از ساخت «متروپلیس» حمایت کرد که تولید فیلمهای هنری در اولویت قرار داشت.
استودیوهای آلمانی در مدت زمان کوتاه بین پایان جنگ جهانی اول در ۱۹۱۸ و به قدرت رسیدن حزب نازی آدولف هیتلر در ۱۹۳۳ فیلمهای خاطرهانگیز مانند «دفتر دکتر کالیگاری»، «نوسفراتو»، «نیبلونگن» و «فرشته آبی» تولید کردند و «متروپلیس» نیز در این دوران تولید شد.
هالیوود ریپورتر / ۲۲ ژوئن / ترجمه: علی افتخاری