توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70670
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۳
روان‌سازی ترانزیت و صادرات کالا با تعریض پل مرزی پرویزخان
تعریض پل مرزی پرویزخان به عنوان شاهراه اقتصادی غرب کشور که در دستور کار مسوولان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق قرار دارد به روان‌سازی ترانزیت و تردد کامیون‌های صادراتی و همچنین تسهیل در رفت و آمد مسافران کمک می‌کند.
روان‌سازی ترانزیت و صادرات کالا با تعریض پل مرزی پرویزخان
مرز رسمی «پرویزخان» یکی از مهمترین مرزهای تجاری ایران واقع در شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه است که در بین ۱۲ گمرک فعال با کشور عراق پرترددترین و فعال‌ترین مرز و نماد رشد و توسعه تجاری بوده به طوریکه حجم تجارت خارجی این مرز از ابتدای امسال تاکنون به مرز چهار میلیارد دلار رسیده که در تاریخ مبادلات این منطقه و حتی گمرکات استان کرمانشاه سابقه نداشته است.

یکی از نیازهای فعلی این مرز فعال بین‌المللی تسهیل در تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی است که با تعریض پل مرزی برطرف می شود و از این رو مسوولان ۲ طرف ایرانی و عراقی ساخت این پل را در دستور کار قرار داده اند.

به گفته مدیر پایانه مرز پرویزخان تعریض پل مرزی طی توافقی با طرف عراقی در راستای روان سازی ترددها در دستور کار مسوولان ۲ طرف قرار گرفته و اکنون کلیات طرح و نقشه آن تصویب شده و منتظر صدور مجوز سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برای رعایت حریم مرزی و رودخانه برای شروع عملیات ساخت این پُل هستیم.

«امین حیدریان» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پل مرزی پرویزخان هم اکنون ۲۴ متر است که قرار است ۲۶ متر دیگر به عرض این پل اضافه شود که ۱۳ متر توسط جمهوری اسلامی ایران و ۱۳ متر هم توسط طرف عراقی انجام شود که هم اکنون طرف عراقی برای شروع عملیات تعریض آماده‌اند و ما نیز منتظر صدور مجوز آن هستیم.

وی اظهار کرد: افزایش ترانزیت و تردد کامیون های صادراتی، افزایش تردد مسافری و تسهیل در تردد زمینی مسافران که اکنون از طریق پل هوایی از پرویزخان به خاک عراق وارد می شوند از مزایای این پل است.

مدیر پایانه مرز پرویزخان در ادامه گفت: اکنون روزانه ۲ هزار تانکر و کامیون صادراتی از مرز پرویزخان تردد می کنند و همچنین از این مرز نیز به طور میانگین به غیر از رانندگان شاهد تردد روزانه ۶۰۰ مسافر به اقلیم کردستان عراق و بالعکس به کشور هستیم.

روان‌سازی ترانزیت و صادرات کالا با تعریض پل مرزی پرویزخان

به گزارش ایرنا؛ مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و بهترین نقطه برای سرمایه گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است که به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد و هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

این مرز در ابتدا به صورت بازارچه در سال ۷۶ راه اندازی شد و مساحت آن از سه به ۳۰ هکتار توسعه پیدا کرد و در آینده وسعت آن به ۴۰۰ هکتار می‌رسد و مرحله اول طرح جامع گمرک این مرز با ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه کرد (اعتبار) در آذرماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید.

گمرک پرویزخان نیز اکنون از امکانات خاص و به روزی برخوردار است و انجام تمام امور مربوط به ترانزیت و تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا در این مرز انجام می‌شود که البته با توجه به حجم بالای صادرات در این مرز همچنان نیازمند تقویت زیرساخت های لازم است و به عنوان نمونه تعریض پل مرزی به منظور شتاب بخشی در تردد ترانزیت و مبادلات تجاری و مسافری در دستور کار مسوولان قرار دارد.

در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تُن به کشور عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود و در این بین پرویزخان بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار نفر جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می‌شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. پنج مرز رسمی پرویزخان، خسروی، شیخ صله، شوشمی و سومار در استان اکنون فعال است.
Share/Save/Bookmark