توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70414
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۶
فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟
جمعی از اعضا و فعالان سازمان‌های مردم نهاد استان کرمانشاه در نشست هم اندیشی با حضور استاندار مطالبات و دغدغه‌هایشان را مطرح کرده و استاندار نیز از انتظارات و خواسته‌های خود با آنها سخن گفت.
فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟
در این نشست که عصر یکشنبه با موضوع مشارکت اجتماعی در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه و جمعی از مسوولان و مدیران کل دستگاه های اجرایی نیز حضور داشتند؛ شماری از مدیران و اعضای انجمن ها، تشکل ها و گروه های جهادی سخن گفتند و دیدگاه ها و نظرات خود در حوزه مشارکت اجتماعی و آسیب های اجتماعی استان پرداختند.

اعتبارات به صورت عادلانه بین سمن ها توزیع شود

یکی از اعضای انجمن رسانه ای کرمانشاه در این نشست با اشاره به توزیع اعتبارات تخصیص یافته به سمن ها در سال گذشته توسط استانداری کرمانشاه گفت: این گونه اعتبارات باید به صورت عادلانه در بین سمن ها توزیع شود.

مهدی فتاحیان با قدردانی از تشکیل این نشست افزود: اینگونه اعتبارات که نه تنها به استانداری بلکه به سایر دستگاه های اجرایی نیز تخصیص پیدا می کند باید بر اساس قانون و در محل خودش هزینه شود.

فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟

وی با بیان اینکه در توزیع اعتبارات تخصیص یافته سال گذشته دقت لازم صورت نگرفت یادآور شد: انتظار می رود به همه سمن ها به یک چشم نگاه شود و سمن هایی که در مناطق محروم و با کمترین چشمداشتی در حال فعالیت هستند باید از سوی مسوولان دیده شوند.

حوزه جوانان در سازمان ورزش و جوانان ثبات لازم را ندارد

عضو یکی از تشکل های جوانان کرمانشاه نیز گفت: ترکیب حوزه جوانان با ورزش و ایجاد وزارت ورزش و جوانان تصمیم درستی نبوده و نتایج منفی و نابسامانی های آن را نیز به ویژه در حوزه جوانان هر روز شاهد هستیم.

محسن جوهری با بیان اینکه وزارت ورزش خود یک مجموعه عریض و طویل بوده که قادر به ساماندهی حوزه جوانان نیست افزود: متاسفانه جوانان نتوانستند در کنار حوزه ورزش به خوبی عرض اندام کنند.

وی یکی از معضلات این حوزه را نبود ثبات در مدیریت حوزه جوانان عنوان کرد و یادآور شد: این عدم ثبات متاسفانه نتایج منفی را بوجود آورده و موجب شده است تا استعدادهای خوبی که در حوزه جوانان وجود دارد به مرحله عمل نرسد.

این جوان کرمانشاهی با بیان اینکه چنین موضوعی موجب سرخوردگی بسیاری از جوانان به ویژه جوانان خبره شده است از استاندار کرمانشاه خواست تا جلسات ماهیانه و بدون واسطه ای را با سمن های جوانان استان برگزار کند.

گروه های جهادی حلقه واسط میان مردم و مسوولان هستند

نماینده بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه نیز در این نشست از گروه های جهادی به عنوان حلقه واسط میان مردم و مسوولان یاد کرد و گفت: گروه های جهادی دارای نقاط قوت زیادی از جمله تسریع در محرومیت زدایی، جلب مشارکت های مردمی، حفظ و بهبود ارتباط بین مردم و مسوولان، افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت و امید آفرینی، تربیت و رشد جوانان مناطق محروم و ایجاد همدلی بین آنان در مناطق محروم است.

فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟

رحمت محبی یادآور شد: با وجود این نقاط قوتی که گروه های جهادی ایجاد کرده اند برخی غفلت ها و سیاست گذاری های نادرست و تدوین قوانین نامناسب می تواند به عملکرد گروه های جهادی آسیب بزند.

وی گفت: از مسوولان انتظار می رود عین مصوبه معاون اول رییس جمهور توجه ویژه ای به گروه های جهادی شود که در آن ضمن تاکید بر لزوم و ترویج حرکت های جهادی در جامعه از دستگاه های ملی استانی و اجرایی خواسته شده است نسبت به حمایت های لازم از آنها اقدام شود.

دبیرخانه شبکه کارآفرینی در استان ایجاد شود

دبیر شبکه کارآفرینی و اشتغال ورزش و جوانان کرمانشاه نیز در این جلسه با بیان اهمیت اشتغال و کارآفرینی در این استان گفت: هم اکنون ۱۴ شبکه تخصصی در استان در زمینه های مختلف در حوزه جوانان ایجاد شده که یکی از آنها کارآفرینی است.

سیده صالحه میرعبدلی اضافه کرد: از شخص استاندار انتظار داریم با راه اندازی دبیرخانه این تشکل در استان زمینه را برای حرکت با یک هدف مشخص به سمت اشتغال در کرمانشاه فراهم سازند.

فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟

وی تاکید کرد: این تشکل در تلاش است تا با از میان برداشتن فاصله بین دانشگاه و صنعت زمینه حضور جوانان کارآفرین را در عرصه های مختلف جامعه و اقتصاد فراهم سازد که در این زمینه نیاز به توزیع تسهیلات بین جوانان کارآفرین است.

وی اضافه کرد: با تلاش های انجام شده بخشی از این تسهیلات تامین شده و انتظار می رود بخش دیگری از این تسهیلات نیز توسط مسوولان تامین شود تا به جوانان تحصیلکرده جویای کار پرداخت گردد.

به اشتغال مددجویان بهزیستی توجه ویژه شود

مدیر یکی از موسسات پیشگیری از آسیب های اجتماعی کرمانشاه نیز گفت: با توجه به شرایط مددجویان انتظار داریم یک نگاه ویژه به اشتغال این گروه از جامعه توسط مسوولان صورت پذیرد که می تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟

مرضیه پیری افزود: یکی از مهمترین موارد به ویژه در بحث معتادان متجاهر بحث اشتغال است زیرا تجربه نشان داده است این افراد با داشتن شغل گرایش به سمت بازگشت به اعتیاد را به میزان زیادی از دست خواهند داد.

وی اضافه کرد: در کنار این امر از مسوولان نیز انتظار می رود در بحث مالیات دریافتی از سمن ها هرچند که کشوری است تصمیماتی را برای معافیت از پرداخت اتخاذ کنند.

سمن ها در حالت انفعال قرار گرفته اند

مدیر موسسه مردم نهاد صدای سلامت کرمانشاه در این نشست اظهار کرد: مرزبندی هایی که طی سال های اخیر در بحث سمن ها در کشور و استان صورت گرفت موجب شده تا از مجموع ۶۰۰ سمنی که در استان کرمانشاه وجود دارد ۲۰۰ سمن غیرفعال شده و فعالیتی نداشته باشند.

امیرعلی بابایی افزود: این سیاست موجب بروز یک نوع از هم گسیختگی بین سمن ها و انفعال آنها شده و یکی از دلایل اصلی آن سیاست های دفتر امور اجتماعی است.

وی با بیان اینکه کنار گذاشته شدن سمن ها از سوی برخی مسوولان و توجه به گروه های جهادی موجب بروز یک نوع تفرقه بین آنها شده است یادآور شد: هم اینک سازمان های مردم نهاد که در تمام حوادث و اتفاقات استانی حضور پررنگی داشتند و بدون هیچ چشمداشتی فعالیت می کردند هم اکنون کنار گذاشته شده اند.

فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟

بابایی با بیان اینکه کرمانشاه هم اکنون در بدترین حالت مشارکت اجتماعی خود قرار گرفته است تاکید کرد: این در حالی است که هم اکنون بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند همبستگی و در کنار هم بودن هستیم.

وی با بیان اینکه مصوبات استانداری در زمینه سمن ها توسط دستگاه ها و سازمان های دولتی اجرا نمی شود گفت: از شخص استاندار این تقاضا را داریم تا زمینه ای فراهم شود تا اطلاعات سمن ها بدون واسطه در اختیار وی قرار داده شود و ایشان و برخی مدیران کل از فعالان سمن های مختلف به عنوان مشاور استفاده کنند.

زنان در جامعه باید بیشتر دیده شوند

یکی از فعالان حقوق زنان استان کرمانشاه نیز گفت: حوزه زنان و اقدامات و فعالیت های آنان متاسفانه توسط مسوولان دیده نمی شود و همین امر موجب شده تا زنان جامعه به ویژه در ادارات و نهادهای دولتی مورد بی توجهی قرار گیرد.

نسترن رستمی افزود: وقتی که زنان شاغل در ادارات دولتی که کنار گوش مسوولان هستند دیده نمی شوند چه انتظاری می توان داشت که زنانی که کف جامعه هستند دیده شده و برای آنها کاری انجام شود.

وی با بیان اینکه جامعه زنان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند یادآور شد: وقتی نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند باید به آنان نیز همانند نیم دیگر جامعه توجه شود تا بدین وسیله در فعالیت های مختلف اجتماعی از آنان انتظار مشارکت داشت.

این فعال حوزه حقوق زنان تاکید کرد: از مسوولان انتظار داریم زنان را بیشتر ببینند حتی می توان با دادن مسوولیت های اجتماعی به زنان خانه دار آنان را در فعالیت های اجتماعی مشارکت داد.

تشکل های مردم نهاد کرمانشاه وقت خود را صرف تقابل با یکدیگر نکنند

استاندار کرمانشاه با یادآوری نقش و اهمیت تشکل های مردم نهاد در حوزه های مختلف جامعه گفت: تشکل ها وقتشان را به تقابل با یکدیگر تلف نکنند.

محمد طیب صحرایی اظهار کرد: اگر می خواهیم مطالبه گری کنیم باید با منطق مطالبه گری کرد زیرا با تقابل با یکدیگر از اهدافی که بر اساس آن یک تشکل شکل گرفته، دور می شویم.

فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟

وی با تاکید بر اینکه کرمانشاه به توجه، هم افزایی و کار جمعی مثبت بسیاری نیاز دارد یادآور شد: ما با فضایی در استان مواجهیم که اگر تمامی ۶۰۰ تشکل موجود در استان اقدام به کار و فعالیت کنند بازهم جا برای فعالیت هیچ تشکلی کم نمی آید.

استاندار کرمانشاه با یادآوری ضرورت احترام به دغدغه هایی که در چارچوب عقل ، شرع و قانون قرار دارد، افزود: از همه تشکل ها و کسانی که دغدغه فعالیت در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استان را دارند با تمام توان استقبال می کنیم زیرا معتقدیم جا و فضا برای کار و تلاش زیاد است.

خط کشی ها را کنار بگذاریم

صحرایی با بیان اینکه باید بر اساس کار محوری با یکدیگر گفت و گو کرده و خط کشی ها را کنار گذاشت افزود: اگر کسی واقعا قصد کار کردن در حوزه های مختلف جامعه را دارد و فعالیتش قابل عرضه است فارغ از سلیقه ها و جناح های مختلفی که دارند؛ به میدان بیایند.

وی تاکید کرد: همه مردم ایران حق استفاده از موهبت های این کشور را دارند و کسانی که غیر از این مطلب را گفته اند بدانید هم عقیده ما نیستند بلکه برداشت و سلیقه خودشان را گفته اند و یا قصد ایجاد خدشه نابجا در جامعه را دارند.

صحرایی همراهی، حضور و استفاده از توانمندی های تشکل های مردم نهاد را فرصتی برای مسوولان دانست و با قدردانی از زحمات آنها افزود: از همه تشکل ها درخواست می کنم با امید و انرژی مضاعف و هم افزایی بیشتر، بر فعالیت های خود تداوم بخشیده تا بتوان از حضور آنها برای توسعه و پیشرفت کرمانشاه بهتر استفاده کرد.

تشکل ها با انسجام کامل با یکدیگر همکاری کنند

استاندار کرمانشاه ادامه داد: من و همکارانم وظیفه داریم آنچه به عنوان فعالیت های مردم نهاد در استان در قالب سمن، تشکل، خیریه و یا گروه های جهادی باشد توجه و اهتمام داشته و با آنها در چارچوب قانون و ضوابط پذیرفته شده عقل و شرع همکاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه تشکل ها نیز باید همدیگر رو محترم دانسته و با انسجام با یکدیگر همکاری کنند یادآور شد: نباید نقش مسوولان که حمایت از تشکل ها است به نقش میانجی گری بین آنها تبدیل شود.

صحرایی اظهار کرد: مجموعه های فعال مردم نهاد با اسامی مختلف، عرصه مورد توجه خود را معرفی کرده و در آن عرصه ما مشتقانه در انتظار فعالیت آنها هستیم.

تمام دغدغه ما حل آسیب های اجتماعی کرمانشاه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه با یادآوری نقش و اهمیت هم فکری و هم اندیشی سازمان های مردم نهاد در موضوعات مختلف جامعه گفت: تمام دغدغه ما حل آسیب های اجتماعی است که تشکل ها در حل آن می توانند بسیار موثر عمل کنند.

فعالان سازمان‌های مردم نهاد کرمانشاه در نشست با استاندار چه گفتند؟

علی شعبانی افزود: در جمهوری اسلامی موضوعات و مسایل حل نشده ای در حوزه آسیب های اجتماعی وجود دارد که این موضوعات و مسایل اجتماعی همواره مورد تاکید، دقت و پیگیری و اولویت مقام معظم رهبری بوده است تا جایی که ایشان در آخرین دیدار وزیر کشور مهمترین سوالشان شان از وی در حوزه آسیب های اجتماعی بود.

وی با بیان اینکه در بحث موضوعات اجتماعی باید این سووال را مطرح کرد که چرا این موضوعات تاکنون حل نشده است افزود: یکی از دلایل مهم آن این است که دولت ها خود قصد داشتند موضوعات اجتماعی را سرو سامان دهند که این امر شدنی نیست زیرا نه با جنس انقلاب اسلامی همخوانی دارد و نه ابزار حل موضوعات اجتماعی و رفع و فتق آنها با کارهای حاکمیتی و دولتی قابل اجراست.

مردم برای حل موضوعات اجتماعی پای کار بیایند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه تاکید کرد: در این حوزه خود مردم و اجتماع که همان حلقه های میانی جامعه هستند باید پای کار بیایند و موضوعات اجتماعی را ساماندهی کنند که فضای لازم هم در این زمینه برای فعالیت آنها کاملا وجود دارد.

شعبانی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب هر وقت خواسته اند مشکلات جامعه را حل کنند به مردم تکیه کرده و از آنها خواسته اند برای حل آن مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه با تعارف و رودربایستی نمی توان موضوعات اجتماعی کرمانشاه را حل کرد گفت: مشکلات فراوان است و نیاز به توان، کار و قدرت زیاد دارد از این رو همه ما فارغ از دیدگاه های سیاسی باید دست فعالان این عرصه را ببوسیم.

استان کرمانشاه جزو پنج استان ویژه در کشور

شعبانی تاکید کرد: در همین راستا به ویژه در توزیع اعتبارات تمامی دیدگاه های سیاسی کنار گذاشته شده است زیرا معتقدیم هر مجموعه ای که بتواند موضوعات اجتماعی را بهتر حل کنند را باید مورد حمایت قرار داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه اضافه کرد: دیدگاه ما در وهله نخست این امر است که چه کسی می تواند مشکلی را بهتر حل کند و هیچ گاه نیز از هیچ تشکلی حمایت غیر منطقی براساس تبعیض انجام نداده ایم.

وی گفت: امسال با تلاش استاندار کرمانشاه در شورای اجتماعی کشور این استان جزو پنج استانی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد قرار گرفت و اعتبارات حوزه اجتماعی نیز به چند برابر سال گذشته افزایش یافت.

شعبانی تاکید کرد: تمام فعالیت های ما در این حوزه به صورت کاملا شفاف بیان می شود و اگر کاری قرار است انجام شود و یا اعتباری نیز هزینه شود با حضور رسانه ها انجام می شود.

Share/Save/Bookmark