توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57776
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
در گفتگو با وزیر کشور اسبق عراق مطرح شد؛
«نه» عراقی ها به حضور نظامی آمریکا
وزیر کشور اسبق عراق «نه» سه گانه کشورش در مخالفت با حضور نظامی امریکا در خاک این کشور را تبیین کرد.
«نه» عراقی ها به حضور نظامی آمریکا
«محمد الغبان» روز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا افزود که قانون شماره 52 که در سال 2008 به تایید پارلمان عراق رسید و به «توافقنامه راهبردی دوستی و همکاری بین عراق و آمریکا» معروف است، سه «نه» را برای حضور نظامی آمریکا در عراق به صراحت تبیین کرده است.
عضو فراکسیون «الفتح» در پارلمان عراق اضافه کرد که این توافقنامه که شامل یک دیباچه و 11 بخش است در بخش مربوط به همکاری های دفاعی و امنیتی در چند بند صریح و روشن به این سه «نه» عراق اشاره کرده است.
وی ادامه داد که نه اول صراحت دارد که عراق اجازه حضور نیروی زمینی آمریکا در اراضی اش نمی دهد و نه دوم تاکید دارد که بغداد اجازه نمی دهد که آمریکا در خاک عراق پایگاه نظامی ایجاد و یا تلاش برای ایجاد پایگاه نظامی کند.
الغبان سومین نه به حضور نظامی آمریکا را مخالفت بغداد به استفاده از خاک، آب و آسمان عراق برای تعرض و تهدید کشورهای همجوار عنوان کرده است.
وزیر کشور اسبق عراق گفت که این سه نه، به صراحت در توافقنامه راهبردی آمده، ضمن این که در قانون اساسی عراق نیز به آن تصریح شده است و برای همین هم بود که پارلمان عراق در سال 2008 به این توافقنامه راهبردی با آمریکا رای مثبت داد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ امکان دور زدن این قوانین وجود ندارد، افزود که در توافقنامه فقط در بخش همکاری های دفاعی به امکان درخواست بغداد از واشنگتن برای کمک در امور دفاعی و آموزش و یا ارتقا توانمندی های امنیتی عراق اشاره شده است.
وی گفت که نخست وزیر به عنوان فرمانده کل قوای مسلح و دستگاه های امنیتی و نظامی ذیربط در خصوص سطح همکاری های دفاعی با آمریکا مسوول هستند.
وی خاطرنشان ساخت که اصل مخالفت با حضور نیروی زمینی و وجود پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق، مورد تاکید توافقنامه راهبردی است و واشنگتن نیز ملزم به پایبندی به آن است و هیچ جای دور زدن قانون وجود ندارد.
الغبان اظهارات اخیر «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق که گفته بود «لایحه قانونی مطرح شده در پارلمان پیرامون تبیین ماموریت نیروهای آمریکایی ( و نه اخراج آنها از خاک عراق) است در همین راستا دانست.
وی ادامه داد که توافقنامه راهبردی و همچنین قانون اساسی عراق در خصوص عدم حضور نیروی زمینی و پایگاه خارجی در خاک عراق صراحت دارد و برهمین اساس شاید پارلمان عراق نیاز به تصویب لایحه قانونی جدید نداشته باشد.
عضو فراکسیون الفتح افزود که فقط برای تاکید مجدد و الزام قانونی دولت به این امر شاید نیاز باشد که فراکسیون ها و جناح های سیاسی در این خصوص موضع واحد خود را از طریق پارلمان بیان کنند.
به گفته وی، متاسفانه دولت سابق (به ریاست «حیدر العبادی») به بهانه اینکه کشور درگیر جنگ با داعش است و نیازمند پشتیبانی هوایی آمریکا است در این زمینه در آن موقع نرمش نشان داد و همین امر بهانه ای شد تا آمریکا در خاک عراق حضور نظامی مجدد پیدا کند.
وی ادامه داد که همین امر باعث شده است که امروز رییس جمهوری آمریکا با وقاحت تمام از وجود پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق سخن بگوید و تصریح کند که واشنگتن برای آن هزینه کرده و می خواهد از آن برای زیر نظرگرفتن منطقه و ایران استفاده کند.
وی تاکید کرد که در این مرحله پارلمان و دولت عراق هر یک در قبال این اظهارات ترامپ مسوولیتی دارند که باید به آن عمل کنند زیرا مرجعیت عالی دینی موضع خود را به صراحت در قبال این اظهارات اعلام کرده است.
آیت الله سیستانی اخیرا در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق به صراحت گفته بود که استفاده از خاک عراق برای آسیب رساندن به کشورهای همجوار نباید صورت بگیرد.
وزیر کشور اسبق عراق اضافه کرد که افکار عمومی عراق به طور کلی مخالف آن است که به نیابت از دیگران بجنگد و با ایده «نگهبان دروازه شرقی اعراب» که رژیم بعث سابق آن را ترویج می کرد مخالف است و هرگز حاضر نیست اشتباه های رژیم سابق حاکم بر عراق را تکرار کند.
الغبان گفت: عراق دیگر اجازه نمی دهد تا سرزمینش صحنه این رویارویی ها باشد و اگر کسی واقعا شهامت رویارویی با جمهوری اسلامی ایران را دارد چرا مستقیم وارد نمی شود.
وی خاطرنشان ساخت که اصولا خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق در اواخر 2011 بر مبنای توافقنامه امنیتی دو جانبه و با تکیه بر مواد صریح قانون اساسی عراق و همچنین توافقنامه راهبردی صورت گرفت.
Share/Save/Bookmark