توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71672
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۴
حکایت این روزهای سرعت‌گیر‌ و دست‌انداز‌های کرمانشاه
ایجاد سرعت‌گیر در خیابان‌های کلانشهر کرمانشاه برای بهبود ترافیک شهری و کاهش تصادفات است، اما برخی از کاربرانی ترافیکی معتقدند نصب این سرعت‌گیرها، بیشتر موجب افزایش خسارت‌های مالی برای رانندگان شده تا اینکه تغییری در بهبود وضعیت داشته باشد در حالی که پلیس راهور شهرستان نظری غیر از این را دارد.
حکایت این روزهای سرعت‌گیر‌ و دست‌انداز‌های کرمانشاه
افزایش شهرنشینی و ازدحام بیشتر مردم در کلان‌شهر کرمانشاه سبب شده، عبور و مرور شهروندان بیشتر از قبل شود و نیاز بیشتری به رفت‌وآمد در خیابان‌ها داشته باشند، اما این رفت‌وآمدها گاهی با حوادثی همراه است که جان و مال مردم را تهدید می‌کند.
بر اساس اظهارات محمد حیدری رئیس راهنمایی‌ورانندگی استان کرمانشاه؛ در سال 1402 تعداد 115 نفر و در همین سه‌ماهه سال جاری نیز تعداد 22 نفر جان‌باخته ناشی از حوادث ترافیکی در شهر کرمانشاه گزارش شده است.
همین موضوع مزید بر علت شد تا مسئولان شهری به وضعیت شهری رسیدگی کنند و برای آسایش شهروندان‌، امکانات شهری با استاندارد‌های لازم و به‌اندازه کافی فراهم کنند.
طبق بررسی‌هایی که شهرداری کرمانشاه از وضعیت هر یک از بزرگراه‌ها و تعداد تصادفات و همچنین اخذ نظرات و پیشنهادات پلیس راهور و مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری کرمانشاه انجام‌دادن، بزرگراه امام خمینی(ره) به‌عنوان یکی از معابر بزرگراهی پرتردد و پر تصادف شهر کرمانشاه، شناسایی شده است.
در این راستا شهرداری کرمانشاه در ماه‌های اخیر چندین سرعت‌گیر در کمربندی غربی و شرقی شهر کلان‌شهر کرمانشاه نصب‌کرده که متأسفانه موجب نارضایتی برخی از شهروندان شده است.
طبق گفت‌وگویی که خبرنگاران فارس با رانندگان در این مسیر داشته قریب به‌اتفاق معتقدند؛ نصب این نوع سرعت‌گیرها در کمربندی‌ها اصولی نیست. تا جایی که این سرعت‌گیرها باعث اختلال جدی در رفت‌و‌آمد، تصادف‌های زنجیره‌ای (در اثر ترمزهای ناگهانی) و اتلاف وقت رانندگان شده است.
نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در پاسخ به نارضایتی مردم دررابطه‌با غیراصولی بودن نصب این سرعت‌گیرها، اظهار کرد: کارشناسان معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نسبت به احصای کاستی‌ها و کمبودها و نیز مسائل و مشکلات بزرگراه امام خمینی(ره) اقدام کرده و پس از بررسی دقیق آن‌ها، نصب سرعت‌گیر، استاپر، گل‌میخ، سیلندر، نرده گذاری خط‌کشی محوری (طولی)‌، مرمت و نوسازی سرعت‌گیر، نصب تابلوهای هدایت مسیر، نصب تابلوهای خطرنما برای آشکارسازی، نصب انواع تجهیزات ایمنی همچون کاشن تانک در محدوده لاین رفت‌وبرگشت بزرگراه امام خمینی (ره) در 10 نقطه، کمربندی غربی جانبازان از ترمینال راه کربلا تا تقاطع امام حسین (ع)، از میدان امام حسین (ع) تا پل سردار سلیمانی همچنین میدان شهدا به سمت بیمارستان بیستون، بلوار شهید بهشتی، بلوار طاق‌بستان را انجام داده‌اند.
نوروزی افزود: طی سال جاری با وجود همه محدودیت‌ها، حدود 29 نقطه حادثه‌خیز در شهر کرمانشاه رفع شد و تا پایان سال هم با همین جدیت نسبت به رفع نقاط پرحادثه باقی‌مانده اقدام می‌شود.
آمار فوتی‌ها با نصب سرعت‌کاه‌ها در کرمانشاه به «صفر» رسید
حجت‌الله عزیزی رئیس پلیس راهور شهرستان کرمانشاه به خبرنگار فارس گفت: باتوجه‌به اینکه بزرگراه امام خمینی (ره) در سال گذشته حدود ۲۰ نفر فوتی داشته یکی از نقاط حادثه‌خیز شهر کرمانشاه از سوی پلیس راهور معرفی شده است.

وی افزود: پس از پیشنهاد‌های پلیس‌ راهور مبنی بر نصب پل‌عابر پیاده، نصب و راه‌اندازی دوربین کنترل سرعت‌، خط‌کشی و اصلاحات هندسی در برخی از نقاط بزرگراه آمار فوتی‌ها و تصادفات جرحی نه‌تنها پایین نیامد بلکه پلیس راهور را بر آن داشت که طی یک پیشنهاد به شورای ترافیک نسبت به نصب و راه‌اندازی سرعت‌کاه اقدام کنند و معاونت ترافیک شهرداری کرمانشاه به‌عنوان مجری طرح‌های پیشنهادی راهور در این زمینه اقدام کرد.

رئیس پلیس راهور شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: لازم به ذکر است تمامی تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه تنها به‌خاطر حفظ جان شهروندان است، به‌گونه‌ای که از زمان نصب و راه‌اندازی سرعت‌کاه‌ها آمار کشته‌های 2 بزرگراه به صفر رسیده است و آمار جراحی نیز کاهش‌یافته است؛ در ابتدای طرح شاهد تصادفات و نارضایتی مردم بودیم، اما همان تصادفات نیز طی یک ماه کاهش‌یافته است؛ لذا حفظ سلامت شهروندان در اولویت هر طرحی قرار دارد.
حیدری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرمانشاه نیز خطای انسانی و رفتار کاربران ترافیکی را علت اصلی سوانح ترافیکی می‌داند و در این رابطه می‌گوید: سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو، حرکات مارپیچ، حواس پرتی در اثر استفاده از تلفن همراه و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از مهم‌ترین دلایلی است که توسط عامل انسانی باعث بروز تصادفات درسطح معابر شهری می‌شود.
Share/Save/Bookmark