توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69242
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۶
واکاوی اجرای شرط معدل در کنکور 1402
شرط معدل در کنکور امسال تضعیف حق داوطلبان فقیر است
طبق مصوبه سازمان سنجش و آموزش کشور با شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور امسال تنها محدود به دروس اختصاصی است و نمره مربوط به دروس عمومی تنها از طریق سوابق تحصیلی دوره متوسطه اعمال می شود.
شرط معدل در کنکور امسال تضعیف حق داوطلبان فقیر است
طبق مصوبه سازمان سنجش و آموزش کشور با شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور امسال تنها محدود به دروس اختصاصی است و نمره مربوط به دروس عمومی تنها از طریق سوابق تحصیلی دوره متوسطه اعمال می شود. هرچند این طرح با انتقادات زیادی روبرو شد و بعضی از کارشناسان هم بر این باور بودند بسیاری از این معدل ها غیر واقعی است و حق بسیاری از دانش آموزان محروم تضعیف می شود، اما این مصوبه در کنکور امسال اجرایی است.



اختصاصی جوان آنلاین؛ کنکور سراسری یکی از مهمترین و بزرگترین آزمون علمی است که برای سنجش و پذیرش هر داوطلب جهت ورود به دانشگاه های سراسر کشور زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود. اولین کنکور در سال 1348 برگزار شد و این آزمون تا سال 1401 در قالب دروس عمومی و اختصاصی برای هر 5 گروه آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه برگزار می شد اما بنابر آخرین مصوبه سازمان سنجش و آموزش کشور با شورای انقلاب فرهنگی، کنکور امسال سراسری تنها محدود به دروس اختصاصی شد و مقرر شد نمره مربوط به دروس عمومی در کارنامه اولیه این آزمون، صرفا از طریق سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم برای هر داوطلب اعمال شود.

انتقاد به طرح مصوب از زبان پدر یکی از داوطلبان

این طرح با انتقاد برخی از دانش آموزان مدارس دولتی با این استدلال که ارفاق در مدارس غیر انتفاعی موجب تضعیف حقش شان است روبرو شد. حتی بعضی از والدین که برای تقویت دروس عمومی فرزندانشان در پایه ابتدایی هزینه و برنامه ریزی کرده بودند هم به این طرح منتقد بودند. از جمله آنها یکی از پدرانی است که امسال دو نفر از فرزندانش داوطلب کنکور 1402 هستند. او با انتقاد به این طرح گفت: «من از 5 سالگی فرزندانم را در کلاس زبان ثبت نام کردم تا هم در مدرسه موفق باشند و هم بتوانند رتبه خوبی را در کنکور کسب کنند، غافل از اینکه با تغییر وزرا در هر کابینه، نمی توان برای آینده تحصیلی فرزندان پیش بینی های لازم را در نظر گرفت. از طرفی با مطرح شدن شائبه تقلب در فضای عمومی کشور (تقلب هایی که در این چند سال آخر کنکور دیده شد) خیلی سخت می توان قبول کرد در آزمون مدارس به خصوص در مدارس غیر انتفاعی تقلبی صورت نگرفته باشد.» او با اشاره به تفاوت بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی گفت: «امکانات آموزشی از جمله کلاس های فوق برنامه، کتب کمک آموزشی و ... در مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی قابل مقایسه نیست. دانش آموزان محصل در مدارس دولتی، رأس ساعتی به مدرسه می روند و رأس ساعتی به خانه برمی گردند، اما در مدارس غیر انتفاعی دانش آموزان با برگزاری کلاس های فوق العاده، ساعت بیشتری را در یک محیط آموزشی می گذرانند به همین خاطر تجربه و اطلاعات بیشتری کسب می کنند.»

انتقاد از زبان روانشناس و مشاوره تحصیلی

محمد باقر راستی، روانشناس و مشاوره تحصیلی نیز با اشاره به شیوه برگزاری کنکور در کشور معتقد است، این نحوه از برگزاری کنکور موجب اظطراب زیادی در بین داوطلبان می شود و حق انتخاب را از آنها می گیرد. از طرفی رقابت بین دانشگاه ها و کیفیت در آنها از بین می رود و قدرت انتخاب دانشجو از سوی دانشگاه پایین می آید. او در ادامه گفت: «هر دانشگاهی باید یک نحوه پذیرش داشته باشد و خودش آزمون برگزار کند. برای بعضی از رشته ها به طور مثال برای رشته روانشناسی نیز داوطلبان باید قبل از پذیرش مصاحبه شوند تا بعد از بررسی از سوی کارشناسان متخصص مشخص شود او برای این رشته مناسب است و می تواند موفق باشد یا خیر.» این روانشناس هم از منتقدان به طرح شرط معدل است که در توضیح می گوید: «این شرط یا باید برداشته شود یا در صورت اجرا، باید نحوه برگزاری آزمون دروس عمومی مدارس از کلاس نهم تا دوازدهم تغییر پیدا کند و به صورت سراسری برگزار شود. در این صورت مدیر و معلم دخالتی در آن نخواهند داشت و معدل به طور واقعی خارج می شود و میزان توانمندی دانش آموزش هم مشخص می شود. در غیر اینصورت حق دانش آموزان فقیر، روستانشین، دولتی، شهرستانی، در قیاس با دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی و مدارس معروف در شهرهای بزرگ که نمرات در آنجا ارفاق می شود، تضعیف می شود.»

حس رقابت در مدارس غیرانتفاعی بیشتر است

راستی در قیاس مدارس دولتی و غیر انتفاعی به حس رقابت در بین دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: «در مدارس دولتی تقریبا همه دانش آموزان هم سطح هستند بنابراین رقابت بین آنها کم است اما این رقابت در مدارس غیر انتفاعی زیاد است و به همین دلیل استرس در داوطلب بالا می رود و بر نیتجه آزمون هم تأثیر می گذارد. چنانچه سال گذشته دانشجویی بعد از برگزاری کنکور به دلیل اضطراب و راضی نبودن از نتیجه آزمونی که گذرانده بود دست به خودکشی زد.»

راه های مبارزه با استرس کنکور

این روانشناس در ادامه صحبت هایش به چند راهکار برای مبارزه با استرس و اضطراب بین داوطلبان اشاره کرد و در توضیح گفت: «یکی از آنها برنامه ریزی است. اگر دانش آموزی تصور کند، می توانند طی سه یا چهارماه رتبه دو یا سه رقمی بیاورد کاملا اشتباه کرده است مگر اینکه نابغه باشد. دانش آموزان باید از سال دهم، یازدهم خودشان را برای کنکور آماده کنند.» وی در ادامه به مواردی از جمله بالابردن اعتماد به نفس، بالا بردن سرعت مطالعه، تغذیه مناسب، نداشتن توقع زیاد از خود، استفاده از تجربه مفید داوطلبان سالهای قبل، خواب کافی و حتی تفریح اشاره کرد.

اعلام افزایش ضریب دروس در چند ماه مانده به کنکور!

راستی در آخر درباره اعلام تغییرات اخیر در کنکور 1402 (بالا رفتن ضریب دروس) در فروردین ماه گفت: «هرچند این تصمیم باعث توجه داوطلبان به همه دروس می شود اما ابلاغ چنین تصمیمی در چند ماه مانده به کنکور درست نیست چرا که داوطلبان زمان کافی برای جبران آن را ندارند و همین باعث بالا رفتن استرس می شود.»
Share/Save/Bookmark