توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57767
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴
پیگیری سوژه مردم: تورم بی‌حساب و کتاب
فارس من| قدرت خرید کارگران 53 درصد کاهش یافت/ نمی‌توان گرگ هار تورم را رها کرد
معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: قدرت خرید کارگران طی 6 ماه ابتدای امسال، 53 درصد کاهش یافته است.
فارس من| قدرت خرید کارگران 53 درصد کاهش یافت/ نمی‌توان گرگ هار تورم را رها کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، شماری از مردم در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، موضوعی ضروری درباره «تورم بی‌حساب و کتاب» مطرح کرده‌اند.

آن‌ها با انتشار مطالبه‌ای در سامانه «فارس من» تصریح کردند که «قیمت اجناس و کالاها به‌خصوص کالاهای اساسی موردنیاز مردم به‌صورت روزانه و بی‌حساب و کتاب افزایش می‌یابد و ظاهراً اصلاً نظارتی وجود ندارد و هر فرد خودش قیمت کالا و خدماتی که ارائه می‌کند، را تعیین می‌کند»؛ خبرگزاری فارس استان سمنان به بررسی موضوع پرداخته است.

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار داشت: راهکار فعلی برای کم شدن مشکل معیشت کارگران، شناور کردن مزد همراه با تورم است؛ همان‌طور که تورم شناور است، مزد هم باید همپای آن شناور باشد؛ نمی‌شود سنگ مزد را چهارمیخ و گرگ هار تورم را رها کرد.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا چنین مؤلفه‌ای با این دیدگاه که مزد بسته و تورم رها شود، وجود ندارد، اظهار داشت: باید مجلس در مقطع فعلی برای رفع این مشکل به کمک بشتابد و ماده واحده‌ای را تصویب یا به ماده 44 قانون کار به‌عنوان بند سوم سنجاق کند که مزد همراه با تورم حالت شناور پیدا کند.

معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه طی 6 ماه ابتدای امسال قدرت خرید کارگران 53 درصد کاهش یافت، تعریف سیستم حمایت به‌صورت طرح کالابرگ برای کارگران را راهکار دیگری برای رفع مشکل معیشتی طبقه کارگر و بازنشسته عنوان کرد.

صادقی با بیان اینکه با تعریف این طرح سفره تهی‌شده کارگر از کالای اساسی کمی رنگین می‌شود، تصریح کرد: توجه دولت باید به ضعفا باید افزایش یابد.

وی درباره عملکرد دولت در بحث معیشت نسبت به 6 سال قبل گفت: وضع در بحث حمایتی تغییری نکرده است؛ سوءمدیریت‌هایی دیده می‌شود که در رشد تورم اثرگذار است.

معاون دبیرکل خانه کارگر، این اشکال را به دلیل بی‌تدبیری در حوزه اقتصادی دولت عنوان کرد که منتج به تورم شده است.

صادقی افزود: دولت می‌تواند با سیستم حمایتی از طبقه ضعیف و بازنشستگان تأمین اجتماعی که حدود 67 درصد از آنان جزو اقشار بسیار ضعیف و محروم هستند، حمایت کند.

معاون دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه نمی‌گوییم دولت به ما صدقه بدهد بلکه توقع داریم درآمد خودمان را به خودمان برگرداند، افزود: اکنون دولت می‌تواند از منابع فروش حاصل از ارز ترجیحی و دولتی، بخشی از مابه‌التفاوت را به سازمان تأمین اجتماعی بابت مطالبات پرداخت کند تا سازمان بتواند نظام همسان‌سازی حقوق را برای پر کردن شکاف طبقاتی ایجادشده دنبال کند و در مسیر رفع کمبودها برآید.
Share/Save/Bookmark