توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 72103
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۶
شایع‌ترین آسیب ورزشی دانش‌آموزان
یک فوق‌تخصص زانو گفت: گاهی آسیب‌های ورزشی دانش‌آموزان نسبت به بزرگسالان شدیدتر و جبران‌ناپذیرتر است، بنابراین آسیب‌های ورزشی در بچه‌ها به‌مراتب حساس‌تر است که هوشیاری بالاتری را می‌طلبد.
شایع‌ترین آسیب ورزشی دانش‌آموزان
دانش‌آموزان بخشی از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند که یک دوره از عمر خود را در فضاهای آموزشی سپری می‌کنند، برای حفظ سلامتی این سرمایه‌های اجتماعی کشور باید فضاهای آموزشی از استانداردهای لازم برخوردار باشد.
در مدارس در کنار فضای درس برای نتیجه بهتر فرایند تعلیم و تربیت همواره فعالیت‌های ورزشی هم برای ایجاد محیطی شاد و مفرح در جریان است.
اما؛ هستند در بین دانش‌آموزان کسانی که در هنگام ورزش، آسیب‌های ورزشی به‌ویژه در بخش زانو می‌بینند و با دست گذاشتن بر روی زانو لنگان‌لنگان از دوستان جدا و با تکیه‌زدن بر دیوار حیاط مدرسه، زانو خود را به‌آرامی بااحساس درد، مالش می‌دهند.
صفحه رشد در بچه‌ها
علی موسی‌پور فوق‌تخصص زانو در خصوص آسیب‌های احتمالی زانو در دانش‌آموزان به خبرنگار فارس، گفت: مقتضی سن دانش‌آموزان فعالیت‌های ورزشی با هم تفاوت دارند چون آسیب‌های ورزشی در بچه‌ها به‌مراتب حساس‌تر است که هوشیاری بالاتری را می‌طلبد.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان سن ۱۵ و ۱۶ساله درحال‌رشد هستند و صفحه رشد آن‌ها باز است همین استعداد جدیدی را به بدن برای آسیب فیزیکی ایجاد می‌کند؛ گاهی آسیب‌های ورزشی این سن نسبت به بزرگسالان شدیدتر و جبران‌ناپذیرتر است.
این فوق‌تخصص زانو تصریح کرد: قسمت‌های غضروفی استخوان نزدیک صفحه رشد هستند که رشد طولی استخوان در این قسمت‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: ظاهر صفحه رشد به‌صورت شکستگی است که از نظر توانایی و قدرت هم این قسمت از صفحه رشد که سبب رشد طولی انسان می‌شود، خیلی ضعیف است که با ضربات خیلی کوچک به‌راحتی دچار آسیب می‌شود. البته این آسیب‌ها بر اساس تغییرات صفحه رشد از درجه یک تا پنج و مرحله شکستگی کامل متفاوت است.
موسی‌پور خاطرنشان کرد: متناسب با سطح فعالیت فیزیکی به‌خصوص در تایم‌های ورزشی باید دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را داشته باشند تا فعالیت فیزیکی ورزشی ناگهانی منجر به آسیب‌های رباط یا ملیس در این سن نشود.
وی ادامه داد: خیلی از رباط‌های اطراف مفصل به صفحات رشد متصل هستند که گاها با یک هل‌دادن و فعالیت ورزشی یک‌دفعه سبب آسیب به مفصل و لنگش می‌شود، لذا خانواده‌ها به این تورم‌ها به‌عنوان موضوع ساده‌ای نگاه نکنند و حتماً به پزشک مراجعه کنند چون صفحه رشد بچه‌ها باز است و اگر از تایم درمان بگذرد دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.
موسی‌پور با بیان اینکه هر نوع ورزشی برای بچه‌ها بلامانع است، خاطرنشان کرد: صفحه رشد بچه‌ها محل آسیب‌ بچه‌ها است، بنابراین ورزش‌هایی که پرش‌ها و یا فرودهای بلندتر با رقص پا دارند حتماً در مراکز معتبر و استاندارد و زیر نظر مربیان آموزش‌دیده باسواد آکادمی دانشگاهی صورت گیرد تا به صفحه رشد آسیب وارد نشود.
صدا دادن و تق تق زانو در کودکان
وی در خصوص صدای زانو در کودکان، گفت: اگر زانو صدا بدهد، ولی درد نداشته باشد به‌خصوص در اطفال اهمیت خاصی ندارد، اما اگر این صداها زیاد باشد نشان‌دهنده تحریک مفصل است که توصیه می‌شود موقتاً فعالیت ورزشی کم‌تر شود.
Share/Save/Bookmark