توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71626
دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰
دولت ائتلافی یا دولت انقلابی
دولت ائتلافی یا دولت انقلابی
به گزارش گروه سیاسی خط نیوز؛ این روزها شلوغترین ترددهای سیاسی را در کریدورها شاهدیم و شوراهای مختلف به رایزنی و گاهی راهزنی سیاسی مشغولند.
روزهایی که قانون‌ اساسی و خون‌بهای شهیدان در دست‌های سیاست بازان توری می‌خورد و گاهی سخنان و مواضع، فراتر از اراده های افراد بود و نشانگر ارادت به ماسوای پسای دولت، برای نام‌ و نان است.
در استانها هم وضعیت بهتری نداریم. جبهه آقای پزشکیان قصد بسته عمل کردن و رویکرد کاملاً حزبی را برای خود پذیرفته و زعما و اصحاب میمنه و میسره از بازگشت و بازتولید دولت اصلاحات دم می‌زنند. این در حالیست که رییس‌جمهور منتخب در تبلیغات انتخاباتی بارها از غیرحزبی بودن خویش سخن‌ گفت و مکرراً نامزدهای رقیب را در این زمینه، متهم به افترازنی به خویش کرد؛
هر چند هنوز هیئت دولت معرفی نشده‌اند اما با نگاهی به کارگروه‌های تشکیل شده نشان می‌دهد که ظاهراً ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست، در حال تبلور در تیم رییس‌جمهور منتخب است.
در مقابل این رویکرد احتمالی اما، مجلس شورای اسلامی که تقریبا در یک همزمانی ناخواسته بر سر کار آمده، مبنایش باید تلاش برای ایجاد یک دولت انقلابی باشد که بر بستر ولایت و قانون اساسی عمل کند.
از همین‌ الان لات‌بچه‌های کوچه های خلوت و سابقه داران مسبوق به فتنه‌های متعدد در صف انتظار ایستاده یا خط کش به دست برای خط کش گذاری قدرت نقشی را برعهده گرفته‌اند. برخی هم که به یمن سابقه درخشان و در فشانشان در فتنه های متوالی افتخار حضور در دولت را نمیخواهند و قصدشان مهره‌چینی و نیروگذاری در ساختار برای رسیدن به اهداف پشت پرده خویش است.
گاهی هم ظریف‌ها سیگنال‌هایی داده و از گلیم خود پا را فراتر می‌دهند و ظاهراً مجدداً قصد پرده‌برداری از به آشوب کشیدن فضای سیاسی کشور و ذبح فرصت خدمت بی حاشیه را دارند. چیزی که در تضاد با شعارهای رییس‌جمهور منتخبی است که ادعایشان در تبلیغات، تفاهم ملی و تخلیه‌ی معادلات داخلی بوده است.
به نظر می‌رسد اولی ترین راه در این کشمکش های بی حاصل و خسته کننده، ایجاد دولتی انقلابی است زیرا جریانهای خسته و سیاست‌زده که شناسنامه‌ خوبی ندارند، نمی‌توانند بیش از چهل سال مملکت را در دست داشته باشند، مدام غر بزنند و مجدداً در را بر همان پاشنه بچرخانند.
رویکرد کارگروه‌ها و شخصیت‌های فعلی دخیل در انتخاب هیات دولت در حوزه نیروی انسانی دقیقاً با دولت شهید رئیسی در تضاد است.
از آرایش فکری کارگروههای منتخب پیداست که با دولت به سمت پیرسالی و پیراندیشی خواهد رفت یا پشت صحنه را این چنین افراد و اندیشه‌هایی مدیریت خواهند کرد.
البته اشتباه بزرگ و استراتژیکی که متاسفانه توسط جریان نیروهای ائتلاف در بخش‌هایی از دولت آیت‌الله رئیسی مرتکب شده و با طرد نیروهای اصیل، جانباز و نیک اندیش، پاکدست و گرم و سرد چشیده، راه توفیقات حداکثری دولت خادم آن شهید را ابتر گذاشته و در برخی مواقف اصلاحاتی دقیقاً برخلاف تفکر شهید رییسی با فشار بر دولت شهید مظلوم تحمیل شد و توفیق تکامل خدمت گرفته و دخالت‌های پدر خوانده‌های مرکزنشین و پر نخوت و پرادعا موجب شد راه خدمت به غایت خویش نرسد.
به هر حال در موقعیت فعلی کشور به نیروهای کاربلد و توانا و استفاده از نیروهای جوان‌ و خوشفکر در کنار استفاده از تجارب عظیم انقلابیون ولایی است.
البته سرگرم کردن برخی نیروهایی که کارنامه مردودی دارند شاید به خاطر دلجویی روانی و سیاسی از نیروهایی است که از ریزش باقی مانده‌اند.
البته به طنز یکی از دوستان سیاست پیشه ولایت مدار، این ترکیب شورای سیاست گذاری فعلی اگر کمی تسامح بیشتری به خرج می‌داد، از پالانی‌ها و چند عمله و پادو سیاسی از آن سوی مرزها استفاده می‌کرد، جمع‌شان تکمیل‌تر می‌شد و فضا به لطافت گل و بلبل برای طرف غربی تبدیل می‌شد.
در پایان باید به این نکته اذعان داشت که هر کسی که دلسوز انقلاب و مردم باشد، لاجرم باید از خداوند توفیق دولت جدید را بخواهد و امیدوارانه به آن در پیشبرد اهدافی که به سود انقلاب و مردم است، کمک کند.
اما تلخی این نوشته از آن روست که راسته‌ی مطبوعی از شورای سیاست‌گزاری و... برای دولت جدید به مشام نمی‌رسد؛ بدیهی است که نقد نه از باب قدرت طلبی که منشا آن نگرانی برای بروز مشکلات در کشور و حرف بسیاری از مولفه‌های مثبت فعلی است وگرنه اگر دولت جدید در خدمت به مردم‌ و اهداف اساسی انقلاب موفق باشد این قلم نخستین مدافع آن خواهد بود.
امیدواریم برخی مشاوران ناصالح که اندیشه‌های ناپاکشان در طول تاریخِ چند دهه‌ی اخیر روشن است عنان دولت را به دست نگیرند و دولت دکتر پزشکیان ابزاری برای سوء استفاده های سیاسی و معاملات ناپاک مالی و سیاسی و فرهنگی نگردد
Share/Save/Bookmark