دورازاغراق و شتاب زدگي
برخلاف کليشه ها با يک روحاني کنشگر روبه روييم/ «پرده نشين» برگ برنده اي در کارنامه سريال سازي صدا و سيما
يوسف بهروز
30 آذر 1393 ساعت 9:55
تيتراژ که با نمايش نام عوامل سريال در وراي تصاويري از يک بناي معماري اسلامي- ايراني است اولين نقطه قوت اين مجموعه تلويزيوني است
توليد اثر نمايشي با هدف به نمايش درآوردن متن يا حاشيه زندگي طبقات برگزيده اجتماع هميشه با دشواري و حساسيت هاي خاصي همراه بوده است. به دليل همين سختي ها که گاه به درستي از نگراني هايي درباره احتمال هجو يا وهن احتمالي طبقات ممتاز نشأت مي گيرد و گاه هم کاملا زاييده اوهام و مصلحت سنجي هاي بيهوده است، بسياري از توليدکنندگان اين نوع آثار به دليل فراواني خط قرمزها، عطاي توليد آثار نمايشي را به لقاي آن مي بخشند. غافل از آن که هم جامعه و هم توليدکننده آثار هنري با پردازش صحيح اين سوژه ها از عمق بخشيدن و اثربخش بودن اين تعاليم در حوزه توليد آثار هنري محروم مي مانند. زندگي روزمره روحانيون هم يکي از همين سوژه هايي است که به دليل دشواري پردازش آن و ضرورت رعايت اين محدوده ها کمتر مورد مداقه و بررسي قرار مي گيرد و نتيجه اين دشواري ها توليد معدود آثار سينمايي در اين حوزه است. توليدنشدن حتي يک سريال تلويزيوني با اين موضوع پس از گذشت بيش از ۳ دهه از عمر انقلاب اسلامي، خودش به خوبي بيانگر همين دشواري هاست و اگر در اين شب ها شاهد پخش سريالي از تلويزيون با مضامين محتوايي و حاشيه اي مربوط به زندگي روحانيون هستيم، نشانگر جسارت نويسنده، کارگردان و دست اندرکاران اين اثر و ورود به عرصه هايي تازه است که خلاء آن طي ساليان دراز به شدت محسوس بوده است...
روحاني کنشگر
سريال «پرده نشين» که اين شب ها از شبکه اول سيما روي آنتن رفته است؛ روحاني کنشگر و فعالي را در جامعه تصوير مي کند که برخلاف کليشه هاي مرسوم (که البته مي تواند در برخي موارد ريشه در واقعيت ها داشته باشد) حضور فعال در جامعه دارد و خارج از کلاس هاي درس و بحث وعظ با برخي حقايق و مشکلات زندگي روزمره جامعه «همنفس» است. او هم مثل ساير اقشار جامعه دغدغه مسائل اقتصادي زندگي را دارد و اين طور نيست که فارغ از درد و رنج زندگي ديگران روزها را سپري کند و البته سير مقامات معنوي را هم در فراخور همين امور زندگي روزمره طي مي کند و همين جاست که تعاليم او جنبه عملي تر مي يابد و سخن او هم موثرتر مي شود. در اين سريال، نقش روحانيون در اجتماع و مناسبات آن ها با مردم زير ذره بين برده مي شود و در بستر طرح يک ملودرام اجتماعي چگونگي شکل گيري پيوند آن ها را با مردم به نظاره مي نشينيم. نکته مهم در فيلمنامه اين سريال دوري از کليشه هاي رايج در تصوير کردن چنين قشري و فاصله گرفتن از اغراق، سطحي نگري و شتاب زدگي است که باعث مي شود، مخاطب، با شخصيت هايي باورپذيرتر در دنبال کردن ماجراي اصلي قصه سر و کار داشته باشد.
امتيازات سريال
تيتراژ سريال پرده نشين که با نمايش نام عوامل سريال در وراي تصاويري از يک بناي معماري اسلامي- ايراني است اولين نقطه قوت اين مجموعه تلويزيوني است که از همان ابتدا تکليف مخاطب را با موضوع سريال روشن مي کند. تهيه کننده و کارگردان خراساني سريال (محمود رضوي و بهروز شعيبي) براي باورپذيرتربودن اين سريال که در فضاهاي مختلف تصويربرداري شده، حدود ۹۰ لوکيشن مختلف را (برخلاف برخي سريال هاي رايج) شامل فضاهاي داخلي و خارجي هر لوکيشن طراحي کرده اند.
محور اصلي روايت فيلمنامه هم طرح مشکلات اقتصادي پسر يک روحاني است که در ادامه پدرش و دوستانش (که اغلب از قشر روحانيون هستند) را درگير موضوع مي کند و در اين اثنا مراودات اجتماعي آن ها را در روايتي ساده و صميمي شکل مي دهد. شخصيت پردازي اکثر قهرمانان اصلي داستان در فيلمنامه و کارگرداني مناسب است و درباره روحانيون، خوشبختانه بازي بازيگران از حالت ارائه «تيپ» فاصله گرفته و به «نقش» مي رسد که نتيجه آن را در بازي کاملا متفاوت «فرهاد آئيش» در نقش «حاج آقا مهدوي» مي بينيم که نقشي کاملا چند وجهي و باورپذير است. «حامد کميلي» در نقش «محمدحسين» هم به عنوان شخصيت محوري روايت بازي قابل قبولي دارد و بازي «مهران رجبي» هم که به شدت در نقش خادم حوزه به تلطيف فضاي کاملا جدي روايت کمک مي کند. بازي هومن برق نورد در نقش «حاج آقا شهيدي» و ويشکا آسايش در نقش «هدي» اما به نظر نگارنده تجربه چندان دلپذيري در کارنامه بازيگري اين ۲چهره با سابقه به حساب نمي آيد که البته درباره ويشکا آسايش بايد گفت انتخاب نادرست وي به عنوان مادر مائده (سارا بهرامي) به دليل عدم تناسب سني يک مادر و دختر، به باورناپذيربودن بازي وي در اين شخصيت دامن زده است.
کد مطلب: 32470
آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcfxjdm.w6d0eagiiw.html