توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67488
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
مقصد "بیست و هشتم"
مقصد بیست و هشتمین سفر استانی دولت "کرمانشاه" است. استانی است با 24 هزار کیلومتر وسعت و دو میلیون نفر جمعیت در غرب ایران.
مقصد "بیست و هشتم"
کرمانشاه استانی است تاریخی با مردمانی نجیب و سخت‌کوش و منابع خدادادی فراوان که البته امروز به عللی از قافله توسعه کشور جا مانده و برخی شاخص هایش از نرخ بالای بیکاری گرفته تا درآمد سرانه پایین مردمانش نشان می دهد امروز در جایگاهی که باید، نیست.

بی شک بیکاری بزرگترین معضل امروز کرمانشاه است که البته ریشه ای تاریخی دارد و دهه‌هاست این استان از نرخ بالای بیکاری رنج می برد و تلاش های صورت گرفته در این سالها نیز نتوانسته این درد مزمن را علاج کند.

شکل نگرفتن سرمایه گذاری‌های کلان نیز در استان از علل مهم نامناسب بودن وضعیت شاخص های اقتصادی کرمانشاه است که بخشی از آن به دلیل درگیری مستقیم استان در هشت سال جنگ تحمیلی است و البته در سالهای پس از آن نیز مدیران نتوانسته اند این استان پر ظرفیت را به درستی به سرمایه گذاران معرفی و آنان را مجاب به سرمایه گذاری در این دیار کنند.

همه این مشکلات در حالیست که کرمانشاه به واقع استانی با ظرفیت های بی شمار در حوزه های گوناگون است، از خاک زرخیزش گرفته که می تواند این استان را به قطب کشاورزی تبدیل کند، تا جاذبه های بی شمار تاریخی و طبیعی‌اش که می تواند کرمانشاه را مقصد گردشگران بی شماری کند، تا مرزهای طولانی اش با کشور عراق که فرصت بی نظیری برای تولید و صادرات است.

اما با این همه ظرفیت امروز کرمانشاه با جایگاه واقعی اش فاصله طولانی دارد، فاصله ای که توجه دولتمردان می تواند آن را کوتاه و کوتاهتر کند و حال در آستانه سفر دولت چشم امید مرمان صبور این دیار به مصوباتی است که می تواند گره از مشکلات این استان باز و آن را در مسیر توسعه قرار دهد.

در این نوشتار نگاهی کوتاه به ظرفیت ها و نیازهای کرمانشاه در برخی بخش ها انداخته ایم.

بخش کشاورزی

کرمانشاه بلحاظ داشتن شرایط اقلیمی مناسب، بارش سالانه بالاتر از میانگین کشور و خاک حاصلخیز، پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی دارد و سالانه بیش از 4.7 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

گندم، جو، ذرت و مرغ از تولیدات مهم کشاوری استان است و کرمانشاه در تولید بسیاری محصولات کشاورزی جزو رتبه‌داران تولید در کشور محسوب می شود

اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آنچه در حال حاضر بعنوان تولیدات بخش کشاورزی داریم تنها بخشی از ظرفیت‌های استان است و در صورت اندکی توجه بیشتر و اختصاص اعتبارات مناسب جهت اجرای پروژه های زیرساختی خصوصا در حوزه آب و خاک و نیز اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به بهره برداران جهت استفاده بیشتر از تکنولوژی در تولیدات، به راحتی می توان تولیدات کشاورزی استان را دو برابر و حتی بیشتر کرد تا نقش آفرینی بیشتری در امنیت غذایی کشور داشته باشد.

حوزه گردشگری

کرمانشاه استانی سرشار از جاذبه برای گردشگران با سلایق مختلف است. این استان از یکسو 4200 اثر تاریخی دارد که بیش از دو هزار اثر آن ثبت ملی شده و بیستون آن ثبت جهانی شده و تاق بستان نیز انتظار ثبت جهانی شدن را می کشد. برای گردشگران دوستدار طبیعت نیز کرمانشاه سرشار از جاذبه است، از اورامانات هزار رنگ گرفته که به تازگی ثبت جهانی شده تا ریجاب و دربند صحنه.

اما با این همه ظرفیت، هنوز آنگونه که باید پای گردشگران به این دیار باز نشده و شاید اصلی ترین عامل آن عدم معرفی شایسته کرمانشاه به جهانیان و مردم ایران است.

درکنار تبلیغات و معرفی زیبایی های این دیار تاریخی، به تکمیل زیرساخت ها و تاسیاست گردشگری نیز نیاز است تا مسافرانی که قصد این دیار می کنند سفری خاطره انگیز را تجربه کرده و سفیری برای دعوت دیگران به این دیار شوند.

کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان نیز از طرح هایی است که از چندی قبل برای رونق گردشگری استان مطرح شد و اکنون حرکتی کند دارد که تسریع در اجرای آن خواهد توانست تحرکی در این حوزه ایجاد کند.

حوزه تجارت خارجی

حوزه تجارت خارجی نیز از دیگر طرفیت های کرمانشاه است. این استان با داشتن 370 کیلومتر مرز مشترک با عراق- هم بخش مرکزی و هم اقلیم کردستان- از دروازه های اصلی صادرات ایران به عراق است و بیش از 50 درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام می شود.

سال گذشته قریب 2.9 میلیارد دلار صادرات از مرزهای استان کرمانشاه به خارج از کشور صورت گرفت و توانست رتبه پنجم صادرات ایران را از آن خود کند و این درحالیست که اگر برخی موانع برداشته شود قادر خواهد بود نقش آفرینی بیشتری در صادرات کشور داشته باشد.

براساس گفته فعالین حوزه صادرات، ایجاد رویه حمل یکسره کالا در مرزهای استان می تواند تاثیر بسزایی در رونق صادرات ایجاد کند.

از سوی دیگر در حال حاضر وضعیت زیرساختی برخی مرزهای استان خصوصا مرز سومار چندان مناسب نیست که بهبود آن خصوصا راه دسترسی اش خواهد توانست به رونق تجارت خارجی استان بیانجامد.

حوزه صنعت

اگرچه کرمانشاه استانی صنعتی نیست، اما در تولید برخی محصولات جایگاه خوبی دارد. برای مثال این استان با دارا بودن سه واحد پتروشیمی فعال و چندین واحد در دست اجرا از قطب های تولید محصولات پتروشیمی محسوب می شود و یا با دارا بودن دو واحد سیمان، جایگاه خوبی در تولید این محصول دارد.

اما نکته مهم در خصوص حوزه صنعت استان دسترسی نزدیک واحدهای تولیدی به بازار چند میلیون نفری کشور عراق است و سرمایه گذاری صنعتی در این استان می تواند توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد.

از سوی دیگر این استان بلحاظ برخورداری از منابع آبی و همچنین تامین برق پایدار برای صنایع، شرایط به مراتب بهتری نسبت به خیلی از استانها دارد که می تواند این استان را برای سرمایه گذاران جذاب تر کند.

ایجاد مشوق های معنادار نظیر معافیت مالیاتی چند ساله و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت، کمک به تکمیل طرح های صنعتی نیمه تمام، احیای واحدهای راکد و اجرای طرح های توسعه ای برخی واحدهای صنعتی بزرگ نظیر خودروسازی صحنه از راهکارهایی است که می تواند چرخ توسعه صنعت استان را سریعتر به حرکت درآورد.
Share/Save/Bookmark