آيت الله علما امام جمعه کرمانشاه

ما مشکلی حل نشدنی در کشور نداریم

5 تير 1397 ساعت 17:04

روحانيت آگاه، مهذب و مردي در طول تاريخ پر افتخار ايران اسلامي همواره ملجأ مردم و به خصوص مظلومان بوده است. مردم هنوز علي رغم همه ي ايرادات، به اين سنخ از روحانيت علاقه و ارادت ويژه اي دارند که بزرگترين سرمايه ي اجتماعي در جامعه ما براي همگرايي و عبور مقتدرانه از بحران ها همين امتياز است.
از زمان حضور حضرت آيت ا... علما به عنوان نماينده محترم ولي فقيه و امام جمعه کرمانشاه، شاهد آن بوده ايم که مشي مردمي، ساده زيستانه، اخلاقي و بزرگ منشانه ي ايشان توانسته علاوه بر کاستن از برخي تنش هاي حاصل از رفتارهاي نامتوازن، در جذب قلب هاي مردم موفق عمل نمايد. اما تلاش آيت ا... علما در جلوگيري از رسانه اي شدن بسياري از فعاليت ها و دوري تام ايشان از رفتارهايي که حتي شائبه ي تبليغات را ايجاد نمايد، منجر به آن شده تا خلوص ايشان بيشتر به چشم بيايد. در اين مصاحبه، علي رغم وقت ضيق ايشان، موفق شديم تا از محضرشان سئوالاتي اساسي در خصوص وضعيت کشور را بپرسيم و اميدواريم فرصتي فراهم شود تا بتوانيم درگفتگويي جداگانه به زندگينامه ايشان و پدر بزرگوارشان که از علماي به نام کرمانشاه بوده اند بپردازيم.


به گزارش گروه سیاسی خط نیوز- با توجه به برخي مشکلات در داخل کشور در سال هاي اخير برخي درصدد القاي اين انگيزه هستند که شرايط جامعه در پيش از انقلاب بسيار مناسب بوده است با توجه به اين که شما به خوبي آن دوران را درک کرده ايد چه تفاوت هاي مهمي در شرايط آن روز و امروز ايران مي بينيد؟ حدود چهل سال است که از انقلاب مي گذرد .مکرراً عرض کرده ام که يکي از اقداماتي که مبلغين ، ائمه ي جمعه و سياسيون بايد انجام دهند و براي نسل آينده لازم است، تبيين و روشن کردن شرايط قبل از انقلاب است و تا زماني که وضع قبل از انقلاب روشن و مشخص نشود قدر انقلاب و اهميت انقلاب معلوم نخواهد شد. لذا جزء وظايف است که وضعيت قبل از انقلاب تبيين شود. فضا، شخصيت و موقعيتي که ماقبل از انقلاب داشتيم و چگونگي رفتار با ما بايد روشن شود. براي مثال، امام در سخنراني هايشان در سال 42 و در قضيه 15 خرداد فرمودند آمريکا هر ماه از دولت شاهنشاني ايران يک حقوق و شهريه به عنوان حق توحش مي گرفت. يعني ملت ايران وحشي هستند و ما به يک سرپرست احتياج داريم که آن قيم آمريکاست. قبل از آمريکا هم انگلستان و بريتانياي کبير اين قيموميت را داشتند. من خود شنيدم که شاه به انور سادات گفته بود من تعداد هواپيماهايي که ايران در اختيار دارد را نمي دانم و نمي دانم که چقدر اختياراتش را در دست دارم. اين مسئله بسيار مهم بود يعني ملت ايران هيچ کاره بود و همه کاره ي ملت ما، آمريکا بود. زمام ارتش و تمامي وزارت خانه هاي کليدي در اختيار آمريکا بود. بعد از 15 خرداد، زماني که امام در خانه اي که در قيطريه تهران قرار داشت، تحت نظر و قرنطينه بودند و بعد از حدود 10 ماه امام آزاد شد و بازگشت، دانشگاهي ها که حدود 40 اتوبوس بودند به خدمت امام آمدند. تعبير امام در اين ديدار اين بود که هنوز ما اگر بخواهيم جاده کشي کنيم بايد از خارج مهندس بياوريم يا اگر مريضي سختي داشته باشيم براي درمان افراد مبتلا به بيماري، بايد به خارج از کشورمراجعه کنيم پس در اين 40 سال دانشگاه هاي ما چه کار کرده اند؟ اما امروز مي بينيد که ما در چه موقعيت و وضعي هستيم و با چه اقتداري زندگي مي کنيم. من کراراً در خطبه هايم گفته ام که در کرمانشاه، آمريکايي ها با شلوارهاي کوتاه نظامي در خيابان مدرس جولان مي دادند. در همين بزازخانه( بازار زرگرها )جولان مي دادند و خريد مي کردند مانند اين که کشور به اين افراد اختيار داده است. اين موارد، مواردي هستند که مردم ده ها بار شنيده اند. غير از مستشارهاي آلماني، روسي، فرانسوي و انگليسي، 60000 مستشار آمريکايي در کشور داشتيم و اين افراد ماهيانه حقوق دريافت مي کردند. در همين موضوع دانشگاه، امام خطاب به دانشجويان گفت که ما هنوز هيچ کاره هستيم، تمام روسا و اساتيد غالباً و اکثراً تحت اختيار آمريکا و مستشاران بود. مرحوم شهيد مطهري و شهيد بهشتي به سختي به عنوان مدرس به آن جا ورود کردند. حتي حاضر نبودند يک اتاق به آن ها بدهند. در حالي که شأن علمي شخصيت هايي مانند شهيد مطهري بسيار بيش از اين حرف ها بوده است.قطعاً ايشان بايد اتاق و اختيارات ويژه ايي داشت. اما اين چنين نبود و فضاي فعاليت اين شخصيت ها بسيار محدود بوده است. ما بايد کلمه به کلمه و جمله به جمله فضاي قبل از انقلاب را بيان کنيم. يک معناي خلاصه و جامع اين است که کاملاً هيچ کاره بوده ايم. تمام مقدرات ما در اختيار کشورهايي مانند آمريکا بود. به طور کلي مملکت در اختيار مستشاران و آمريکا بود و تنها بحث يک وزارت خانه و دانشگاه نبودو تمام کشور از جمله دستگاه شاه و نخست وزيرو... در اختيار اين افراد بودند. - در خصوص وضعيت معيشت مردم چه تفاوت هايي بين امروز و آن زمان وجود دارد؟ ما با فضاي دنيا داريم پيش مي رويم، معيشت چهل سال پيش دنيا نيز غير از معيشت امروز بوده است . در زمان شاه روزانه حدود 6 ميليون بشکه نفت فروخته مي شد. با توجه به اين که جمعيت ايران 32 ميليون نفر بود و طبيعي است که با آن جميعت، فروش نفت و حمايت هايي که از خارج مي شد عده ي خاصي در رفاه باشند. عامه ي مردم در رفاه نبودند. در زمان شاه همين مسجد جامع کرمانشاه، گداخانه بود، آيت الله فهري معروف به احمد زنجاني که از طرف امام به سوريه رفت و در آنجا نماينده امام و بعد نيز نماينده رهبري بود و تا آخر عمرش در آن جا ماند و فوت شد، آمد و مسجد جامع را از آن وضع بيرون آورد. البته يک طبقه اي در رفاه بودند و نمي توان انکار کرد، اما وضع عموم مردم را اگر الان را بخواهيم با آن زمان قياس کنيم اصلاً قابل مقايسه نيست. در گذشته به فقرايي که به در منزل مي آمدند و اظهار فقر مي کردند حداکثر يک تکه نان مي دانند و خيلي هم خوشحال بودند اما الان فقرا خانه مي خواهند، لوله کشي گاز و ... مي خواهند و حقشان هم است و ما بايد نسبت به زمان پيش برويم اما خواسته هاي امروزي با خواسته هاي زمان گذشته قابل مقايسه نيست. امروزه ما در دنيا به عنوان يک کشور مستقل مطرح هستيم اما در گذشته به عنوان مستعمره ي آمريکا و انگلستان مطرح بوديم. - برخي افراد و جريان هاي سياسي در دعواهاي روزانه، منافع ملي را زير پا مي گذارند و اصولي که براي حفظ اين منافع لازم است رارعايت نمي کنند سخن شما با اين گروه چيست؟ ما خيلي کاري باگروه هاي سياسي نداريم و به طور کلي مي توانيم بگوييم که فضاي ما قبل از انقلاب چه بوده و امروزه چگونه است. قبل از انقلاب چه بوديم و در حال حاضر چه هستيم. قبل از انقلاب مهم ترين حزب، حزب توده و متکي به شوروي بود و تمام هم و غم شاه در آن زمان اين ها بودند اما اين افراد چقدر موثر بودند؟ احزاب هاي ديگر مانند جبهه ي ملي، نهضت آزادي و ... بودند که هيچ کدام تاثيرگذاري خاصي نداشتند. امام(ره) قدرت اين را داشت که همه ي مردم را جمع کرد و انقلاب عظيمي به راه انداخت. با بصيرت، آگاهي و روشني که امام بزرگوار داشت توانست کشور را با کلمه اسلام مديريت کند. همه ي ما مسئولين و تمام دولت ها بايد توجه داشته باشند که نظر امام حاکميت اسلام بود و تا به حال ما هر چه قدرت داشتيم به پشتوانه و توان اسلامي داشته ايم. لذا خود امام قبل از آن که رأي گيري شود و نوع حکومت مشخص شود تاکيد داشت که من تنها به جمهوري اسلامي رأي خواهم داد. چرا که مي دانست تنها اسلام است که توانمند است و کاربرد دارد و آثار و برکات آن نيزمشخص است. خود کساني هم که در حال حاضر ناراضي هستند با نوع حکومت مشکلي ندارند. ممکن است که از تبعيض ها، فسادها و رشوه ها گله مند باشند اما مردم از اصل نظام ناراحتي ندارند. - مردم از نحوه ي مبارزه با مفاسد اقتصادي در کشور ناراضي هستند و اين نارضايتي را رهبر انقلاب هم اعلام و بر لزوم مبارزه با اين مفاسد به شکل قوي تاکيد کردند به نظر شما دستگاه هاي نظارتي و قضايي در اين زمينه بايد بر چه نکاتي تاکيد و عمل نمايند تا نارضايتي هاي به حق مردم پاسخي دريافت نمايد؟ امام و رهبر انقلاب به تمام دولت ها تذکر دادند. مبارزه با فساد، رشوه و استفاده از امکانات نظام تکيه کلام رهبري است و به تمام دولت ها تذکر داده است. مردم در اين خصوص ناراضي هستند و حق دارند. مردم سلامت مي خواهند که اين سلامت در همه جاي حاکميت بايد خود را نشان دهد. - بعضي افراد که خود را معتقد به انقلاب اسلامي و امام راحل مي دانند همگام با دشمنان به شکل پنهان و آشکار مواضعي نامناسب و يا حداقل غيرمدافع نسبت به مقام معظم رهبري دارند. اهميت تبعيت عملي از فرامين رهبري را تبيين بفرماييد؟ اصلاً نظام بدون ولي فقيه معنا ندارد، اين فرمايشي است که امام راحل داشته و نظر اسلام است. ولايت فقيه چيزي نيست که از مخترعات امام راحل باشد . ولايت فقيه در کتب فقهي قديمي حديث و جديد ما پر است. تنها در بين اعاظم علما اين صحبت وجود داشته که دايره ي ولايت فقيه چقدر است و گرنه دخالت مراجع و علما، فتوا دادن در امور مالي و امور دخالت کردن در مورد حسبي همان ولايت فقيه است. امام(ره) فرمود: همان ولايتي که رسول خدا داشته است عالم آگاه، عادل، بصير کارشناس هم همان ولايت را دارد. امام دايره اش را توسعه داده است. امام هم تنها نبوده و خيلي ها اين نظر را داشتند لکن دست بسته بودند و حاکميتي نداشتند و گرنه از نظر فکري خيلي ها اين رويه را داشتند، اما امام چون زمينه را مساعد ديد فرمود بايد حاکميت ولايت فقيه باشد. و اين نمي شود که ما حاکميت ولايت فقيه را قبول نداشته باشيم و ساير شئون حکومت اسلام را قبول داشته باشيم. اساس کار و روح جمهوري اسلامي، ولايت فقيه آگاه و بصير است. - مردم امروزه با مشکلاتي از قبيل گراني و بيکاري مواجه هستند، به نظر شما تا چه اندازه دولت و مجلس توانسته اند براي حل اين مشکلات قدم هاي عملي بردارند و با توجه به ارتباط نزديک شما با توده مردم چه اولويت هايي بايد براي حل اين مشکلات درنظر گرفته شود؟ همه ي دولت هايي که سر کار آمده اند خدمت کرده اند. لکن آن توقع عامه مردم و توقعي که مردم از امکانات نظام داشته اند عملي نشده است. آيا اين خدمات دولت ها، خدمات بي اشکال و با برنامه ي صحيح بوده است؟ چند ماه پيش آقاي لاريجاني رئيس مجلس گفت که ما 17000 پروژه نيمه کاره داريم. اگر اين پروژه ها ضروري بوده است که بايد تکميل شود اما اگر ضروري نبودهچرا اقدام به انجام آن کرده اند؟ همچنين مردم از اختلاس هاي پي در پي ناراحت هستند مسئولين مي توانستند تدبيري براي بيکاري و مشکلات اقتصادي بيانديشند چرا که ما کشور ثروتمندي هستيم. رهبر انقلاب در سخنراني عيد نوروز در مشهد فرمود در بحث نفت و گاز جمعاً در دنيا اول هستيم. اين مسئله يک پشتوانه و يک امکانات قوي است. ما با چنين ثروتي روند بيکاريمان نبايد به اين مشکل باشد. هر چند خدمات و کارهاي زيادي هم انجام شده اما زمينه ي آن بوده که کار بهتر و بيشتر از اين ها انجام شود. - رهبر انقلاب به مردم در خصوص اسراف در خطبه هاي نماز عيد فطر تذکر دادند از نظر شما چه حوزه هايي ما دچار اسراف هستيم؟ زماني که مقام معظم رهبري مطلبي را عنوان مي کنند، پخته و جوانب کار را سنجيده مطرح مي کنند. در همين مورد هم مطلب واضح است ما حتي زندگي هاي معموليمان توام با اسراف است به طور مثال در مهماني ها يا جلسات غذاهاي نيم خورده را جمع کرده و در سطل آشغال مي ريزند. اين فضاي اسراف در همه جا وجود دارد. در دستگاه هاي دولتي ممکن است اين موضوع بيشتر هم باشد. اگر ما فضايي داشته باشيم که در تمام شئون مبارزه با اسراف را رعايت کنيم در اداره کشور مشکلي نخواهيم داشت. يعني فرهنگ ما بايد به طور کلي از ريشه عوض شود. - برخي جريان هاي سياسي علي رغم مشاهده بد عهده ي آمريکا در برجام و نقض آن در حال ارسال پالس هايي مبني بر اجرايي نمودن برجام هاي موشکي، منطقه اي و ... هستند اولاً آيا با وجود عهدشکني روشن دشمن درخواست مذاکرات مجدد را چقدر منطقي و مبني بر حقوق مردم مي دانيد و ثانياً با توجه به طمع دشمن به نظر شما حد آن ها در مواجهه باملت ايران تا کجاست؟ اين قضيه درست مخالف نظرات امام است که حدود يک قرن امام با سياست آشنا بوده است ايشان تجربيات زمان مشروطه، بريتانياي کبير و آمريکا را داشت امام (ره) فرمود: آمريکا از شوروي بدتر است و شوروي از آمريکا بدتر، هر دو اين ها از انگلستان بدتر و انگلستان از هر دو اين ها بدتر است. معناي اين جمله اين است که ما مستقل باشيم. يکي از شعارهاي ما آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي است. استقلال يعني از تمام جهات ما مستقل بوده و رکن مهم اين استقلال ، استقلال سياسي است. امريکا 70 سال است که دارد خود را نشان مي دهد برخي چطور اين تجربه را پشت سر مي گذارند؟برجام براي نشان دادن عدم حسن نيت امريکا کافي بود. مقام معظم رهبري از همان اول اهداف آمريکا را مي دانست به همين دليل آن ها را محدود به فن آوري هسته اي کرده بود و در هيچ موضوع ديگري حق صحبت را به آن ها نداده بود. با اين حال نتيجه ي کار اين شد. - در بخش هايي از جامعه اين مسئله مطرح است که ظهور مشکلات در جامعه به حمايت از کشورهاي استقلال طلب و آزادي خواه در منطقه و فرا منطقه مرتبط است و ما لازم است جهت حل مشکلات داخلي دست از اين رفتارها برداريم، شما اين ديدگاه را چقدر مطابق واقع مي دانيد؟ فضاي احکام ديني و آموزه هاي اسلامي ما به ما مي گويد که هر جايي فرياد مظلوم بلند شد از او حمايت کنيم. شما اگر بتوانيد سخنراني هاي سال 42 امام(ره) را در مسجد اعظم گوش کنيد که در آن وقت اسرائيل تنها 15 سال از عمرش گذشته بود مي توانيد اين مطلب را در يابيد. بعدي تيتر سخنراني امام(ره) به سمت اسرائيل بود. يعني آينده را پيش بيني مي کرد. در يکي از سخنراني هايي که امام(ره) در عيد فطر در منزلشان داشتند وقتي که مردم آمدند، يک نکته اي را امام فرمود که وقتي من صحبت مي کنم 50 سال آينده را در نظر مي گيرم. اين حزب الله و غيرحزب الله بهانه هايي است که به ما مي گيرند و مي خواهند يکي يکي اين ها را تضعيف کنند و بشکنند. جان و روح مطلب اين است که اين ها با سياست اسلامي موافق نيستند. رسول خدا (ص) مي فرمايند: مظلومي که فرياد بزند وکمک بخواهد اگرمسلماني جواب ندهند مسلمان نيست. صحبت ما محدود به حمايت از فلسطين و لبنان نيست، اين حمايت از مظلوم آموزه ي اسلام است. اين ها نمي خواهند که اين فکر رشد کند. اين ها به طور کلي با کلمه اسلام مشکل دارند که امام(ره) در همين زمينه فرمودند: اين ها از اسلام سيلي خوردند. بزرگترين سيلي هم از دست دادن شاه و کشور ايران بود. در تمام کشورهاي اسلامي جنب و جوشي ايجاد شدکه آن ها از اين خوفناک اند. همين بهار اسلامي يا بهار عربي که پيش آمده خيلي براي آن ها خسارت داشته است. همين گروه داعشي که ساخته اند را به همين جهت و هدف پرورش داده اند تا کلمه ي اسلام را تضعيف کنند.امام در سخنراني مدرسه ي فيضيه در روز عاشورا فرمود: که اين ها با اساس اسلام مشکل دارند. - رهبري در سخنان اخير از رواج تهمت و توهين در فضاي مجازي انتقاد کردند و از همگان خواستند از اين رفتارها که گناه بوده و وحدت ملي را بر هم مي زند خودداري کنند نظر شما در اين خصوص چيست؟ کلمه ي وحدت جزء حرف هاي موکد امام راحل بود. اگر کسي حرفي دارد مي تواند منطقي با برهان حرفش را اعلام کند اما اگر کسي با تهمت، افتراء ، اهانت و کوچک کردن بخواهد کاري انجام دهد، جايز نيست و اين مورد نيز جزء آموزه هاي ديني و فرهنگ اسلامي است که مقام معظم رهبري اين موارد را توصيه مي کنند. البته اگر اشکال و ايرادي وجود دارد، راه حل خاصي به فکرشان مي رسد بايد گفته شود.کوچک کردن و شخصيت اشخاص را زير سوال بردن جايزنيست. - يکي از دغدغه هاي مردم دسترسي به روحانيت است. اين رويکرد در حضور روزانه شما در مسجد حاج شهبازخان مشهود است چه توصيه اي به امامان جماعت استان جهت انجام اين روال داريد؟ ما نسبت به جمعيت، چه در روستاها و شهرها ، روحاني، کم داريم. در اين خصوص فکر خاصي بايد بکنند. شايد جهت اقتصادي و بودجه اي هم داشته باشد و يک سري امکانات نيز، نياز است. روحانيون ما در دسترس هستند اما کمبود آنها را در سراسر کشور قبول داريم. گرچه ايام محرم ماه مبارک رمضان و ... توسعه ي بيشتري پيدا کنند اما کمبود آن ها احساس مي شود. -در ساليان گذشته دست هايي در تلاش بوده است تا بين فرق و مذاهب در ايران ايجاد اختلاف نمايند. در استان کرمانشاه نيز برخي اين تلاش را داشته اند که البته به لطف هوشياري بصيرت مردم و حضور روحانيت بصير اين توطئه بي اثر بوده در اين خصوص چه توصيه اي به مردم داريد؟ به لطف خداوند در حال حاضر مسئله ي خاصي در استان وجود ندارد. تمام فرق که در استان کرمانشاه هستند، توجيه هستند که چگونه با يکديگر سازش داشته باشند و قرن ها است که اين فرق مختلف در کنار هم بوده اند و هيچ گونه مشکلي نيز نبوده است. اين بحث تدبير عامه ي مردم و مسئولين را مي طلبد که اين وحدت هم چنان حفظ شود، چرا که دشمن به دنبال فرصت براي نابودي اين وحدت است. مردم، مسئولين وبزرگان قوم بايد اين مورد را متذکر باشند، که البته الان متذکر هستند. - يکي از عوامل آسيب زا در کرمانشاه که مانع از توفيقات شده است دعواهاي سياسي افراطي است، به جريان هاي سياسي در کرمانشاه براي ختم يا کاهش اين غائله هاي خدمت سوز چه توصيه اي داريد؟ اگر جريان هاي سياسي دل سوز هستند بايد تمام هم و غمشان را خدمت به استان بدانند. استان ، مشکلات خاص خود را دارد از جمله مشکلات عمومي مي توان به بيکاري اشاره کرد. هر کس هر تفکر سياسي که دارد در صدد رفع مشکل بربيايد. نه اين که گروه ها يکديگر را متهم کنند. لذا همه ي اعضا بايد چاره انديشي کنند که چگونه استان را از گرفتاري هاي اقتصادي، بيکاري، عدم ازدواج، مسکن و... نجات دهيم. اگر ما دلسوز استان هستيم بايد دست به دست هم بدهيم و مشکلات استان را حل کنيم. مشکلات، مشکلاتي نيستند که حل نشدني باشند بايد بگويم که ما مشکل حل نشدني در کشورمان نداريم. حل اين مشکلات نياز به همت و گذشت دارد. اين جا زمينه ها، زيرساخت ها و استعدادها را دارد. من نيز کراراً در شوراهاي اداري و در خطبه ها اين تذکرات را داده ام و حتي گاهي اوقات راه حل ارائه داده ام. به هر حال ما يک استان تجاري،نزديک به عراق هستيم، استان مستعدي در کشاورزي و دامداري هستيم و زمينه ي خوبي داريم که بايد از اين امکانات دلسوزانه استفاده کنيم. و اين مورد همت همگان را مي طلبد. - مردم در مناطق زلزله زده دچار مشکلاتي مانند عدم استمهال برخي وام ها هستند که با شروع فصل گرما اين مشکلات نيز افزون شده اند توصيه شما به مسئولين و مردم در اين خصوص چيست؟ تا جايي که اطلاع دارم مسئولين تمام کوشش و توانشان را گذشته اند. از نظر فيزيکي تا جايي که امکان داشته است ورود کرده اند. ساخت مجدد حدود 25000 خانه کار آساني نيست و دولت نيز امکانات زيادي در اختيار ندارد و امکاناتش محدود است. تبعيض و کم کاري نبايد وجود داشته باشد. لکن همه بايد بدانند که امکانات و بودجه ها محدود بوده اما حق مطلب بايد به جا بيايد.


کد مطلب: 52405

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcftjdt.w6d0xagiiw.html

خط نيوز
  http://khatnews.com