کد مطلب: 56932
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۱
علی مطهری:
حجاب در رفراندوم رای میآورد/ فلسفه حجاب این است که جامعه تحریک نشود+ اظهارنظر درباره مانتوی جلو باز
نباید در جامعه تحریک جنسی داشته باشیم. یکی دیگر از فلسفههای حجاب استحکام پیوند خانوادگی است. به این معنا هر زن و مردی صرفا با همسر خود پیوند داشته باشند. ما در جمهوری اسلامی تلاشمان این بود همین روش را پیاده کنیم و افراط و تفریط نشود.
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: نایب رئیس مجلس معتقد است که اگر موضوع حجاب به رفراندوم گذاشته شود اکثریت جامعه به آن رأی خواهند داد.
به گزارش جهان نيوز، علی مطهری در سخنرانی خود با موضوع حجاب گفت: من بر اساس شناختی که از جامعه دارم میگویم همین امروز اگر برای حجاب رفراندوم برگزار کنیم جامعه به حجاب رأی میدهد. البته در مسائل فکری و ایدئولوژیک کسی نظرسنجی برگزار نمیکند، اما بخشی از همین خانمهای بیحجاب و بدحجاب در رفراندوم به حجاب رأی میدهند؛ زیرا آثار بیحجابی و بدحجابی را میدانند. بنابراین فکر نکنید اگر نظرسنجی برگزار شود همه به بیحجابی رأی خواهند داد.
وی افزود: در حال حاضر جامعه ما به معنی واقعی اجبار در مورد حجاب وجود ندارد. اگر ما شکل خاصی از حجاب را اجبار کنیم مثلا بگوییم همه چادر بسر کنند یا روبنده بزنند این به معنی اجبار است، اما وضعیت الان به شکل حجاب اجباری نیست و اگر غیر از وجه و کفین بقیه بدن پوشیده باشد حجاب است.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر گشت ارشاد فعالیت چندانی ندارد یادآور شد: البته ما هم سختگیری را نمیپذیریم اما الان هم درباره حجاب سختگیری نمیشود به هر حال موضوع حجاب صرفا جنبه فردی ندارد و عدم رعایت آن به کل اجتماع ضربه میزند. بنابراین در این جا الزام اشکالی ندارد اساسا فلسفه حجاب این است که جامعه تحریک نشود.
مطهری با بیان اینکه ریشه حجاب در اسلام توجه به خانواده است، اضافه کرد: زنان در دورهای یک شیء گرانبها بودند آن دوره دوره پردهنشینی زنان بود و مردان به آنها دسترسی نداشتند، اما در آن دوران زن شخص نبود بلکه شیء بود و نقش مستقیم در ساختن جامعه نداشت زیرا اساسا در جامعه حضور نداشت در دوره دیگر زن تبدیل به شخص شد، استعدادهایش شکوفا شد اما کم ارزش شد، زیرا حضورش در هر کوی و برزن آزاد بود و دسترسی مرد به او نیز آزاد بود. در این دوره زن احترامش را از دست داد؛ زن در مدل غربی همین است. فردی که تخصص پیدا کرده و در ساختن جامعه نقش دارد، اما ارزش و احترامش را تا حد زیاد از دست داد. نظر اسلام این است زن هم شخص باشد هم گرانبها باشد و برای اینکه بیارزش نشود تدابیری اندیشیده که یکی از آنها پوشش اسلامی است.
نایب رئیس مجلس عدم اختلاط در فعالیتهای اجتماعی و به حداقل رساندن روابط زن و مرد را از دیگر ضروریات در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: اجتماع باید محیط کار و فعالیت باشد و هرگونه کامیابی جنسی منحصر در کادر خانواده باشد؛ این تز اسلام است. بر این اساس ما نباید در جامعه تحریک جنسی داشته باشیم. یکی دیگر از فلسفههای حجاب استحکام پیوند خانوادگی است. به این معنا هر زن و مردی صرفا با همسر خود پیوند داشته باشند. ما در جمهوری اسلامی تلاشمان این بود همین روش را پیاده کنیم و افراط و تفریط نشود.
مطهری درباره تعدد زوجات در اسلام نیز گفت: خداوند این قانون را برای اداره جامعه گذاشته، البته این موضوع برای همه جایز نیست و حتیالمقدور باید رضایت همسر اول فراهم شود. نمیشود گفت این حکم بدی است، زیرا برای حل این معضل اجتماعی پیشبینی شده است. اگر مردی به دنبال هوسرانی شود شرایط برای او فراهم است، اما کسی که زن دوم میگیرد تعهداتی هم دارد؛ این را در کنار تز دنیای امروز بگذارید که در آن میگویند یک زن بگیر و چند معشوقه داشته باش.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه اختلافی درباره حد حجاب وجود ندارد افزود: آنچه اجماع بین فقهاست این است که حجاب پوشش بدن به استثنای وجه و کفین است.
مطهری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت پوشیدن مانتوی جلو باز گفت: ممکن است این موضوع در بخشنامه یک ادارهای آمده باشد این اشکالی ندارد و یک اداره پوشش خاصی را به عنوان قانون خود قرار دهد.
نایب رئیس مجلس با اشاره به وجود مصادیقی از افراط در مورد حجاب گفت: اینکه ما بچه دبستانی را ملزم به چادر یا پوشیدن رنگ خاص کنیم افراط است. ما باید کاری کنیم دختران در محیط جداگانه آزاد باشند، حتی محیط جداگانه برای خانمها درست کنیم مثل همین پارکهای اختصاصی زنان که کار خوبی است که میتوانند در آنجا ورزش و تفریح کنند و آفتاب بگیرند وقتی الزام به حجاب میکنیم باید این امکانات را هم داشته باشیم. البته قبول دارم در مواردی افراط شده یا در گزینشها چنین نگاهی وجود داشته است، ما نباید از اسلام جلوتر برویم.