شرایط «بدر و خیبر» یا هنگامه «صلح حدیبیه»!؟
چرا آقای روحانی دو روز پس از مذاکرات وین ۵ بار دیگر از صلح حدیبیه گفت!؟
1 تير 1393 ساعت 17:40
دو روز پس از مذاکرات هسته ای وین ۵ میان ایران و ۱+۵ ، آقای حسن روحانی بار دیگر موضوع «صلح حدیبیه» را مطرح کرده است.
به گزارش خط نیوز ، رئیس جمهور در بخشی از اظهاراتش در گشایش کنگره بینالمللی سبط النبی با تأکید بر اینکه در جنگ بدر و احد حضور شجاعانه در برابر کفار، پیروزی حق بود، گفت: اما پیروزی شخص پیامبر و تحسین همه مسلمانان در برابر نبی اکرم هم بود، در حالی که در صلح حدیبیه حق پیروز شد اما عدهای کوتهنظر در برابر شخص پیامبر زبان به اعتراض گشودند که چرا این ماده چنین و چنان شد و چرا آن شرط گذاشته و عقبنشینی صورت گرفت.
رئیسجمهور ادامه داد: کوتهنظران عاقبتبینی را گاهی عافیتطلبی میبینند، در حالی که عاقبتبینی و تدبیر غیر از عافیتطلبی است، حتی بزرگان و یاران نزدیکی مثل حجر هم دچار اعجاب میشوند.
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر اینکه صلح، شجاعت دوچندان را میطلبد اظهار داشت:«امام حسن(ع) در پیروی از سیره پیامبر و صلح حدیبیه، صلحی را پذیرفت که هم خون مسلمانان حفظ شد و هم اتحاد در برابر روم به عنوان بزرگترین خطر آن زمان جهان اسلام به وجود آمد.»
صلح حُدَیبیه، پیمان صلحى بود که در سال ششم هجرى بین پیامبر (ص) و مشرکان مکه، در منطقه حدیبیه امضا شد و در سوره فتح به آن اشاره شده است.مسلمانان که برای به جا آوردن مناسک حج رهسپار مکه شده بودند با ممانعت مشرکین قریش مواجه شدند، پیامبر(ص) تصمیم گرفت شخصی را به سوی قریش بفرستد تا مذکره کند، ابتدا عمر بن خطاب را بگزید ولی وی از رفتن ابا کرده و عثمان را پیشنهاد کرد، پس از عزیمت عثمان و شایعه خبر قتل وی، پیامبر(ص) مسلمانان را به پیمانی معرف به بیعت رضوان فراخواند، پس از مذاکراتی بین طرفین سرانجام پیمان صلح حدیبیه بسته شد.
هنوز دو سال از پیمان صلح نگذشته بود که مشرکان بند اول صلح نامه (یعنی ترک مخاصمه و جنگ) را نقض کردند. با اینکه ابوسفیان شخصاً برای عذرخواهی به مدینه رفت، عذرش پذیرفته نشد و در اندک مدتی، پیامبر با سپاهی انبوه، که در زمان صلح و گسترش اسلام گردآمده بودند، عازم فتح مکه شد.
اما «صلح حدیبیه» پس از توافق هسته ای ژنو از سوی برخی از مقامات دولتی و حامیان دولت برای توجیه کردن این توافق به کار برده شد.
محمد قوچانی یک هفته پس از اجرای توافق ژنو در مطلبی با عنوان «از صلح حدیبیه تا صلح هستهای» که از سوی رسانه های حامی دولت با استقبال گسترده مواجه شد، ضمن مشابهت سازی وقایع صدر اسلام با شرایط فعلی، توافق هسته ای ژنو را ادامه روندی عنوان کرد که از صلح حدیبیه شروع شده بود:
« حکومت اسلامی در تاریخ خود تجربههای گرانسنگی پیشرو دارد. صلح امام حسن تنها نرمش قهرمانانه تاریخ اسلام نبود. قبل از آن پیامبر گرامی اسلام با صلح حدیبیه بدون آنکه ذرهای از اصل اسلام کوتاه بیاید به صلحی تاریخی دست زد تا در پناه آن مدینهالنبی و جامعه اسلامی را تقویت کند. فتح مکه بدون شک محصول صلح حدیبیه بود که در آغاز به چشمافراطیها و مخالفین اسلام عقبنشینی بود، اما آن صلح از پیروزی در صد جنگ برتر بود. صلح هستهای ادامه همان تجربه است. ما هم به فنآوری هستهای دست یافتهایم و هم به جنگ تن ندادهایم.»
هر چند برخی از کارشناسان با بررسی نحوه رفتار پیامبر به ویژه هدف ایشان از پذیرفتن صلح و همچنین فتح مکه پس از نقض مفاد صلح حدیبه چنین مشابهت سازی را ناصحیح عنوان کردند هرچند که برخی مقامات دولتی و حامیان آنها به این مشابهت سازی تاکید دارند.
با این حال سئوالی که پیش می آید آن است آیا مطرح کردن دوباره موضوع صلح حدیبیه توسط رئیس جمهور آن هم دو روز پس از مذاکرات وین ۵ و در آستانه دور بعدی مذاکرات گام نهایی ربطی به توافق احتمالی ایران و ۱+۵ تا پیش از ۲۹ تیرماه، دارد!؟ این در حالی است که شرایط زمانی ایران بیش از آنکه به شرایط ضعف در ایام صلح حدیبیه شباهت داشته باشد، به شرایط فتح بدر و خیبر توسط مسلمین و به امام امیرالمومنین علیه السلام شباهت داشت.
به نظر می رسد پذیرش شرایط هر چند که به نظر می رسد اعتماد به نفسی شبیه به آنچه جوانان تیم ملی فوتبال ایران در مقابل آرژانتین به خرج دادند به خوبی بتواند در پذیرش شرایط بدر و خیبر و عدم تفسیر آن به شرایط دیگر تاثیر موثر باشد.
رجا نیوز
کد مطلب: 27867
آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcjaoe8.uqeamzsffu.html