توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58425
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
روایت جدید از استعفای 30 ساعته ظریف/ سرنوشت حلقه خاص رییس جمهور/ احتمال بازداشت خاوری قوت گرفت
هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.
روایت جدید از استعفای 30 ساعته ظریف/ سرنوشت حلقه خاص رییس جمهور/ احتمال بازداشت خاوری قوت گرفت
روایت کاظم جلالی از استعفای 30 ساعته ظریف

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره استعفای 30 ساعته ظریف به روزنامه اعتماد گفت: بحث‌هایی که برخی افراد درمورد جایگزینی دکتر ظریف مطرح کردند، در واقع گمانه‌زنی‌ رسانه‌ای افرادی بود که شاید نسبت به برخی چهره‌ها سمپات بودند... وقتی با ایشان{ واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور} صحبت کردم که قرار است به منزل آقای ظریف بروم، تاکید بسیاری کردند که شدیدا موضوع را پیگیری کرده و مکرر تماس گرفته تا بتواند با آقای ظریف دیدار کند اما ایشان پاسخی به تلفن نمی‌دهند و اتفاقا کمی هم تعجب کرده بود که بنده قرار است ایشان را ببینم...

روایت کاظم جلالی از ماجرای استعفای وزیر خارجه/ ظریف: ماندنم با این شرایط صحیح نیست/ حدود ۵ دقیقه با محل مذاکره فاصله داشتم

افزایش انتقادات نسبت به مصوبه اخیر مجلس

محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس درباره ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی به روزنامه ایران گفت: حداقل بر اساس سابقه‌ای که من در مجلس داشتم و این نهاد را می‌شناسم، می‌دانم که ایجاد محدودیتی اینچنینی نباید شبیه حوزه‌های اجرایی باشد. من در سال‌هایی که در مجلس بودم کاملاً برایم مشهود و آشکار شد که هر چه نماینده‌ای بیشتر در مجلس باشد و سال‌های بیشتری را به کار نمایندگی بپردازد، درک و برداشت او از حکمرانی مطلوب و خوب عمیق‌تر، واقعی‌تر و کارآمدتر می‌شود. یک نماینده معمولاً دور اول که می‌آید، یک سری آرزوها و تصورات از کار نمایندگی دارد که بسیاری از اینها نه ارتباطی به منافع ملی دارد و نه وظایف و شان نمایندگی. بدون تعارف بگویم؛ نماینده اگر تازه بخواهد منافع ملی را در جایگاه نمایندگی کشف کند، نیاز به تجربه اندوزی دارد. این طرح اگر تبدیل به قانون شود، مجلس ما را از انباشت تجربه خالی می‌کند...

باهنر در ادامه می گوید: تقریباً در هیچ نظام حقوقی قدرتمندی در دنیا نمی‌بینید که چنین محدودیتی برای نمایندگی باشد و اتفاقاً برعکس است، یعنی نمایندگان قدیمی‌تر و باسابقه‌تر جایگاه مهم‌تری دارند و حرف‌شان بیشتر مورد توجه است. چون به تجربه آنها اعتماد می‌شود. ما کلاً این ایرادات را داریم. مثلاً ما باید احزاب قوی داشتیم که اول فعالان سیاسی را پرورش بدهند که این افراد بعداً نخواهند در جایگاه نمایندگی تازه بیایند کسب تجربه کنند. من کلاً نه تنها این مصوبه را مفید نمی‌دانم که معتقدم به مجلس ما ضربه جدی می‌زند. البته من احتمال بسیار زیاد می‌دهم که شورای نگهبان این را رد کند و مورد موافقت شورا قرار نگیرد. من خیلی بعید می‌دانم این مصوبه تبدیل به قانون شود و به جایی نخواهد رسید. اما نگاهی که آن را تصویب کرده به نظرم باید عوض شود و قدری عمق پیدا کند.

حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی هم به خبرآنلاین گفت: ایجاد محدودیت در حق انتخاب مردم مجاز نیست، بر اساس همین نگاه با گذاشتن شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد جزو شروط نمایندگی نیز موافق نبودم و نیستم زیرا فردی ممکن است مدرک کارشناسی ارشد نداشته اما سواد خواندن و نوشتن داشته و مورد اعتماد مردم باشد و بتواند مشکلات حوزه انتخابیه را حل وفصل کند.

میرمحمدصادقی با طرح این سوال که با چه استدلالی ما باید حضور فردی که نقش موثری در بررسی طرح ها و لوایح مجلس داشته را به سه دوره محدود کنیم. افزود: تاکید می‌کنم خطری که راجع به مقام اجرایی در صورتی که سال های متمادی مسئولیت داشته باشند وجود دارد راجع به نمایندگان مجلس وجود ندارد که تصویب چنین قانونی را توجیه کند.

سکوت قابل تامل حامیان آقای رئیس به روایت روزنامه اصلاح طلب

روزنامه آفتاب یزد نوشت: همزمانی استانی شدن انتخابات با موافقت نماینده‌ها نسبت به طرح ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی، ابهامات بسیاری در محافل سیاسی و رسانه ای طی دو روز اخیر ایجاد کرد. بیش از هر چیز، این شائبه که احتمالا پشت پرده این طرح اغراض سیاسی نهفته است چراکه در غیر این صورت چه دلیلی برای حذف چهره‌های شاخص مجلس از جمله علی لاریجانی به عنوان رئیس وجود دارد!

به ویژه از آنجا که هیچ گونه مخالفت و مقاومتی حتی از سوی حامیان لاریجانی در فراکسیون مستقلین نسبت به این طرح صورت نگرفت، این ابهام به وجود آمد که آیا حامیان علی لاریجانی درصددند که رئیس مجلس را برای هدفی بزرگ تر از مجلس به عبارتی انتخابات ریاست جمهوری 1400 آماده سازند؟ در این صورت او با توجه به برخی از مولفه‌ها چون احتمال کاهش مشارکت عمومی‌در انتخابات و نارضایتی‌ها نسبت به هر دو جریان سیاسی تا چه اندازه با اقبال عمومی‌روبرو خواهد شد؟ از این رو، عبدالله ناصری معتقد است که در صورت موافقت شورای نگهبان با این مصوبه، علی لاریجانی از اوائل سال 99 با فراغ بال به سمت انتخابات ریاست جمهوری خواهد رفت. با توجه به اینکه گروههای قدرتمند نظر مساعدی نسبت به او دارند، رئیس مجلس شانس برد در انتخابات 1400 را دارد. اما رسول منتجب نیا بر این باور است که: « در راس قوه مققنه بودن برای لاریجانی مناسبت تر از کرسی ریاست جمهوری است. علاوه بر این، در سال 98 انتخابات مجلس را در پیش رو داریم که بسیار تعیین‌کننده است. »

پدیده‌ای به نام «کریمی قدوسی»

روزنامه صبح نو نوشت: ... کریمی قدوسی بارها و بارها سخنانی عنوان کرده که وقتی کاشف به عمل آمده، معلوم شده صحت نداشته است. از همین مورد آخری شروع کنیم که مدعی شد یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام با سرویس اطلاعاتی بریتانیا در ارتباط بوده است! اظهاراتی که با تکذیبیه سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه مواجه شد... آنچه در همه اظهارات وی، به عیان رخ‌نمایی می‌کند، فقدان مدارک لازم است. قطعاً همه نمایندگان مجلس بنابر نص صریح قانون اساسی حق دارند در همه موضوعات کشور موضع بگیرند، اما مواضعی که فاقد مدارک لازم و کافی باشد، لوث شدن وظیفه خطیر نمایندگی را موجب خواهد شد.

کریمی قدوسی: به زودی افشاگری می‌کنم!

از سوی دیگر، عمده نتیجه‌ای که استمرار رسم شاذگویی از سوی کریمی قدوسی به‌دنبال خواهد داشت، بی‌اعتمادی مخاطب به مشارالیه، حتی در صورت اظهار حقایق است. قطعاً یکی از تفاوت‌های اصلی رسم سیاست‌ورزی در نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌های سیاسی، باید حفظ حریم اخلاق و وجدان باشد؛ بر همین مبنا، تفاوت در خط و ربط سیاسی، نباید دست چهره‌ها را در اتهام‌زنی علیه یکدیگر باز بگذارد. به امید آنکه بهتر از قبل شویم!

در جریان انقلابی‌گری نفوذی‌هایی داریم

اعتمادآنلاین نوشت: روز یکشنبه بیانیه‌ای با تیتر «قم آماده قیام علیه نفاق» در تجمع مدرسه فیضیه بین طلاب و روحانیون دست به دست می‌شد... در همین خصوص غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین گفت: این اقدام قطعا متناسب با منافع ملی نیست و باید برای این تجمع و راهپیمایی از وزارت کشور مجوز بگیرند و دولت، استانداری و نهادهای امنیتی موظف هستند با هر اقدامی خلاف امنیت ملی و خلاف قانون و خلاف مصالح ملی برخورد کنند.

رهبر انقلاب لایحه پالرمو و لوایح مرتبط با FATF را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند و این لوایح به دور از فرافکنی‌ها و غوغاسالاری‌ها بررسی می‌شود و متناسب با منافع ملی تصمیم گرفته می‌شود... جعفرزاده مدعی می شود: در جریان انقلابی‌گری ما نفوذی‌هایی داریم که تاریخ بعدها این افراد را مشخص می‌کند.

رویکرد اروپا درقبال برجام، موجب بی‌اعتمادی ایرانیان شده است

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز در دیدار هیئتی از اندیشکده فرانسوی مونتین، اظهارداشت: با توجه به رویکردهای همراه با فشار غرب، حساسیت شدیدی در ایران در خصوص FATF وجود دارد. خرازی گفت: رویکرد اروپا در قبال برجام، حساسیت‌ها را مضاعف کرده و موجب بی‌اعتمادی افکار عمومی در ایران به اروپا شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد سریع‌تر اروپا در اجرای اینستکس می‌تواند فضای کنونی را علیه اروپا تغییر دهد.

پزشکان در سال چه میزان فرار مالیاتی دارند؟

عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری اینکه طبق آمار سازمان امور مالیاتی پزشکان 150 میلیارد تومان مالیات می‌پردازند، تصریح کرد: این در حالی است که براساس گزارشات سازمان امور مالیاتی پزشکان باید سالانه 700 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند و طبق آمار مرکز پژوهش‌ها پزشکان باید 6800 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند که میزان پرداختی آنها بسیار کمتر از آمار ذکر شده این 2 نهاد است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با ابراز اینکه شایسته نیست در جامعه‌ای که اقشار کم درآمد ماهانه مالیات خود را پرداخت می‌کنند عده‌ای که درآمد بالا دارند مالیات ندهند، گفت: در حدود 30 الی 40 هزار میلیارد فرار مالیاتی وجود دارد، اگر این مسائل اصلاح نشود نظام بودجه‌ریزی ما نظام غلطی خواهد بود.

نظارت شورای نگهبان را لازم می‌دانم

تسنیم نوشت:محمود صادقی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در این ۴۰ سال فراز و فرودهایی داشتیم و موظفیم که پیش از بیان ضعف‌ها، دستاوردها را برشماریم، باید دستاوردها را ببینیم چرا که جامعه ما از نظامی استبدادی خارج و به جمهوری تبدیل شد و تقریبا اکثر کارها متکی به آرای عمومی است.

محمود صادقی: بسیاری از نمایندگان با عوام تفاوتی ندارند

‌نماینده مردم تهران در مجلس ‌با اشاره به محدودیت‌های پیش و پس از انتخابات برای کاندیداها و نمایندگان مردم تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه نظامی سیاسی و دینی به شمار می‌رود و ‌با نظام سکولار متفاوت است، نظارت شورای نگهبان لازم است.

خاوری بازداشت می‌شود/ بانک سرمایه نماد فساد اقتصادی

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران صبح امروز در گفتگویی رادیویی با بیان اینکه در پرونده‌های پتروشیمی ۱۳ نفر، گمرک ۸ نفر، کاغذ ۱۷ نفر و گوشت ۴ نفر بازداشتی داشتیم، گفت: یک باند ۷ نفره قاچاق سازمان یافته عینک نیز شناسایی شد که ۱۲۰ هزار عینک قاچاق وارد کرده بودند.

جعفری دولت آبادی با اشاره به اینکه این حجم سنگین پرونده‌های مهم نشان از فعالیت دستگاه قضا دارد، اظهار کرد: از پلیس بین الملل خواستیم که محمود خاوری را به کشور مسترد کند، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ البته به پیشرفت‌هایی رسیده ایم و او بازداشت خواهد شد.

دادستان تهران: پرونده بانک سرمایه نمادی از یک فساد بزرگ اقتصادی است/ ممنوع الخروجی ۸۶۰ نفر و صدور ۱۳۸ کیفرخواست در ۸ ماه

دادستان تهران خاطرنشان کرد: بانک سرمایه نمادی از فساد اقتصادی در کشور است و دادستانی به طور جد پیگیر این پرونده است.

مخالفان روحانی می خواهند دولت تابستان را نبیند

در شبکه های اجتماعی جمله ای از سعید لیلاز در گفت و گو با سی ان بی سی دست به دست می شود. در این مطلب از قول لیلاز گفته شده است: «در بهار و همزمان با تشدید فشارها و مشکلات، این احتمال وجود دارد که روحانی استعفا دهد یا ساختار دولت به کلی تغییر کند.»

خبرنگار جماران موضوع را از سعید لیلاز پرس و جو کرد. این تحلیل گر اقتصادی گفت: من گفته بودم هدف مخالفان آقای روحانی چنین است؛ آن ها می خواهند دولت تابستان آینده را نبیند. تشدید و تجمیع فشارهای داخلی و خارجی نیز این هدف را دنبال می کند. این می تواند از طریق استیضاح و یا استعفا باشد. لیلاز در پاسخ به اینکه بر اساس کدام شواهد به این تحلیل قائل هستید گفت: همین طرح استیضاح رئیس جمهور، بحث تغییر ساختاری، بحث تغییر قانون اساسی، افزایش فشارهایی که بر سر پالرمو می آورند.

این تحلیل لیلاز بسیار شبیه تحلیل های جان بولتون است. بولتون قبلاً بر اساس توهم خود درباره نظام جمهوری اسلامی گفته بود: تا قبل از سال ۲۰۱۹، ما که این‌جا هستیم، در تهران جشن خواهیم گرفت.

دوقطبی سازی برای تصویب پالرمو

عباس سلیمی نمین در مصاحبه با آزادی درباره روند بررسی لوایح مرتبط با اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت و آقای روحانی راه خود را انتخاب کرده و ترجیح می‌دهد که با فضاسازی سیاسی به نتیجه مورد نظر خود برسد. کار‌های عوام پسندانه را در دستور کار قرار داده و تصور می‌کند که به این نحو کار سهل می‌شود. با این شیوه دولت هیچ تعهدی به جامعه نمی‌دهد. اگر قرار به بحث کارشناسی باشد مردم بعد از مدتی انتظار دارند که دولت در اقبال امضای این پیمان بین المللی به نتیجه‌ای برسد و اگر نرسد زیر سوال می‌رود. همان طور که در مورد برجام زیر سوال رفت... دولت صرفا می‌خواهد مساله را در کانالی قرار دهد که مبنای آن آگاهی جامعه نیست. این بسیار خطرناک است و اگر قرار باشد با جوسازی مسائل را پیگیری کنیم به نتیجه خوبی نخواهیم رسید.

تذکرات رهبر انقلاب، مشکلات اقتصادی و دولت چشم انتظار به غرب/ چرا دولت روحانی به جای اقدام، همچنان منتظر است

وی ادامه داد: اگر میخواهیم یک مساله را از مسیر قانونی خود خارج کرده و تصمیم گیری را به مردم بسپاریم لازم است که جامعه آگاه و فرهیخته باشد. برای ارتقای جامعه نیز باید در فضای فکری عمل کرد، اما برخی می‌خواهند صرفا با دوقطبی سازی و جوسازی‌های کور جامعه را به یک سو سوق دهند و این با پایبندی به مصالح جامعه مغایر است.

روایت جالبی از سرنوشت حلقه خاص آقای رییس جمهور

نامه نیوز نوشت: ... چرخ روزگار اما برای همه یاران روحانی یک جور نمی چرخد و نگاهی به سرنوشت حواریون روحانی و حلقه نیاوران روشن می کند که در پاستور خبرهایی است. خبرهایی که نتیجه اش از یک سو حذف قاضی زاده هاشمی، عباس آخوندی و مکدر شدن ظریف است و از سوی دیگر افزایش روز به روز نفوذ واعظی، نوبخت و حسام الدین آشنا...

روایت و پشت پرده‌ای از سرنوشت حلقه خاص آقای رئیس جمهور

طالع آن سه نفر اما بسیار بلندتر بود. هیچ اتفاقی در این سال ها آب را در دل واعظی، آشنا و نوبخت تکان نداده است. محمود واعظی شاید میدان مشق را ترجیح می داد اما در پاستور هم روزگار خوبی دارد. دفتر رئیس جمهور را می چرخاند و این طور که می گویند در همه موضوعات قدرت دارد... کرسی که اگرچه از نوبخت گرفته شد اما به دیگری هم داده نشد! حضور و بقای نوبخت در سازمان مهمی مثل برنامه و بودجه را نیز باید به بردهای حلقه نیاوران افزود.

الف
Share/Save/Bookmark