آیتالله امامی کاشانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه دوم خود، ضمن تسلیت شهادت حضرت حمزه به آغاز هفته دولت اشاره کرد و گفت: الحمدالله هیئت دولت تشکیل شد و از خداوند متعال درخواست میکنیم که انشاءالله موفق شوند برای آنچه که رضای خداست.
وی افزود: امیدوار هستیم هیئت دولت صلاح کشور را در نظر بگیرد و به مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی که همه اینها به یکدیگر وصل و پیچیده هستند، توجه کند و در این راه موفق باشد.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به هماهنگی قوای سهگانه مقننه، قضائیه و مجریه در حل مشکلات کشور افزود: مردم هم حمایت و کمک کنند که این حمایت نقشی مهم دارد تا دولت به آنچه که نیت دارد عمل کند.
امامی کاشانی با تاکید بر تلاش و کوشش و انگیزه فراوان در راه خدمت به کشور تصریح کرد: امیدوار هستیم با همت دولت به آن چیزی که انتظار امام عصر(عج) است دست یابیم تا حکومت ما به حکومت جهانی امام عصر برسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به حوادث منطقه و جهان اسلام اشاره و اظهار داشت: متاسفانه در جهان اسلام و به خصوص در مصر و سوریه اتفاقات ناخوشایندی رقم میخورد. این مشکلات امروز که آن را مشاهده میکنیم به دلیل چند نکته است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران مقایسه دنیای کفر و دنیای اسلام را نکته اول برشمرد و افزود: دنیای کفر را میبینید و دنیای اسلام را هم میبینید.فرعون مصر این همه به مردم کشورش خیانت کرد، اما او را آزاد میکنند و به این شکل مردم را میکشند یا به مانند آن را در سوریه و عراق مشاهده میکنید که همه اینها نشان دهنده وصف دنیای کفر است.
امامی کاشانی با طرح این پرسش که در برابر این حوادث چه باید کرد رجوع به قرآن کریم و سوره آلعمران را دومین نکته خود برشمرد و افزود: کجایند آنهایی که منکر و معروف را بگویند؟ علمای اسلام کجایند؟ مسئله تکفیری و وهابیت که به عنوان سلفیگری به جان اسلام افتاد است موضوع سیاسی است که از قرن سوم در حکومت بنیعباس شروع شد.
وی افزود: همین مردم مصر و علما در آن زمان زیر بار ظلم سلفیگری نرفتند. محمد بن عبدالوهاب این تفکر را زنده کرد هر چند که نتوانست در مصر و شام آن زنده کند اما موفق شد در حجاز بساط خود را به راه بیندازد و جزوهها و نوشتههایی را برای فریب دادن اقوام منتشر کرد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به نقش انگلیس در تقویت تفکر سلفی در دنیای اسلام خاطرنشان کرد: نتیجه این تفکرات، خشونتها و تفکرات امروز است و اینجاست که باید به نقش و سخن قرآن پی ببریم.
امامی کاشانی اضافه کرد: همان زمانی که تفکر سلفی به مصر آمد، افراد بزرگی همچون جمال عبدالناصر با آن به مقابله برخواستند و ایستادگی کردن و اکنون نیز علمای اسلام به خصوص علمای اهل سنت باید با این تفکر مقابله کنند چرا که مسئله تکفیری و سلفیها اسلام را زیر پا گذاشته است و باید نویسندگان مصری، لبنانی و همه با فکر و قلمهای خود جلوی این کار را بگیرند والا این تفکر میکشد و جلو میرود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ارزش و جایگاه ولایت فقیه در کشور اشاره کرد و افزود: در نقاط دیگر باید این جهات تقویت شود از زمانی که امام بزرگوار حکومت اسلامی را پیریزی کردند بر توجه ما بر ولایت فقیه تاکید داشتند. ولایت فقیه مورد اعتماد و اعتقاد همه ماست و باید جهان اسلام از این فکر و تفکر اسلامی نیز استفاده کند و انتظار فرج هم، همین است و امیدواریم که دانشمندان شیعه ما روی این مسئله تمرکز کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیتالله امامی کاشانی همچنین در خطبههای اول نماز جمعه تهران بر شخصیت والای انسان اشاره و گفت: انسان شخصیتی عمیق دارد و آنچه که معمولا در روانشناسی غرب مطرح است هر چند که در برخی نکات نیز به درستی اشاره شده اما شخصیت انسان بالاتر ازاین حرفهاست.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به حضور پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسجدالاقصی گفت: مسجدالاقصی جایگاه ارزشمندی در بین مسلمین دارد چرا که ائمه بزرگی در آنجا نماز خوانده و عبادت کردند. آنجا به کسی اختصاص ندارد که صهیونیستها بگویند مال ماست، آنجا مرکز عبادت ائمه بزرگ بوده است.
امامی کاشانی همچنین با تاکید بر تقویت فطرت در وجود انسان و رشد و شکوفایی آن در جامعه خاطرنشان کرد: نبوت فطرت انسانها را باز میکند، فطرت انسانها فرق میکند. فطرت در پیامبر گرامی اسلام اوج خاصی داشت.
وی در ادامه سخنان خود در خطبه اول نماز جمعه تهران با تاکید بر ترک گناه و پشیمانی از آن برای مسلمانان اظهار داشت: اگر انسان به سراغ گناه برود بازنده است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: گناه زندگی را تباه میکند و به سمت گناه رفتن در ویرانه افتادن است. نماز و روزه مثل باز است که ما را بالا میبرد اما اگر خاک در چشمش فرو رود، مسیر را منحرف میکند و به سمت گناه هدایت میکند و روزه را بر زمین میزند و اثر نماز را از بین میبرد.
امامی کاشانی تصریح کرد: انسان نباید راه زندگی و معنا را گم کند و در گناهان فرو رود. این راه انسان را به سمت سقوط نزدیک میکند و باید با تکیه بر عقل و فطرت راه کمال را دریابیم و این اساس زندگی و کمال است والا با جغد بودن که ارزشی ندارد.