توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71520
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
با مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم؛
چند نکته مهم درباره انتخابات پانزدهم تیر
پیروز انتخابات در ایران توسط مردم مشخص می شود؛ نامزدها هرقدر هم که از برنامه و کارنامه و اطرافیان با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما باز این نظر اکثریت مردم است که گزینه پیروز را مشخص خواهد کرد.
چند نکته مهم درباره انتخابات پانزدهم تیر
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز : مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هم برگزار شد و مسعود پزشکیان با حدود 16.5 میلیون رای راهی پاستور شد.

اما چند نکته درباره انتخابات دور دوم گفتنی است:


یک: مشارکت در دور دوم به 50 درصد رسید. مشارکت دور اول 40 درصد بود. در انتخابات مجلس دوازدهم(اسفند 1402) مشارکت به 42 درصد رسیده بود. در انتخابات دولت سیزدهم(خرداد 1400) مشارکت حدود 49 درصد بود. پس می توان گفت که روند نزولی کاهش مشارکت متوقف شد و دوباره اوج گرفت. افزایش مشارکت 10 درصدی(حدد شش میلیون نفر) ظرف یک هفته نشان می‌دهد که مردم ایران اهل انتخابات و حضور هستند اما این موضوع به میزان لمس حساسیت شرایط متفاوت می شود.

دو: تحریم انتخابات امری نیست که دشمنان ایران بخواهند از آن دست بکشند و از حجم تبلیغات‌شان بکاهند. از این سمت هم نمی‌توان به راحتی درباره حضور مجموعا 55 میلیونی آن هم در زیر فشار همین تحریم صحبت کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حرکت بزرگ ملت ایران در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است.

سه: پیروز انتخابات در ایران توسط مردم مشخص می شود؛ نامزدها هرقدر هم که از برنامه و کارنامه و اطرافیان با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما باز این نظر اکثریت مردم است که گزینه پیروز را مشخص خواهد کرد.

چهار: سبد رای رئیس جمهور منتخب در چند دسته قابل تحلیل است که برجسته ترین آن رای قومیتی فارغ از هرگونه جناح بندی است. بالا بودن پنج برابری رای پزشکیان نسبت به جلیلی در استان اردبیل و یا حدود شش برابر بودن در آذربایجان شرقی این موضوع را به خوبی اثبات می کند.

پنج: سیاسیون تحریمی فاصله گرفته از انتخابات در جریان اصلاحات در این دوره حضور محسوسی داشتند که ناخواسته تمام ادعاهای قبلی خود درباره شورای نگهبان، ارزش رای مردم، سلامت انتخابات، کارکرد صندوق رای و... را پس گرفتند و برای خود رسوایی خریدند. خاتمی، کروبی، زیباکلام و... مثال های خوبی هستند.

شش: جمهوری اسلامی از اسفند 1402 تا 15 تیر 1403 چهار انتخابات برگزار کرد. این در نوع خود نشانه برجسته ای از اهمیت رای مردم در حاکمیت جمهوری اسلامی است. از سوی دیگر قدرت مجموعه اجرایی کشور برای پیاده سازی چنین امر گسترده‌ای را خبر میدهد. به ویژه آنکه دو مرحله انتخابات ریاست جمهوری پس از شهادت آیت الله رئیسی کلید خورد و زمان مناسبی برای تدارک شرایط مهیا نبود.
Share/Save/Bookmark