توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65360
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۷
داوری پرونده ثبت جهانی اورامانات؛ تیر 1400
از سال 1396 بود که با راه اندازی پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در کرمانشاه، فعالیت‌های مقدماتی برای ثبت جهانی این منظر در استان در دستور کار قرار گرفت.
داوری پرونده ثبت جهانی اورامانات؛ تیر 1400
هرچند طی یکی دو سال پس از راه اندازی این پایگاه، جسته و گریخته اقداماتی برای ثبت جهانی کردن منظر فرهنگی تاریخی اورمانات انجام می شد، اما خیز جدی مسئولین استانی برای این کار از سال 1398 شروع شد.

در سفری که رئیس جمهور به استان داشت، استاندار کرمانشاه موضوع قابلیت های منطقه اورامانات برای ثبت جهانی شدن را مطرح کرد و همین امر مقدمه‌ای شد تا در مرداد 1398 رئیس جمهور دستوری ویژه برای در اولویت قرار گرفتن منظر فرهنگی تاریخی اورمانات جهت ثبت جهانی شدن صادر کند.

با صدور این دستور، اقدامات مربوط به ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی اورمانات با عرصه 100 هزار هکتار و حریم 300 هزار هکتار بصورت جدی در دستور کار مسئولین دو استان کرمانشاه و کردستان قرار گرفت.

پیش نویس پرونده مطالعات منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اواخر تابستان به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد و از پائیز 1398 این مطالعات رسما وارد فاز اجرایی شد. در نهایت اواخر زمستان سال گذشته پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به یونسکو ارسال شد تا ارزیاب یونسکو برای راستی آزمایی این پرونده و بازدید منطقه به اورامانات سفر کند.

هرچند شیوع بیماری کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخت و با سررسیدن بهار و رسیدن تابستان به آخرین روزهایش خبری از آمدن ارزیاب یونسکو نشد، اما مسئولین استانی هم که خوب می دانستند ثبت جهانی شدن اورامانات می تواند تا چه حد برای این منطقه مفید باشد، دست روی دست نگذاشتند و پیگیری هایشان را ادامه دادند تا اینکه سرانجام ارزیاب یونسکو شامگاه 31 شهریور وارد ایران شد.

از آنجایی که 60 درصد از منظر فرهنگی تاریخی اورمانات در کرمانشاه قرار داشت و 40 درصد آن در کردستان، شروع سفر ارزیاب یونسکو به منطقه اورامانات از کرمانشاه بود.

دوم مهر روز اول سفر کاری ارزیاب یونسکو به کرمانشاه با بازدید هوایی از کل منظر فرهنگی تاریخی اورامانات سپری شد و روز دوم و سوم سفر هم به بازدیدی زمینی از تعدادی از روستاها، خانه های پلکانی سنگی، بافت روستایی، دره های سبز پرپیچ و خم و دیگر جاذبه های اورامانات گذشت و پس از آن به کردستان رفت و چند روزی را هم به بازدید از منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در این استان پرداخت.

حالا با گذشت نزدیک به بیست روز از رفتن ارزیاب یونسکو، مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات خبر از برگزاری نشست داوری پرونده ثبت جهانی اورامانات در تیر سال 1400 در یونسکو می‌دهد.

پوریا طالب نیا در گفت و گو با ایسنا، در این باره گفت: ارزیاب مصری یونسکو پس از بازگشت از ایران، گزارشی از بازدیدهایی که در منطقه اورامانات داشته تهیه و آن را بصورت محرمانه برای یونسکو ارسال می‌کند.

وی افزود: هرچند تا زمان برگزاری اجلاس داوری پرونده ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، دیگر بازدیدی از سوی ارزیابان یونسکو از این منظر انجام نمی گیرد، اما در این مدت تلاش می‌کنیم تا روی برخی از نواقص موجود کار کنیم.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات عنوان کرد: اصلاح معماری برخی از بناهای موجود در بافت های روستایی که ناهمگون با معماری اصیل روستاها هستند، یکی از مهمترین اقداماتی است که دراین مدت انجام خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: از تمام اقداماتی که طی این مدت برای رفع نواقص انجام خواهیم داد، بصورت مستند گزارش تهیه می کنیم تا در زمان برگزاری اجلاس داوری پرونده، با دستی پُر در آن حضور پیدا کنیم.

طالب نیا اعلام کرد: برای تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها از همه دستگاه‌های اجرایی استان کمک خواهیم گرفت.
Share/Save/Bookmark