توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52485
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۸
شکوری‌راد: تا قبل از انتخابات حزب اعتدال و توسعه نمی‌شناختم!
تحقیر حزبی روحانی و نزدیکانش
شرق: حزب روحانی حتی در انتخابات، فعالیت سیاسی چشمگیری نداشت
در اينجا اقرار مي‌كنم كه زماني كه ما از آقاي روحاني حمايت كرديم، بنده اطلاع نداشتم كه ايشان عضو حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه را نمي‌شناختم كه چه كساني هستند. بعد از برگزاري انتخابات و اينكه آقاي روحاني رييس‌جمهور شد، مشاهده كرديم كه يك حزب به ايشان وصل است. بعد هم آن حزب خود را پيروز انتخابات تلقي كرد!
تحقیر حزبی روحانی و نزدیکانش
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: دبیر کل حزب اتحاد ملت و از چهره های سرشناس اصلاح طلب طی سخنرانی در یکی از همایش ها سیاسی، حسن روحانی و نزدیکانش را تحقیر حزبی کرده است!

به گزارش جهان نيوز، علي شکوري‌راد، دبيرکل حزب اتحاد ملت در هماش ملي احزاب ايران کنايه‌هايي را هم به حزب اعتدال و توسعه که خود را حزب پيروز در انتخابات 96 مي‌داند، مطرح کرد: «ما الان رييس‌جمهوري را بر سركار داريم كه در سال ٩٢ انتخاب شده است. بنده يكي از كنشگران و فعالان سياسي در سال ٩٢ بودم و شايد سهم اندكي داشتم كه اصلاح‌طلبان پشت سر آقاي روحاني بروند و از ايشان حمايت كنند. اما در اينجا اقرار مي‌كنم كه زماني كه ما از آقاي روحاني حمايت كرديم، بنده اطلاع نداشتم كه ايشان عضو حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه را نمي‌شناختم كه چه كساني هستند. بعد از برگزاري انتخابات و اينكه آقاي روحاني رييس‌جمهور شد، مشاهده كرديم كه يك حزب به ايشان وصل است. بعد هم آن حزب خود را پيروز انتخابات تلقي كرد و انتخابات به نفع آن حزب مصادره شد. بنابراين، اين حزب نبود كه رييس‌جمهور را معرفي كرده و جامعه به او راي داده باشد بلكه فرآيندهاي خارج حزبي منجر به رييس‌جمهور شدن ايشان شد.»

وی همچنین تصیرح کرده است: «آقاي روحاني به اين فكرافتاده‌اند و ديروز عنوان كردند كه از مشاوران استفاده كنيم، از مردم بخواهيم راه‌حل ارايه دهند. بگويند چه كار بايد انجام بدهيم؟ من به آقاي روحاني عرض مي‌كنم، شما قدر راي مردم را ندانستيد و انتخاب‌هاي خوبي براي كابينه خودتان انجام نداديد. اكنون هم بعيد مي‌دانم از شخص آقاي روحاني كاري برآيد. اين بحران فزاينده‌اي كه ما در دل آن فرو مي‌رويم، راه‌حل آن دست آقاي روحاني نيست. به نظر من، ما بايد از آقاي روحاني بخواهيم كه با مقام معظم رهبري گفت‌وگوكنند و از ايشان بخواهند در برابر اين بحران فزاينده پيش رو راه‌حلي گذاشته شود تا كشور از اين بحران نجات يابد.»

اعتدال و توسعه و انتخابات رياست جمهوري
در همین حال روزنامه اصلاح طلب شرق نیز طی گزارشی نوشته است: حضور پررنگ اعتدال و توسعه بعد از انتخابات رياست جمهوري 96 و نقش‌آفريني مهره‌هاي کليدي اين حزب در اطراف حسن روحاني، آن‌قدر مشهود است که حالا صداي دبيرکل حزبي را درآورده که در جريان انتخابات در قالب ائتلاف اصلاح‌طلبان يکي از احزاب مهم در فرايند پيروزي حسن روحاني به شمار مي‌رفت.

فارغ از اينکه سخنان شکوري‌راد تا چه ميزان مي‌تواند، به مفهوم شانه‌خالي‌کردن از بار مسئوليت دعوت و تشويق مردم براي رأي‌دادن به روحاني باشد، اما گلايه‌هايش را مي‌توان محدودکردن دايره افرادي که به روحاني مشورت مي‌دهند يا در جاي تصميم‌سازي قرار گرفته‌اند، هم قلمداد کرد.

اعتدال و توسعه در جريان انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري اگرچه در قالب ائتلاف با جريان اصلاح‌طلب فعاليت کرد، اما در کنار ائتلاف ستادهاي مستقل خود را هم راه‌اندازي کرد و بعد از پيروزي، خود را در جايگاه حزب پيروز تصور مي‌کرد. اين در حالي است که جريان اصلاح‌طلب هم در انتخابات دور اول و هم در انتخابات دور دوم، موج اصلي حمايت از روحاني را به راه انداخت و حزب بي‌سروصداي اعتدال و توسعه که فعاليت چشمگيري در عرصه سياسي نداشت، به‌سبب نزديکي روحاني به چهره‌هاي اصلي‌اش، خود را صاحب نتيجه به‌دست‌آمده مي‌پنداشت.

کنش‌هاي اعتدال و توسعه
بعد از فرايند انتخابات بود که اعتدال و توسعه هم سعي کرد تا فعاليت‌هاي تشکيلاتي خود را جدي‌تر دنبال کند و بعد از سال‌ها که کنگره‌اي برگزار نکرده بود، به تشکيل يک گردهمايي اقدام کرد و بعد از آن هم گهگاه خبري از نشست‌هاي شاخه‌هاي شهرستان اين حزب به گوش مي‌رسد.

حزب در اسفند سال ٧٨ و با نظر تأييد مرحوم آيت‌الله هاشمي تشکيل شد. در نهايت در آستانه برگزاري انتخابات مجلس ششم- اسفند ١٣٧٨- اعتدال و توسعه رسما تشکيل و محمدباقر نوبخت به عنوان دبيرکل آن انتخاب شد. در ميان اعضاي هيئت مؤسس و بعدا شوراي مرکزي نام حسن روحاني به چشم نمي‌خورد.

حزب در انتخابات رياست جمهوري هشتم در قالب بيانيه‌اي از سيدمحمد خاتمي حمايت مي‌کند و در سال ٨٤ از ابتدا از نامزدي هاشمي رفسنجاني حمايت کرد و نوبخت سخنگوي ستاد انتخاباتي او شد. با وجود شکست هاشمي از احمدي‌نژاد در سال ٨٤ به گواه سايت اين حزب، جلسات شوراي مرکزي در اين سال‌ها به طور مستمر برگزار شده است. حزب در سال ٨٨ از ميرحسين موسوي اعلام حمايت کرد». فعاليت‌هاي حزب از سال ٨٨ به محاق رفت. حزب که به نظر مي‌رسد کار خود را فارغ از فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان ادامه داده است، در انتخابات مجالس هفتم و هشتم هم فهرستی جداگانه ارائه داد؛ اما در انتخابات مجلس نهم هم‌زمان با شرکت‌نکردن اصلاح‌طلبان از ارائه فهرست خودداري کرد.

اعتدال و توسعه از سال ٩١ مجددا فعال شد و سخنگوي اين حزب از همان سال از نامزدي حسن روحاني در انتخابات سال ٩٢ سخن گفت. حضور حسن روحاني که در انتخابات جدي شد، اعضاي اين حزب هم مسئوليت‌هاي کليدي در ستادهاي روحاني را بر عهده گرفتند و بعد هم در کابينه او جاي گرفتند؛ از نوبخت به عنوان سخنگو تا واعظي به عنوان وزير ارتباطات، بانک در نهاد رياست جمهوري و اکبر ترکان در نقش مشاور اقتصادي.

چهره‌هاي ماندگار
اين چهره‌ها، همان‌هايي هستند که روزبه‌روز حضورشان براي حسن روحاني مهم‌تر شد تا آنکه در جريان انتخابات رياست‌جمهوري 96 نقش‌هاي کليدي ستادها و دولت را بر عهده گرفتند. محمود واعظي به عنوان رئيس دفتر رياست‌جمهوري انتخاب شد و علي جنتي هم بعد از مدتي به نهاد رفت تا مسئوليت کارهاي اداري حسن روحاني در دفتر را به عهده بگيرد. به اين ترتيب واعظي عملا نقش‌آفريني در فضاي سياسي را بر عهده گرفت. محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت شد و رئيس سازمان برنامه و بودجه. با اين حال، نقش واعظي همواره پررنگ‌تر بوده است. از نحوه تعامل با مجلس در زمان چينش کابينه گرفته تا گلايه‌مندي نماينده‌ها از اينکه دفتر رئيس‌جمهوري به آنها وقت ملاقات نمي‌دهد.

واعظي در اين بازه زماني همه‌جا حضور داشته و دارد. حتي در تصويري که از روحاني در جريان بازديدش از تله‌کابين توچال منتشر شده و نقدهاي زيادي را هم متوجه روحاني کرد. به‌تازگي هم واعظي روانه قم شده تا با مراجع درباره اوضاع فعلي کشور صحبت کند. با اين حال، پيکي سوي اصلاح‌طلباني که حامي روحاني در انتخابات 96 بودند، فرستاده نشده تا از آنها به عنوان حاميان اصلي و موتور محرکه مردم براي برون‌رفت از اين شرايط، نظرخواهي شود. احتمالا نگاه به اين نقدهاست که صداي شکوري‌راد را در همايش مزبور درآورد.
Share/Save/Bookmark